با استفاده از تگ canonical میتوان به موتورهای جستجو گر اعلام نمود که محتوای استفاده شده در صفحه جاری به هیچ وجه کپی نیست بلکه در واقع محتوای اصلی در صفحه دیگر در سایت وجود دارد. استفاده درست و اصولی از این تگ میتواند در رنک سایت و رتبه دهی موتورهای جستجو به سایت شما تأثیر به سزایی داشته باشد.
تگ canonical چیست؟
بعضی از شماها ممکن است قبلاً نام تگ canonical را شنیده باشید اما نمیدانید آن دقیقاً چیست. برخی از شما هم میدانید که این تگ چیست، اما نمیدانید چطور از آن استفاده کنید و برخی دیگر حتی ممکن است این کلمه را تا به الان ندیده و نشنیده باشند.
صرفنظر از سطح آگاهیتان در مورد تگ canonical، باید خدمت شما دوستان و همراهان گرامی عرض کنیم که این تگ تأثیر زیادی میتواند در سئو سایت داشته باشد. از تگ canonical اگر در سایت خود استفاده کنیم به موتورهای جستجو اعلام میکنیم که متنی را که دارند crawl میکنند یک کپی از صفحه دیگری در سایت است.
بنابر این میتوان موتورهای جستجو را مجاب کرد که متن ما تکراری و کپی برداری شده نیست. یعنی این که محتوای اصلی در صفحه دیگری در سایت قرار دارد. بنابر این از خطر تکراری بودن در امان میمانیم و سئو سایت ما در معرض خطرات ناشی از محتوای تکراری و کپی قرار نمیگیرد.
استفاده از این تگ سبب میشود به رباتهای موتورهای جستجو بفهمانیم که برای لیست کردن سایت باید صفحه اصلی که متن از آن برداشته شده است را در لیست جستجو قرار دهد.
نکته : برای بررسی تگ canonical استفاده می کنند می توانید از ابزار Canonical URL Checker استفاده کنید.
محتوای تکراری و تگ canonical
همان طور که می دانید محتوای تکراری را می توان با تگ canonical کنترل کرد. اگر محتوای تکراری در سایت ما توسط موتورهای جستجو شناسایی شوند باعث میشود که رتبه سایت به سرعت کاهش یابد. بدتر از همه این که رباتهای موتور جستجو وقتی به میزان زیادی از متون تکراری در سایت ما برخورد کنند به گونهای تنظیم شدهاند که حتی متنهای یونیک و اصلی سایت ما را نیز در لیست نتایج جستجو نشان ندهند. علتش این است که این رباتها از یک بودجه خزشی برخوردار هستند که با توجه به آن به خزیدن در سایت میپردازند.
همچنین استفاده از تگ canonical باعث میشود که رنکینگ سایت ما دچار مشکل نشود و نحوه عملکرد موتورهای جستجو به این صورت است که با تشخیص این محتوای تکراری در واقع شما را رقیب خود برای رنک دهی در نظر میگیرند.
یک موضوع دیگر هم این است که اگر بحث سئو و رنکینگ سایت هم در میان نباشد باز هم در این صورت سایتی که محتوای اصلی مربوط به آن است نسبت به سایتی که کپی آن محتوا را در خود دارد از ارزش و اهمیت بیشتری در بین کاربران برخوردار خواهد بود. بنابر این اگر از تگ canonical در سایت خود استفاده کنید میتوانید به راحتی به کنترل محتوای تکراری بپردزاید و در این زمینه خیالتان راحت باشد.
کاربردها و موارد استفاده از تگ canonical
از اوایل سال ۲۰۰۹، تمام موتورهای جستجوی اصلی از تگ canonical پشتیبانی میکنند. با این حال، با وجود مزایای این تگ، بسیاری از توسعه دهندگان وب و یا کاربران اینترنتی از این تگ استفاده نمیکنند. این امر میتواند ناشی از عدم دانش در مورد canonical، فواید آن و یا چگونگی استفاده از آن باشد. در ادامه ما به برخی از کاربردها و موارد استفاده از این تگ خواهیم پرداخت:
استفاده از تگ canonical برای صفحه اصلی سایت بسیار مهم است برای مثال اگر دارای نسخههای مختلفی از سایت خود هستید توصیه جدی ما به شما این است که حتماً از canonical در سایتهای دیگر خود استفاده کنید. تا از داپلیکیت شدن صفحه اصلی در امان بمانید.
یکی دیگر از مواردی که موتورهای جستجو نسبت به آن موضع گیری میکنند استفاده از تگ canonical به صورت ترکیبی و غیر مرتبط است. یعنی اگر در صفحه s برای ارجاع به صفحه d از این تگ شما استفاده نمودید دیگر نباید در صفحه d از این تگ برای اجرا به صفحه s استفاده نمایید. همچنین نباید از این تگ به صورت زنجیروار و پشت سر هم استفاده کرد. اگر این کار را انجام دهید باعث خواهد شد که رباتهای موتور جستجو گر دچار سردرگمی و ابهام شده و در رنک سایت شما نتیجه عکس داشته باشد.
از این تگ میتوان به منظور ارجاع به متن اصلی استفاده کرد. فرض کنید که url های سایت شما عبارتند از a,b,c که در همه اینها، متن یکسان وجود دارد و صفحه a دارای محتوای اصلی است در این حالت میتوان از این تگ برای ارجاع به همان صفحه در صفحه a استفاده نمود. این کار باعث میشود که موتورهای جستجو گر در رنک دهی سایت شما دچار سردرگمی و ابهام نشوند.
استفاده از تگ canonical فقط برای متنهایی که کاملاً کپی شدهاند و به هم مشابه هستند نیست بلکه باید برای محتوایی که تا اندازهای هم مشابه باشید باید از این تگ استفاده نماییم. جالب است به این نکته توجه کنید که اگر برای یک صفحهای که شامل محتوای تکراری است از این تگ استفاده نکنید در رنک دهی آن صفحه در نظر گرفته نمیشود. توجه شما را به این موضوع نیز جلب میکنیم اگر محتوای صفحات مختلف سایت شما با یکدیگر مرتبط نباشند در این صورت موتورهای جستجو تگ canonical که استفاده نمودهاید را به کلی ندید میگیرند.
اگر شما دارای سایتهای مختلفی هستید که از نظر مزمون و محتوا یکسان هستند در این صورت میتوانید برای این که اعتبار محتوای سایتهای خود را حفظ کنید و نتیجه منفی در رتبه دهی سایت شما توسط موتورهای جستجوگر به وجود نیاید از این تگ استفاده نمایید. با استفاده درست و اصولی از این تگ میتوان تمرکز رتبه دهی موتورهای جستجو گر و رباتهای آنها را بر روی یک سایت تنظیم نمود.
در cms مخصوصاً در هنگام استفاده از این تگ دقت کنید که دچار خطای املایی و تایپی در قرار دادن این تگها نشوید.اگر شما از وردپرس استفاده می کنید به راحتی با استفاده از افزونه Yoast SEO می توانید از این تگ برای بخش های مختلف سایت خود استفاده کنید.
اشتباهات استفاده از تگ canonical
- حواستان باشد در داخل تگ canonical هر صفحهای را که تعریف میکنید دقیقاً در نتیجه موتورهای جستجو گر همان صفحه را خواهید دید.
- از این که rel=canonical به صفحاتی که دارای خطای ۴۰۴ هستند اشاره نکند مطمئن باشید.
- از rel=canonical برای صفحاتی که صفحه بندی شدهاند به هیچ وجه استفاده نکنید.
- در داخل این تگ آدرس url ای که قرار است اختصاص دهید باید حتماً با http:// شروع شود و به هیچ وجه از آدرس دهی نسبی استفاده نکنید.
- برای این که مطمئن شوید که تگ canonical به صورت چندگانه استفاده نشده است حتماً کدهایی که بین head قرار دارند را به صورت دقیق بررسی نمایید.