لینک nofollow و کاربردهای آن در سئو سایت

لینک nofollow همان لینک هایی می باشند که شما آنها را برای محاسبه رتبه بندی صفحات اصلی سایتتان قرار داده اید و آن لینک ها را در رتبه بندی بی تاثیر جلوه می دهید. در واقع شما به میزان لینکی که از صفحه اصلی وب سایتتان به سایت های دیگر و صفحات دیگر وب سایت خودتان قرار داده اید، می توانید در رتبه بندی موتور جستجوگر، شرکت نمایید. هر چقدر که میزان بازدید از این لینک ها بیشتر باشد، در واقع سایت شما موفق تر می شود. اما اگر یک لینک را بنا به دلایلی نمی خواهید در رتبه بندی موتور جستجوگر شرکت دهید باید از لینک nofollow استفاده نمایید.

لینک nofollow

در نظر داشته باشید که شما در صفحه اصلی سایتتان تعداد ۵ لینک به صفحات دیگر وب سایت و ۵ لینک به وب سایت های دیگر قرار داده اید. همچنین از وب سایت های دیگر نیز تعداد ۲۰ لینک به وب سایت شما قرار گرفته است. اکنون موتورهای جستجوگر برای اینکه رتبه وب سایت شما را در بین سایت های هم نوع مشخص نمایند، با توجه به میزان بازدید از این لینک های ورودی و خروجی، رتبه بندی را انجام خواهند داد.

لازم به ذکر است که هر چقدر میزان رتبه بندی توسط این لینک ها بیشتر شود، میزان محبوبیت سایت شما نیز بیشتر شده و در نتیجه می توان گفت که یکی از اولین نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر، سایت شما می باشد.

لینک nofollow

دلایل قرار دادن لینک nofollow

ممکن است که شما در سایتتان یک لینک به صفحات اسپم، قرار داده باشید. این لینک اسپم دارای بازدیدهای کمتری نسبت به دیگر لینک های مفید سایت شما می باشد و از همین جهت شرکت آن لینک در رتبه بندی موتور جستجوگر، کار احمقانه ای می باشد. از این رو باید از لینک nofollow استفاده نمایید تا عدم بازدید از آن لینک، منجر به کاهش رتبه شما در موتورهای جستجوگر نشود. لازم به توضیح است که قرار دادن لینک به یک وب سایت در قبال دریافت هزینه یا قرار دادن لینک متقابل انجام می شود.

همچنین اگر می دانید که شما لینک های مختلفی با محتوای یکسان در سایتتان قرار داده اید و ممکن است که فقط یک مورد از آن لینک ها بازدید شود، پس بهتر است که لینک های دیگر را از نوع لینک nofollow در نظر بگیرید تا رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجوگر کاهش پیدا نکند.

به عنوان مثال سایت هایی که در مجموعه مقالات و کتاب های مختلف جستجو می کنند و چندین عنوان کتاب یا مقاله را برای مخاطب نمایش می دهند، در نظر بگیرید. مخاطب ممکن است که فقط یک مورد از آن جستجوها را بازدید کند و قرار دادن لینک های follow برای این موارد، کار درستی نیست.

یکی از راه های جذب بیشترین مخاطب، قرار دادن تبلیغات و اخبار در سایت شما می باشد. اما ممکن است که به دلیل گزارش کاربران، میزان پیچ رنک خود را در موتورهای جستجوگر از دست بدهید. سعی کنید چنین لینک هایی را به عنوان لینک nofollow تعریف نمایید تا در واقع موتورهای جستجوگر را دور بزنید. موتورهای جستجوگر، اصلاً به سراغ لینک های نوفالو نمی روند و فقط لینک های فالو را دنبال می کنند.

لینک های sponsored و UGC توسط گوگل معرفی شدند

لینک های sponsored و UGC : حتما همه ی شما با لینک های Follow و No Follow آشنایی دارید ولی در ابتدا به توضیح مختصر این ...

ممکن است که میزان ترافیکی که از سایت شما به سوی سایت دیگری می رود، بیشتر از ترافیک متقابل باشد و برعکس. پس سعی کنید لینک های مشکوک را به صورت لینک nofollow تعریف نمایید تا از دست دادن میزان پیچ رنک خود نزد موتورهای جستجوگر جلوگیری به عمل آورید.

نحوه تعریف لینک nofollow

در زمان طراحی سایت با استفاده از زبان طراحی سایت HTML با استفاده از تگ hyperlink می توانید یک لینک را بسازید. همچنین استفاده از برخی دکمه ها و منوها برای ساختن یک لینک ابرمتنی مفید می باشد. نکته حائز اهمیت این است که شما لینک ها را توسط خصوصیت src مشخص می نمایید و موتورهای جستجوگر، با دیدن این عبارت متوجه می شوند که باید در صورت کلیک شدن بر روی لینک مورد نظر به این آدرس نقل مکان کنند.

در حالت عادی لینک هایی که می سازید از نوع لینک follow تعریف می شوند. اما اگر قصد دارید که یک لینک nofollow بسازید، باید از خصوصیت rel=”nofollow” در دستورات لینک دهی، استفاده نمایید. در واقع موتور جستجوگر با دیدن این عبارت در لینک شما، هیچ پیگیری بر روی آن لینک جهت رتبه بندی سایت شما و سایت طرف مقابل، انجام نخواهد داد.

نحوه مشاهده کدهای لینک no follow

گاهی اوقات لازم است که شما از لینک های nofollow در سایت های مختلف مطلع شوید. در واقع شما باید با دسترسی به سورس کدهای یک وب سایت، از این خصوصیت مطلع شوید. برای این کار باید در مرورگر اینترنت اکسپلورر و گوگل کروم از منوی راست کلیک و انتخاب گزینه View page source و مرورگر فایرفاکس با انتخاب گزینه Ctrl+U این کار را انجام دهید.

در این قسمت که در واقع شما به کدهای یک وب سایت دسترسی پیدا خواهید کرد، اگر لینکی با خصوصیت nofollow ملاحظه کنید، یعنی آن لینک برای موتورهای جستجوگر بی ارزش بوده و در رتبه بندی شرکت داده نخواهد شد.

اما اگر در یک لینک از عبارت rel=”dofollow” استفاده شود یا به طور کلی به خصوصیت rel هیچ مقداری اختصاص نداده باشند، یعنی آن لینک از نوع فالو می باشد و موتور جستجوگر آن لینک را در رتبه بندی شرکت می دهد.

اکنون در نظر بگیرید که شما از سایت خود به سایت های دیگری لینک داده اید و انتظار دارید که لینک های فالو متقابل در آن سایت ها قرار داشته باشد. با انجام این فرآیند می توانید ارزش لینک متقابل در سایت های دیگر را ملاحظه نمایید.

همچنین اگر در سایت شما بنا به دلایلی میزان پیچ رنک کمی وجود دارد و با وجود تعداد مخاطبان زیاد، امکان افزایش شانس دیده شدن در موتورهای جستجوگر را ندارید، پس حتماً سری به لینک های فالو و نوفالو در وب سایتتان بزنید. ممکن است که لینک های اسپم یا هرزنامه ای را به اشتباه از نوع فالو تعریف کرده باشیدو این باعث کاهش میزان پرچ رنک سایت شما شده است.

اسماعیل فدائی
اسماعیل فدائی

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

ما از شنیدن دیدگاه های شما خوشحال خواهیم شد

      دیدگاه شما

      14000+

      کاربران فعال سایت

      730+

      محصولات فارسی سایت

      18000+

      تیکت های مشتریان

      6

      سال فعالیت حرفه ای

      لرن دی ال
      Logo