محتوای ویروسی هر گونه محتوایی از عکس و ویدیو گرفته تا متن را شامل میشود و به محتوایی گفته میشود که در کمترین زمان ممکن پس از انتشار آن توسط دیگران به در شبکههای اجتماعی و سایتهای مختلف به اشتراک گذاشته میشود و میتواند بازدید کننده زیادی را به خود اختصاص دهد.
این که چه محتوایی به محتوای ویروسی تبدیل میشود نمیتوان قطع به یقین پیش بینی کرد اما برخی راه کارها وجود دارد که در تولید و تبدیل یک محتوا به محتوای ویروسی مؤثر است که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت.
تعریف کلی و دقیق از محتوای ویروسی
محتوای ویروسی هر چیزی مانند یک مقاله، عکس، ویدیو است که از طریق وب سایتها و اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی به یک باره گسترش مییابد و توسط کاربران زیادی دیده میشود.
دلایل مختلفی وجود دارد که یک محتوای اینترنتی ممکن است به یک محتوای ویروسی تبدیل شود. مثلاً یک محتوای ممکن است ارزش سرگرمی، هنری و اطلاعاتی داشته باشد. همچنین شهرت و میزان محبوبیت فردی که آن محتوای را به اشتراک میگذارد میتواند در ویروسی شدن محتوای نقش به سزایی داشته باشد.
غالباً محتوایی به صورت ویروسی انتشار پیدا میکند که ارزش انتشار آن برای مخاطب بالا باشد. محتوایی که شما تولید میکنید و میخواهید به یک محتوای ویروسی تبدیل شود، باید خلاق، قابل اعتماد، سرگرم کننده و ارزشمند باشد تا بتواند توسط کاربران مختلف شبکههای اجتماعی و به طور گسترده به اشتراک گذاشته شود. این تصور که فقط محتواهای ویدیویی قابلیت ویروسی شدن را دارند کاملاً نادرست است.
ما اینجا به قطع میتوانیم به شما بگوییم که اگر محتوای نوشتاری درست و خلاق و ارزشمندی را تولید کنید نیز میتواند به این قابلیت دست یابد. البته این نکته را توجه داشته باشید که تولید چنین محتوایی به آسانی و سادگی صورت نمیگیرد.
محتوای ویروسی چیست؟
چرا مهم است که محتوای ویروسی تولید کنیم؟
شاید برای شما این سؤال باشد که چه اهمیتی دارد ما محتوای ویروسی تولید کنیم؟ در جواب باید بگوییم که ارزش و اهمیت محتوای ویروسی برای دیده شدن برند و محصول شما خیلی بیشتر از یک آگهی تلویزیونی خواهد بود.
باید بتوانید از عناصر مختلف و گوناگونی که در تولید محتوای شما نقش دارند به خوبی و در جای درست استفاده کنید. هرچه قدر اصول کلی تولید محتوای ویروسی را رعایت کنید به موفقیت بیشتری در این زمینه دست خواهید یافت.
توصیه میکنیم که تمام تلاش خود را برای تولید این نوع محتوا به کار بگیرید. اگر شما تلاش کنید که یک محتوای خوب تولید کنید و توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود. اگر دیدید که محتوای شما ویروسی نشد باز هم نباید نگران باشید زیرا در این حالت شما توانستهاید حداقل به بهینه سازی سایت خود کمک کنید.
شما با تولید محتوای خوب و با کیفیت میتوانید با مخاطبانتان و با محصولات و خدمات خود بیشتر آشنا شوید. هیچ کس نمیتواند بگوید که چه زمانی یک محتوا ویرسوی میشود و یا این که اصلاً ً محتوایی که تولید کردهایم قابلیت تبدیل شدن به یک محتوای ویروسی را دارد یا نه اما برخی راهکارها وجود دارد که میتواند در ایجاد این گونه محتوا به شما کمک زیادی کند در ادامه به معرفی مختصری از برخی روشهای مؤثر در این زمینه میپردازیم.
اهمیت تولید محتوای ویروسی
آشنایی با روشهایی برای ایجاد محتوای ویروسی
صادقانه به تولید محتوا بپردازید
این که محتوایی تولید کنیم که به محتوای ویروسی تبدیل شود و بازدید کننده زیادی را به خود اختصاص دهد بسیار خوب است اما باید توجه داشته باشیم که هر چقدر مطلبی که تولید میکنیم عجیب و شگفت انگیز باشد باید به گونهای آن را بنویسیم که حقیقت داشته باشد و صادقانه باشد و به هیچ عنوان شایعه پردازی نکنیم باید اطلاعاتی را در اختیار مخاطب کاربران قرار دهیم که برای آنها مفید و با ارزش باشد. زیرا وقت مخاطب برایش ارزشمند است.
بنابراین او تلاش میکند که نکات مفیدی را از لابه لای محتوای ما در یابد اگر محتوای ما صادقانه و مفید نباشد مطمئناً کاربران خود را از دست خواهیم داد. یکی از محتواهایی که بسیار خوب و مفید خواهد بود محتوایی است که نویسنده نام خود را در ابتدای آن قرار داده باشد و همچنین در انتهای آن محتوا منبع محتوا ذکر شده باشد.
ایجاد حس خوب در مخاطب برای به اشتراک گذاشتن محتوا
از آنجایی که همه افراد دوست دارند که همیشه خود را فردی زیرک و باهوش نشان دهند بنابراین محتوایی را باید تولید کنیم که وقتی فرد آن محتوا را میخواند و تصمیم میگیرد به اشتراک بگذارد تحت تأثیر آن محتوا قرار بگیرد. این واقعیت روانشناختی را اگر خوب مدنظر قرار بدهیم میتوانیم محتوایی تولید کنیم که فردی که آن را به اشتراک میگذارد وجهه خوبی برایش داشته باشد.
در این صورت است که محتوای ما به یک محتوای ویروسی تبدیل خواهد شد. یک سؤال ساده که قبل از تولید محتوا و در هنگام انتشار آن باید از خود بپرسید این است که آیا این محتوایی که تولید میکنم ارزش این را دارد که کاربر دیگر آن را به اشتراک بگذارد و اصلاً چرا باید مخاطبی که محتوای من را میبیند بخواهد آن را به اشتراک بگذارد آیا این محتوای من وقتی که کاربر دیگری آن را به اشتراک گذاشت حس خوبی را به او خواهد داد یا نه؟
تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان میدهد که دلایل زیادی وجود دارد که کاربران دوست دارند مطالبی که از دیگران میبینند را به اشتراک بگذارند مثلاً یکی از این دلایل این است که میخواهند به این روش خود را به نحوی بهتر به دیگران معرفی کنند یا این که میخواهند با دیگران ارتباط برقرار کنند. یا حتی قصد آنها این است که محتوای ارزشمند و سرگرم کنندهای را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. بنابراین توجه به این نکته در تولید محتوای ویروسی امری لازم و ضروری خواهد بود.
استفاده از افسانهها در تولید محتوا
یکی دیگر از راه کارهای ایجاد محتوای ویروسی این است که تا حد ممکن از افسانهها در محتوای خود استفاده کنید. سعی کنید هیجان محتوا را بالا ببرید البته همان طور که گفتیم محتوا باید صادقانه و به دور از شایعه پراکنی و مواردی از این قبیل باشد تا بتواند حس اعتماد را در مخاطب ایجاد کند. هرچه مطلب شما علمیتر و در عین حال جالبتر باشد شانس بیشتری دارد که به این نوع محتوا تبدیل شود.
محتوای تولیدی شما بهتر است کوتاه باشد
محتواهای ویروسی معمولاً ً کوتاه هستند برای مثال فیلمهای ۳۰ ثانیهای تا ۱ دقیقهای. این گونه محتواها امکان این که سریعتر به این نوع محتوا تبدیل شوند وجود دارد.
حتی در مورد وبلاگها و سایتها هم این موضوع صدق میکند بهتر است محتوای شما کوتاه باشد اما در عوض شامل تصاویر و فیلمهای بیشتری بوده و اطلاعات بیشتری از این طریق به مخاطب انتقال دهد.
اهمیت عنوان و موضوع در تولید محتوای ویروسی
نکته دیگری که خوب است مورد توجه قرار دهید این است که محتوایی را که میخواهید تولید کنید از یک موضوع به روز و عنوان مناسب برخوردار باشد. باید بتوانید تیتری را انتخاب کنید که مخاطب و کاربر را مجاب کند بر روی محتوای شما کلیک کرده و آن را مطالعه و به اشتراک بگذارد. باید تیتر شما حاوی پیام محتوای شما و همچنین بسیار خلاصه و مفید باشد.
محتوایی که تولید میکنید باید به گونهای باشد که ارتباط و انسجام کامل را با یکدیگر داشته باشند. باید موضوعی را انتخاب کنید که با کسب و کار شما مرتبط باشد تا بتواند به یک محتوای ویروسی موثر تبدیل شود.