سئو منفی به یک سری اقداماتی گفته می شو که رقیب شما ممکن است انجام بدهد تا سایت شما در گوگل جایگاه هایی را که طی سالیان طولانی به دست آورده، به راحتی از دست بدهد. بدین ترتیب نیاز است تا همه افراد راجع به این موضوع اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشند.
توضیحاتی در مورد سئو منفی یا Negative SEO
سئو یا بهینه سازی سایت موضوع بسیار مهمی در بحث مدیریت سایت یا وبمستری می باشد. سئو یا بهینه سازی به آن دسته از کارهایی گفته می شود که برای افزایش امتیاز و بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل انجام می شوند. این گونه عملیات را سئو کلاه سفید نیز می گویند. در چنین مواردی هدف از سئو سازی افزایش امتیاز خود بوده و امتیاز یا جایگاه سایت رقبا اهمیت چندانی ندارد.
سئو منفی دقیقا برعکس سئو کلاه سفید می باشد. در این روش ابتدا رقیب را به خوبی شناسایی کرده و اگر تشخیص بدهند که سایت رقیب دارای جایگاه های بسیار مناسبی در گوگل بوده و نرخ کلیک بالاست، اقدامات مخربی برای از دست رفتن جایگاه های کنونی سایت رقیب می شود. به این گونه اقدامات سئو کلاه سیاه یا سئو منفی نیز گفته می شود.
سئو منفی می تواند باعث تخریب یک سایت ارزشمند شود، بدین ترتیب وبمستران و یا مدیران سایت ها باید تدابیری را در این زمینه بیندیشند. سئو منفی می تواند دامن گیر هر نوع سایتی بشود، بدین ترتیب حفاظت از سایت های اینترنتی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.
آیا انجام سئو منفی امکان پذیر است؟
شاید یکی از موضوعاتی که بین مدیران سایت و یا وبمستران مطرح باشد، این است که آیا عملا انجام سئو منفی امکان پذیر است یا خیر؟
عملکرد بسیار ضعیف در سئو سازی ممکن است باعث به وجود آمدن آثار مخربی در بهینه سازی سایت بشود. معمولا چنین کاری توسط افراد تازه کار و غیر حرفه ای انجام می شود. اما در برخی موارد نیز سئو منفی از جانب رقبا انجام می شود و باعث تخریب عملیات بهینه سازی و تغییر در نتیجه به دست آمده می شود.
شاید بسیاری از مدیران سایت و یا وبمستران بر این عقیده باشند که انجام سئو منفی از طریق گوگل تشخیص داده شده و این موضوع نادیده گرفته بشود. اما باید به این موضوع اشاره شود که گاهی سئو منفی توسط افرادی حرفه ای انجام می شود.
بدین ترتیب ممکن است گوگل از شناسایی عملیات افراد حرفه ای عاجز بوده و سایت شما را جریمه کند. بدین ترتیب انجام عملیات سئو منفی بسیار محتمل بوده و افرادی در بازار وجود داشته که به هر قیمتی حاضر به از دست دادن اعتبار رقبا و پیشی گرفتن از آنها می باشند.
روش هایی که برای سئو منفی یا کلاه سیاه از آنها استفاده می شود
هک کردن سایت
یکی از روش های مرسوم که می تواند باعث سئو منفی بر روی سایت بشود، هک کردن سایت می باشد. از این رو معمولا در فضای اینترنت، امنیت حرف اول را می زند و هر کدام از مالکان سایت های اینترنتی باید تدابیر لازم برای جلوگیری از هک شدن را اتخاذ نمایند. افزودن لینک اسپم و یا ریدایرکت کردن صفحات سایت شما با صفحاتی که در سایت خودشان موجود بوده، از جمله اقداماتی است که یک هکر می تواند انجام بدهد.
هکر به شخص یا اشخاصی اطلاق می شود که دارای دانش برنامه نویسی بسیار بالایی بوده، اما این دانش را در زمینه اشتباه به کار می گیرند. البته به این موضوع باید توجه شود که معمولا کسب و کارهای بزرگ اینترنتی ممکن است با چنین حملاتی مواجه شوند و کسب و کارهای کوچک معمولا از این حملات در امان هستند. معمولا با هک کردن یک سایت، هکر می تواند بازدیدکنندگان سایت هک شده را به سایت مد نظر خود منتقل کند.
چه کنیم تا هک نشویم
چنانچه از آن دسته افرادی هستید که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونه Google Authenticator استفاده کنید. با نصب این افزونه و گرفتن رمز عبور دو مرحله ای، می توان به راحتی امنیت سایت را بالا برد. بدین ترتیب با هر بار اقدام برای ورود به سایت، نیاز است تا رمز عبوری که بر روی گوشی موبایل خود دریافت کرده اید را وارد کنید.
دادن هزارن لینک اسپم به سایت شما
معمولا یک سایت با چند لینک اسپم به هیچ مشکلی برخورد نمی کند. اما مشکل از آنجایی شروع می شود که این لینک ها به صد ها و یا هزاران لینک می رسند. انکر تکست این لینک ها در اغلب موارد مشابه بوده و ارتباط چندانی هم با سایت شما نخواهد داشت.
چگونه لینک های اسپم را شناسایی کنیم
معمولا شناسایی حمله سئو منفی کار چندان راحتی نمی باشد. اما معمولا اغلب افراد می توانند از این امر پیشگیری نمایند. به منظور پیشگیری از سئو منفی به وسیله لینک های اسپم، می توان از SEO SpyGlass استفاده کرد. بدین ترتیب می توان تعداد لینک و دامین های ارجاع داده شده به سایت خود را مشاهده کرد.
کپی کردن محتوای سایت شما و انتشار آن در سایر سایت ها
یکی دیگر از ترفندهایی که برای سئو کلاه سیاه یا سئو منفی از آن استفاده می شود، کپی کردن متن محتوای انتشار یافته بر روی سایت شما و انتشار آن بر روی سایت های مختلف اینترنتی می باشد. در چنین مواردی که محتوای کپی شده از طرف گوگل شناسایی شود، گوگل از بین همه آنها یکی را انتخاب و بقیه را ایندکس نمی کند.
با وجود تمام تلاش هوش مصنوعی گوگل، اما ممکن است اشتباهاتی در این زمینه صورت گرفته و محتوای تکراری را ایندکس و محتوای شما را ایندکس نکند. بدین ترتیب باعث تاثیر منفی بر روی سایت می شود. این روش از سئو منفی یا سئو کلاه سیاه نیز بسیار رایج بوده و در اغلب موارد این روش استفاده بسیار زیادی دارد.
راهکاری برای جلوگیری از کپی کردن محتوای سایت
معمولا افزونه های بسیار زیادی برای جلوگیری از امکان کپی پیست متن سایت وجود دارد. با نصب چنین افزونه هایی می توان به راحتی از کپی پیست کردن متن از سایتی به سایت دیگر جلوگیری کرد. اما با این حال باز هم احتمال کپی برداری وجود دارد.
Copyscape از جمله کاربردی ترین ابزار برای پیدا کردن افرادی است که متن سایت شما را کپی می کنند. در صورت مشاهده متن کپی شده از سایت خود بودید، می توانید با مدیریت سایت تماس گرفته و موضوع را پیگیری کنید. در صورتی که این راهکار جوابگو نباشد، می توان از «گزارش نقض حقوق مالکیت معنوی» (copyright infringement report) را نیز استفاده کرد.