نرخ پرش وب سایت یا Bounce rate یکی از فاکتورهای مهم در طراحی وب سایت و سئو می باشد. اگر این میزان که به صورت عددی و در رنج صفر تا صد عدد گذاری می شود، بالا برود، در واقع میزان از دست رفتن کاربران و نارضایتی آنها از محتوای وب سایت را نشان می دهد.
نرخ پرش
در واقع باید این عدد را تا حد امکان به صفر نزدیک کرد تا جلوی کاهش مخاطبان وب سایت گرفته شود. در نظر بگیرید اگر مخاطبان یک وب سایت خبری، از محتوای اخبار اشتراکی آن وب سایت رضایت کافی نداشته باشند، مسلماً آن مخاطبان از سر زدن به وب سایت، امتناع می کنند و در نتیجه این عمل منجر به افزایش نرخ پرش شده است.
به طور کلی نرخ پرش همان درصدی از کاربران می باشد که با سر زدن به یک وب سایت، به زودی از آن سایت خارج می شوند و در صفحات گوناگون آن وب سایت مشغول نمی شوند. هر چقدر که میزان بازدید از یک وب سایت بیشتر باشد، به عمر آن وب سایت و میزان محبوبیت آن می افزاید.
موتورهای جستجوگر بر اساس میزان بازدیدکنندگان یک سایت، سعی می کنند، آدرس آن سایت را در صفحات ابتدایی خود قرار دهند. اما اگر این بازدیدها برای مدت زمان کمی باشد و میزان ماندگاری کاربران یک وب سایت کم شود، پس نرخ پرش آن وب سایت افزایش یافته و در نتیجه موتورهای جستجوگر آن وب سایت را از صفحات ابتدایی خود، حذف خواهند کرد.
دلایل افزایش نرخ پرش وب سایت
نرخ پرش وب سایت به دلایل مختلفی افزایش می یابد و این امر باعث عدم محبوبیت یک وب سایت می شود. اگر قوانین و استانداردهای طراحی سایت، در یک وب سایت به خوبی رعایت شوند، مسلماً نرخ پرش آن وب سایت کاهش یافته و هیچ مخاطبی منجر به افزایش این عدد نمی شود.
در نظر بگیرید که یک طراح وب سایت با ذخیره تصاویر حجیم در صفحه ابتدایی خود، سرعت اجرای وب سایت را کاهش داده است. این امر منجر به دلسردی مخاطبان شده و همچنین شاید مخاطبان به طور کل به آن وب سایت سر نزنند. همچنین شاید یک طراح، مطالب بی کیفیت و تکراری را در وب سایت خود به اشتراک گذاشته باشد که این امر نیز منجر به دلسردی مخاطبان آن وب سایت و افزایش نرخ پرش وب سایت مذکور می شود.
به طور کلی می توان دلایل افزایش نرخ پرش وب سایت را در رعایت نکردن قوانین و استانداردهای طراحی سایت مطرح نمود و این موارد که در بخش بعدی توضیح داده خواهند شد، اکثر مواقع توسط طراحان تازه کار و بی تجربه رعایت نمی شوند.
کاهش نرخ پرش وب سایت
در زمان طراحی وب سایت، باید مواردی را به صورت اصولی رعایت کرد تا میزان نرخ پرش وب سایت توسط مخاطبان را کاهش داد. به طور کلی این موارد در زمینه طراحی وب سایت باید رعایت شوند. به جرأت می توان گفت که اگر یک سایت با توجه به تمامی این موارد، طراحی شود، حتماً بیشترین میزان موفقیت در کسب مخاطبان حداکثری را خواهد داشت.
افزایش سرعت وب سایت
سرعت وب سایت بنا به دلایل مختلفی کاهش پیدا می کند. مثلاً اگر شما بخواهید از یک هاست رایگان و با سرعت کم استفاده نمایید، مطمئناً میزان سرعت اجرای سایت خود را نیز کاهش خواهید داد. یک وبلاگ که در هاست های رایگان تعبیه می شود را در نظر بگیرید. سرعت اجرای این وبلاگ در زمان های مختلف از روز، متفاوت است و این دلیل به ترافیک های موجود بر روی هاست مورد نظر دارد.
پس همیشه از هاست های پر سرعت و با ترافیک کم استفاده نمایید تا سرعت وب سایت خود را افزایش دهید. همچنین تصاویر و جداول بزرگ و حجیم، باعث کاهش سرعت وب سایت می شوند و قبل از قرار دادن چنین تجهیزاتی باید، مواردی را جهت افزایش سرعت در نظر بگیرید.
منوهای دسترسی
منوهای دسترسی یکی از پر کاربردترین موارد کاهش نرخ پرش می باشند. اگر مخاطبی وارد وب سایت شما شود و تمامی صفحات وب سایت را در یک منوی دسترسی ببیند، مطمئناً از چیدمان و نظم وب سایت شما خوشش می آید و یکی از مخاطبان وب سایت شما می شود. سعی کنید قسمت نقشه سایت را حتماً تکمیل نمایید تا مخاطبان به راحتی از زیر بخش های سایت شما مطلع شوند و هیچ سردرگمی را در بخش های مختلف سایت ایجاد ننمایید. در نظر داشته باشید، که اگر منوهای سایت شما با استفاده از منوهای دسترسی پر سرعت طراحی شده باشد، می تواند به راحتی مخاطبان زیادی را به بخش های جالب تر وب سایت هدایت نماید.
استفاده از لینک ها
لینک های وب سایت، یکی دیگر از کاربردهای کاهش نرخ پرش وب سایت می باشد. لینک ها باید کاربران را بین صفحات وب سایت و دیگر وب سایت ها جابجا نمایند. سعی کنید در زمان درج یک مطلب، از لینک های مفید و پر بازدید استفاده نمایید و با این کار، مخاطبان را برای مدت زمان بیشتری در وب سایت نگه دارید. یکی دیگر از مواردی که می تواند منجر به افزایش مخاطبان وب سایت شما شود، ایجاد لینک از درون صفحات وب سایت، به مطالب پر بازدید وب سایت خودتان می باشد. در واقع مخاطبان در وب سایت شما چندین کلیک انجام می دهند و این باعث کاهش نرخ پرش وب سایت شما می شود.
عدم استفاده از تبلیغات
بعضی از تبلیغات در وب سایت ها، موجب آزار و اذیت مخاطبان می شود و این نیز یکی از راه های افزایش نرخ پرش وب سایت سایت می باشد. در نظر بگیرید که یک مخاطب برای رسیدن به یک هدف مشخص به وب سایت شما آمده است و شما اکنون توسط پنجره های بازشونده یا لینک های مختلف، تبلیغاتی را برای او نشان می دهید. این امر باعث کاهش مخاطبان می شود و در نتیجه نرخ پرش وب سایت را افزایش می دهد. در زمان طراحی وب سایت، تبلیغات اشتراک گذاشته شده را چندین بار حلاجی نمایید و مناسب ترین تبلیغات را در وب سایت درج کنید.
متون وب سایت
متون موجود در وب سایت، باید تا حد ممکن تکراری نباشند و یک مطلب جدید را به استحضار کاربر برسانند. همچنین این مطالب باید توسط اصول سئو به خوبی پر کاربرد و جذاب باشند. اگر مخاطب از یک مطلب موجود در وب سایت، خوشش بیاید، در نتیجه با استفاده از لینک های موجود در همان صفحه، سراغ دیگر صفحات وب سایت نیز می رود. اما اگر مطالب بی محتوا و بی ربطی را در صفحات وب سایت قرار داده باشید، مخاطبان خود را از دست خواهید داد.