زمان حضور کاربر در سایت، می تواند نشان دهنده مفید بودن مطالب برای کاربر باشد، با جستجو یک موضوع در موتور جستجو، گوگل زمان استفاده شما را از سایت بدست خواهد آورد، امروزه اعتبار سایت بسیار اهمیت دارد، بنابراین همواره سایت ها در حال پیدا کردن راه های افزایش اعتبار هستند.
زمان حضور کاربر در سایت
زمان حضور کاربر یا مشتری در سایت برای گوگل به معنی مفید واقع شدن وب سایت می باشد، به همین خاطر گوگل یک بازه زمانی بر حسب دقیقه مشخص کرده و وقتی که زمان حضور کاربر در سایت از اون بازه کمتر می شود و دوباره از صفحه گوگل مطلب را جستجو می کند، به معنی عدم استفاده شخص از سایت قبلی بوده است.
رتبه بندی سایت های مختلفی که برای موضوعات طراحی می شوند متفاوت است، هنگامی که شما پس از ورود به سایت به دلیل مفید نبودن آن سریعا از آن خارج خواهید شد و دوباره به صفحه جستجوگر گوگل بر میگردید، نشانه عدم استفاده شما از سایت قبلی بوده است و گوگل از این موضوع مطلع می شود و یک امتیاز منفی برای سایت در نظر میگیرد، زمان حضور مخاطب در سایت برای افزایش اعتبار و امتیاز سایت اهمیت فراوانی دارد، ولی نکات مهمی را در ارتباط با این زمان حضور کاربران شما در سایت وجود دارد که باید آنها را بررسی نمود.
در دنیای امروز داشتن سایتی معتبر برای بیشتر شناخته شدن و پیشرفت، اهمیت بالایی دارد، به همین خاطر امروزه سایت مختلف تلاش می کنند تا با ارائه بهترین خدمات و با بروز رسانی های ویژه، رضایت مشتری را جلب کنند، هر چه که سایت از نظر محتوا غنی تر باشد، کاربر بیشتر از سایت استفاده خواهد کرد و گوگل استقبال کاربران سایت را زیر نظر دارد، و چنانچه که زمان حضور کاربر در سایت خیلی کم باشد، امتیاز منفی برای وب سایت در نظر خواهد گرفت.
Dwell Time چیست و چه تاثیری بر امتیاز وب سایت دارد؟
هنگامی که شما با جستجو یک کلمه مخصوص وارد یک وب سایت می شوید، ممکن است آن وب سایت مطالب کافی را در اختیار شما، قرار ندهد و مطالب سایت برای شما چندان مفید نباشد به همین خاطر شما مجدد از طریق گوگل به سراغ وب سایت دیگری می روید، اینکه شما تنها در یک بازه بسیار کوتاه وارد یک سایت می شوید و سپس از آن خارج می شوید، یک امتیاز منفی برای آن وب سایت خواهد گذاشت.
برای پاسخ به سوال Dwell Time چیست؟ باید بدانیم که بازه زمانی که کاربر در سایت حضور دارد و از مطالب وب سایت استفاده می کند، Dwell Time نامیده می شود، هر چه کاربر در مدت زمان بیشتری در سایت حضور داشته باشد به معنای مفید بودن مطالب سایت برای او است، و به همین خاطر امتیاز و اعتبار سایت بالاتر خواهد رفت.
در ارتباط با تاثیر Dwell Time، نظر های مختلفی وجود دارد، گاهی برخی از افراد بر این باور هستند که زمان حضور مخاطب در سایت اهمیت آنچنانی ندارد و برخی دیگر نیز می گویند اعتبار یک وب سایت از طریق میزان زمان فعالیت کاربر در صفحه تعیین می شود.
موضوع بسیار گسترده است و برای اینکه بدانیم آیا تاثیر گذار است یا خیر، باید یک سری فاکتور ها را مد نظر داشت برای مثال هنگامی فرد به دنبال پیدا کردن مطلبی در ارتباط با یک موضوع خاص باشد، چند صفحه مختلف را ممکن است همزمان باز کند و گاهی بدون توجه به مطالب برخی سایت ها آنها را خواهد بست، به همین خاطر در چنین مواقعی نمی توانی گفت که کاربر از سایت راضی نبوده است و نمی توان آن میزان زمان را به مفید نبودن سایت ربط داد.
مطالبی در ارتباط با تاثیر زمان حضور کاربران در سایت
اگر فرد از طریق موتور جستجو سایتی را باز کند، آنگاه زمان حضور کاربران در سایت اهمیت پیدا می کرد، در غیر این صورت، موتور جستجو امکان ثبت تایم ورود شخص به سایت تا هنگام خروج و ورود به سایت دیگر را نخواهد داشت.
زمان حضور کاربر یا مشتری در سایت، هنگامی برای سئو سایت ارزش دارد که فرد از طریق راه هایی مانند گوگل آنالیتیکس، وارد سایت شود، گاهی به اشتباه تصور بر این است که موتور های جستجو می توانند، زمان حضور کاربران شما در سایت را اندازه بگیرند، اما این باور اشتباست، برای مثال در ارتباط با الکسا باید گفت که مدت حضور کاربر از طریق الکسا هرچقدر هم باشد در اعتبار سایت اثر نمی گذارد.
می توان اعتبار سایت را از راه های مختلفی افزایش داد، بعد از هر بازه زمانی، مطالب درون سایت باید بروز شوند تا که به بهترین شکل ممکن به کاربر خدمت رسانی شود و بتواند از سایت استفاده کند، به همین خاطر هر چه که میزان زمان حضور مخاطب در سایت بیشتر باشد، گویای این مطلب است که سایت برای او مفید بوده و از آن استفاده کرده است.
روزانه تعداد سایت هایی که ساخته می شوند رو به افزایش است و رقابت زیادی میان سایت های فعال وجود دارد به همین خاطر هر چه که سایت بتواند اعتبار بیشتری کسب کند، موفق تر خواهد بود، زمان فعالیت کاربر در سایت یکی از موارد تعیین کننده اعتبار وب سایت می باشد.
اما گوگل به طور کامل این موضوع رو تایید نکرده است، اندازه گیری تایم زمان حضور کاربران در سایت، به طور دقیق انجام نمی گیرد مخصوصا زمانی که شخص چند تا صفحه رو برای جستجو، با هم باز کند، موضوع تاثیر زمان حضور کاربر یا مشتری در سایت بسیار وسیع تر است و باید فاکتورهای دیگری را نیز بررسی کرد.
افزایش اعتبار سایت از طریق مدت زمان حضور کاربر در وب سایت
نمی توان گفت که در تمامی شرایط چنین چیزی صدق می کند، رضایت کاربر از سایت برای گوگل اهمیت بالایی دارد، و زمان حضور کاربران شما در سایت، می تواند بیان کننده میزان کارایی و مفید بودن یک سایت را مشخص کند، به همین خاطر گوگل روی ثبت زمان حضور کاربر یا مشتری در سایت، سرمایه گذاری کرده است، تا که از این طریق بتواند سایت های مختلف را رتبه بندی کند.
با سرچ کردن یک موضوع از طریق موتور جستجو چند صفحه برای شما معرفی می کند و شما معمولا از همان ابتدا و اولین صفحه را باز میکنید، گوگل رفتار شما را زیر نظر خواهد داشت و هنگامی که صفحه مورد نظر مطالبی که میخواهید را در اختیارتان نگذارد، شما از صفحه خارج می شوید و دوباره جستجو خواهید کرد، به همین خاطر اصولا میزان رضایت کاربر از سایت در اعتبار وب سایت ارزش زیادی دارد.