ریتنشن مارکتینگ شکل جدیدی از بازاریابی است که در دنیای تجارت الکترونیک رواج پیدا کرده است. محوریت این نوع بازاریابی ایجاد رغبت در مشتریان است تا دوباره به فروشگاه شما باز گردند. این موضوع بسیار مهم است. زیرا در کنار جذب مشتریان جدید باید همواره به فکر حفظ مشتریان قدیمی نیز باشید.
ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی، شکلی مرموز از بازاریابی است که در وبلاگ های تجارت الکترونیکی، پادکست ها و … مورد استفاده قرار میگیرد.
ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی چیست؟
ریتنشن مارکتینگ شکل جدیدی از بازاریابی است که در دنیای تجارت الکترونیک رواج پیدا کرده است. محوریت این نوع بازاریابی ایجاد رغبت در مشتریان است تا دوباره به فروشگاه شما باز گردند. این موضوع بسیار مهم است. زیرا در کنار جذب مشتریان جدید باید همواره به فکر حفظ مشتریان قدیمی نیز باشید.
به طور خلاصه، ریتنشن مارکتینگ عبارت است از:
فعالیت هایی که یک فروشگاه به منظور بالا بردن احتمال خرید مجدد مشتری انجام می دهد، ضمن اینکه روی افزایش سودآوری هر خرید مکرر متمرکز است.
آیا ریتنشن مارکتینگ همیشه تنها راهی برای بازاریابی فروشگاه شما خواهد شد؟ نه! برای دستیابی به مشتریان ابتدا باز هم باید از بازاریابی دیجیتال سنتی استفاده کنید، اما می توانید با مراجعه بیشتر آنها به فروشگاه و خرید بیشتر، ROI خود را از این طریق افزایش دهید.
ریتنشن مارکتینگ باعث افزایش فرکانس خرید و افزایش احتمال بازگشت یک خریدار می شود.
افزایش این دو معیار بدان معنی است که شما در حال افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLV) هستید که منجر به سودآوری بلند مدت می شود و نه سود حاصل از دستیابی کوتاه مدت.
هنگامی که شما فروشگاهی راه اندازی می کنید تا زمانی که برندتان به برند شناخته شده ای تبدیل شود و افراد از شما خرید کنند مدت زمانی طول می کشد. بعد از جذب مشتری و هنگام استفاده مشتریان از محصولات شما ممکن است تعدادی از این مشتریان را از دست بدهید. این که بتوانید مشتری برای فروشگاه جذب کنید در مرحله اول بسیار مهم است اما نکته مهم تر حفظ مشتریان قدیمی است به طوری که به برند شما اعتماد داشته باشند و هر بار خرید بیشتری انجام دهند.
ریتنشن مارکتینگ در مقابل بازاریابی خرید
ریتنشن مارکتینگ هرگز جایگزین بازاریابی اکتسابی که متمرکز بر جذب مشتریان جدید به فروشگاه شما می شود، نمی باشد. این دو روش باید به صورت پشت سر هم مورد استفاده قرار گیرند. به بازاریابی تجارت الکترونیک به عنوان یک ورزش فکر کنید. برخی از تیم ها در حمله خوب هستند و برخی در دفاع خوب هستند. اما آیا یک تیم تاکنون تنها با یکی از این موارد برنده خواهد شد؟
ریتنشن دفاع از فروشگاه شما است و بازاریابی خرید حق حمله شماست، برای تسلط بر بازی لازم است هر دو را انجام دهید. میزان استفاده از هر فروشگاه شما بسته به آنچه می فروشید، حاشیه های شما، صنعتی که در آن قرار دارید متفاوت است، اما از همه مهمتر عمر فروشگاه شماست که با بقیه متفاوت است.
این که چه زمانی فروشگاه خود را راه اندازی کرده اید مهم ترین نکته برای انتخاب نوع بازاریابی است. اگر به تازگی شروع کرده اید و مشتری ندارید باید تمام وقت بازاریابی خود را برای جذب مشتری انجام دهید. هنگامی که مشتریانی از فروشگاه شما خرید می کنند باید علاوه بر جذب مشتری جدید به حفظ مشتریان قدیمی نیز توجه داشته باشید.
تخصیص بودجه بازاریابی
با بزرگ شدن فروشگاه شما می توانید ریتنشن مارکتینگ بیشتری را به ترکیب خود اضافه کنید. مطالعه ا توسط هاروارد نشان داد که افزایش ۵٪ در حفظ آنلاین می تواند سود ۹۵٪ را افزایش دهد!
در بیشتر موارد شما هزینه زیادی صرف جذب مشتری می کنید که برای بار اول خرید بسیار کمتری از فروشگاه شما انجام می دهد. پس با توجه به اینکه در ابتدای راه با ضرر رو به رو می شوید باید سعی کنید مشتریان خود را راضی نگه دارید تا برای بار دوم و بیشتر از فروشگاه شما خرید کنند.
در این جا نقش ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی نمایان می شود. با استفاده از مکانیزم های ریتنشن مارکتینگ تا مشتریان خود را حفظ کنید و آن ها ترغیب به انجام خریدهای بیشتر در فروشگاه می کنید. به این صورت مشتریان ثابت فروشگاه افزایش می یابند و مدت زمان طولانی مشتری شما خواهند ماند.
چرا از ریتنشن مارکتینگ استفاده می کنیم؟
ممکن است برخی از شما از خود بپرسید، “اگر این خیلی سودآور است، چرا من الان این را می شنوم؟” سوال بزرگ! ما به عنوان انسان تمایل داریم چیزهایی را کشف کنیم که به آن ها نیاز داشته باشیم.
در گذشته SEM و رسانه های اجتماعی روش های ارزان و مؤثر برای هدایت ترافیک به سایت های تجارت الکترونیکی ما بودند. شما می توانید یک بار به کسی بفروشید و دیگر هرگز با آنها صحبت نکنید. متأسفانه دیگر اینگونه نیست زیرا این تبلیغات سنتی نسبت به گذشته گران تر و کم اثر تر هستند.
اثربخشی ریتنشن مارکتینگ
کارآیی یک استراتژی ریتنشن مارکتینگ بسته به آنچه شما می فروشید متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال واشر ظرف ها به اندازه قهوه خریداری نمی شود. بنابراین در موقعیت های مختلف نتیجه مشابهی نخواهید دید. به طور مثال، در Sweet Tooth مشتریان پس از اتخاذ تاکتیک های ریتنشن مارکتینگ مانند برنامه های وفاداری، شاهد افزایش متوسط ۴۰٪ در جذب مشتری و ۲۰٪ افزایش در نرخ خرید مکرر بودند.
مکانیزم های مختلف ریتنشن مارکتینگ
برای ریتنشن مارکتینگ روش های مختلفی وجود دارد. اینکه شما از هر طریقی بتوانید برای کاربران خود ایمیل، پیام، نوتیفیکیشن و یا هر چیزی ارسال کنید تا آن ها را به سمت فروشگاه شما بکشاند می تواند تاثیر گذار باشد. گاهی اوقات صاحبان فروشگاه ایمیل کاربران خود را هنگام عضویت در سایت یا عضویت در خبرنامه ذخیره میکنند و برای آنها ایمیل های ترغیب کننده ارسال می کنند. این کار می تواند به وسیله دخیره شماره همراه آن ها و ارسال پیام کوتاه صورت بگیرد.
نوتیفیکیشن هایی که از طریق مرورگر و یا اپلیکیشن برای کاربران ارسال می شود نیز یکی دیگر از راه هایی است که به جذب کاربر و همچنین ترغیب کاربران برای بازدید چند باره سایت کمک می کند. استفاده از شبکه های مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر و .. از راه های دیگری برای جذب کاربران هستند.
مهم ترین بخش برای تبدیل مشتریان به مشتریان وفادار و ثابت بهبود کیفیت خدمات و مشتری مداری است.