تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار آنلاین به گونه ای شده است که هر کسب و کار اعم از حرفه ای یا یک کسب و کار کوچک و جدید برای بازاریابی، توسعه و پیشرفت خود از آن استفاده می نمایند. امروزه شبکه های اجتماعی یکی از عناصر اصلی در کسب و کارهای آنلاین شده است بطوی که مشخص کننده بازار هدف شده اند.
شبکه های اجتماعی
به مجموعه ای از فرایندهای اینترنتی که در نتیجه آن خرید و فروش کالا و محصولات یا ارائه خدمات انجام می شود، کسب و کار آنلاین گفته می شود. به منظور بهبود درآمد و شرایط کسب و کار می توان از بازاریابی آنلاین استفاده نمود. روش های بسیاری برای بازاریابی آنلاین وجود دارد که کاملا به نوع کسب و کار و میزان بودجه تخصیصی به بازاریابی وابسته است.
در بازاریابی میتوان به تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار آنلاین دقت نظر بسیاری داشت چرا که به یقین می توان گفت روزانه میلیونها نفر از شبکه های اجتماعی بازدید می نمایند و هر شبکه ای میلیون ها کاربر فعال دارد که قادر به دیدن کسب و کار شما هستند.
از طریق شبکه های اجتماعی مشتریان با برند شما یا کالاها و خدمات ارائه شده توسط شما آشنا شده و در نتیجه امکان مراجعه به کسب و کار اینترنتی شما بیشتر خواهد شد.
حال سوال این است که تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار آنلاین چگونه است و اصلا کدام شبکه اجتماعی مناسب تر است؟
تاثیر شبکه های اجتماعی : فیسبوک
شبکه اجتماعی Facebook نیاز به بازاریابی اینترنتی بسیار قوی دارد به طوری که لازم است یک استراتژی فعال برای بازاریابی پیاده سازی شود تا کسب و کار بیشترین بازدهی خود را داشته باشد. لازم است به صفحه فیسبوک خود توجه بسیاری داشته باشید چرا که دیدن بهترین تبلیغات با کیفیت بالا عنصر کلیدی در بازاریابی فیسبوک است.
فیسبوک مکانی است که افراد معمولا در اوقات فراغت و به جهت چت کردن با دوستان خود از آن استفاده می نمایند بنابراین بهتر است فایلهای تبلیغاتی خود را به صورتی دوستانه و غیر رسمی با رنگ های روشن طراحی نمایید. وجود گروه ها در فیسبوک نیز یک عامل مهم برای تبلیغات است. میتوانید به راحتی تبلیغات خود را در گروه ها درج نمایید.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار آنلاین : توئیتر
یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی توئیتر است که می توانید آپدیت های روزانه خود را در آن درج نمایید. باید فالوورهای زیادی در این شبکه داشته باشید که تبلیغ و بازاریابی شما سودمند واقع شود. لازم است که توئیت های خود را در مورد کالا یا خدمات به همراه تخفیف ها با خبری جذاب و مشتری پسند ارسال نمایید.
هنگامی که مشتری در مورد توئیت شما نظرات مثبت و جالبی داشتند، لازم است توئیت مجدد انجام شود و فراموش نکنید که حتما به کامنت مشتریانتان پاسخ دهید. بازاریابی در توئیتر بیشتر بر مبنای محاورات و توئیت های شما می باشد پس لازم است دایره وسیع ارتباطی برای جمع آوری هرچه بیشتر فالوور داشته باشید.
با آموزش ساخت اکانت توییتر، به جمع پرنده های خبر رسان، بپیوندید
تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار آنلاین : تلگرام
تلگرام یکی از شبکه های پرمخاطب و پرطرفدار برای ارتباط افراد با یکدیگر است. وجود گروه ها و سوپر گروه ها امکان تعامل هرچه بیشتر افراد با یکدیگر را فراهم نموده است. استفاده از کانال های تلگرامی برای معرفی کالا، محصول و یا خدمات خود، می تواند یک گزینه بسیار مناسب در بازاریابی اینترنتی باشد. هر کانال تلگرامی دارای یک مدیر اصلی است که میتواند تا ۲۰۰ عضو اول را به صورت مستقیم به کانال اضافه نماید.
برای هر کانال می توان ادمین های دیگری نیز تخصیص داد تا به صورت منظم اما نه پشت سر هم تصویر یا فایل صوتی کسب و کار اینترنتی خود را در کانال درج نمایید. به منظور افزایش هرچه بیشتر اعضا راه هایی وجود دارد که از آن ها، خرید عضو حقیقی و عضو فیک است که هر کدام مزایا و معایبی دارند.
اعضا حقیقی همانطور که از نامشان پیداست افرادی هستند که وجود خارجی دارند و امکان بازدید از کانال شما و مراجعه به کسب و کارتان بیشتر است اما در صورت خرید نیاز به صرف هزینه بیشتری نسبت به اعضا فیک دارند.
مزیت خرید عضو در این است که آمار اعضا شما را بالا برده و هرچه تعداد اعضا بیشتر باشد، کانال به کانالی قدرتمند و پرمخاطب تبدیل شده و امکان عضو شدن و نیز عضو ماندن افراد بسیار بیشتر است. میتوانید کانال خود را از طریق صرف هزینه تبادل لینک نمایید بدین صورت که کانال شما در کانال های معروف و معتبر و با اعضای بسیار بالا تبلیغ می شود.
در تلگرام حتی استیکر و ویدئو مسیج هم می توانند عوامل کمک کننده در تبلیغات بوده و برای بازاریابی کسب و کار شما بسیار سودمند باشند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تلگرام یکی از شبکه های اجتماعی سودمند در تبلیغات است.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار آنلاین : اینستاگرام
روزانه ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعالیت دارند و بدین دلیل برندهای معتبر زیادی از این شبکه اجتماعی استفاده می نمایند. تبلیغ در اینستاگرام نسبت به سایر شبکه های اجتماعی سودمندتر بوده و روزانه کسب و کارهای زیادی با استفاده از تبلیغات اینستاگرامی توانسته اند به کسب و کار خود رونق بخشند و به سودآوری بالاتری برسند.
هم چنین توسط اینستاگرام مشاغل جدیدی نیز شکل گرفته است. در اینستاگرام قابلیت های ارسال فایل های صوتی، متنی و تصویری موجود است. میتوان تنها با یک تک بنر که البته به صورت حرفه ای طراحی شده است بازاریابی را انجام داد. میتوان از حداقل دو بنر اسلایدی استفاده کرد و یا از تبلیغ کاروسل استفاده نمود. می توان در اینستاگرام تیزر تبلیغاتی متناسب با کسب و کارتان را ارسال کرد و یا به صورت پست متنی در کامنت ها بازاریابی انجام داد.
در اینستاگرام امکان لینک دهی به افرادی که برای کسب و کارشان دارای وبسایت هستند نیز فراهم شده است. بدین منظور شما باید دارای یک صفحه پر مخاطب در اینستاگرام باشید و دارای شمار زیادی از فالوورها بوده تا صفحه شما قدرتمند به نظر بیاید. گزینه های زیادی نیز برای افزایش مخاطب وجود دارد که همانند شبکه اجتماعی تلگرام می توانند به صورت حقیقی یا فیک باشند.