مقالات سئو

Landing Page چیست؟ و راه های بهینه کردن آن کدامند؟

3
۵.۰
۰۲

Landing Page یا همان صفحه فرود نخستین صفحه ای است که بازدید کنندگان یک سایت در گام اول از آن سایت می بینند. می توان گفت یک Landing Page یا صفحه فرود مناسب باید از نظر محتوا و همچنین جذابیت های بصری بتواند فرد را برای مدت طولانی در سایت نگه دارد و به خواندن مطالب متنوع سایت تشویق نماید.

صفحه فرود

Landing Page چیست؟ و راه های بهینه کردن آن کدامند؟

Landing Page

Landing Page یا همان صفحه فرود نخستین صفحه ای است که بازدید کنندگان یک سایت در گام اول از آن سایت می بینند. Landing Page برای یک سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

ما انسان ها معمولاً با زیبایی که در نگاه اول به چشممان می خورد مجذوب آن محیط می شویم. وقتی به یک رستوران وارد می شوید که از نظر شما بسیار جذاب می باشد همه تفکرات مثبت در مورد فضای آن رستوران در شما شکل می گیرد و تقریباً هیچ نکته منفی را در مورد رستوران نمی پذیرید. در اصطلاح عامیانه می توان گفت که عقل مردم به چشم آن هاست.

تقریباً می توان گفت چنین فضایی برای یک سایت نیز وجود دارد. وقتی Landing Page یک سایت بتواند مخاطب خود را جذب کند می توان به راحتی آن مخاطب را برای دقایق و شاید ساعات بسیاری در فضای سایت سرگرم و ماندگار کرد. Landing Page یک ابزار مناسب برای بازاریابی است که امروزه سایت های مختلفی از این ابزار در جهت فروش بیشتر و کسب درآمد استفاده می کنند.

Landing Page می تواند از روش های مختلفی بر روی فرد تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد هنگام گردش در سایت ها به دنبال محتوای قوی و خوب می گردند. اگر متن و محتوای اولیه صفحه Landing Page سایت بتواند مخاطب را به خواندن ادامه مطلب آن صفحه و دیگر صفحه های سایت تشویق کند می توانیم بگوییم یک صفحه فرود یا Landing Page مناسب برای سایت در نظر گرفته شده است.

برخی دیگر از افراد معمولاً با توجه به نوع جستجویی که دارند سایت های جذاب تر از نظر رنگ و تصاویر را بیشتر می پسندند. برای ماندگاری این افراد در سایت می توانیم از تصاویر با کیفیت و قسمت های جذاب دیگر در Landing Page سایت استفاده نماییم.

پس می توان گفت یک Landing Page یا صفحه فرود مناسب باید از نظر محتوا و همچنین جذابیت های بصری بتواند فرد را برای مدت طولانی در سایت نگه دارد و به خواندن مطالب متنوع سایت تشویق نماید.

امروزه در طراحی سایت Landing Page یا صفحه فرود حرف اول را می زند. طراحانی که بتوانند صفحه فرود بهتری برای سایت در نظر بگیرند علاوه بر بهبود رتبه بندی سایت باعث افزایش مخاطبان و در نتیجه سود بیشتر کسب و کار می شوند.

بنابراین می توان گفت صفحه اول یا لندینگ پیج صفحه ای است که بهترین رتبه بندی در میان موتور های جستجوگر گوگل را دارد می باشد.

به همین دلیل Landing Page انواع مختلفی دارد که در ادامه به نحوه استفاده از هر کدام می پردازیم. انواع Landing Page را در دسته بندی های زیر می توان تقسیم نمود.

صفحه فرود click Through

  • یکی از صفحات فرود در سایت است که از طریق لینک خاصی که کاربر بر روی آن کلیک می کند و وارد یک صفحه دیگر می شود فعالیت می کند.
  • هدف این صفحه معمولاً فروش و تبدیل یک کاربر به مشتری می باشد. مثلا برخی از سایت ها تصاویر جذابی از انواع تلفن را در کنار لینک آن ثبت می کنند.
  • کاربر با کلیک بر روی این لینک وارد جزئیات آن محصول می شود که محتوای نوشته شده می تواند به راحتی فرد را ترغیب به خرید آن محصول کند.

صفحه فرود لید گنریشن

برخی از سایت ها برای بالا بردن زمان حضور کاربران در سایت خود و یا دریافت اطلاعات شخصی آن ها اقدام به درست نمودن صفحه فرودی برای ثبت ایمیل و سایر اطلاعات اشخاص می کنند.

این سایت ها معمولا در ازای این ثبت اطلاعات یک خدمت رایگان را به فرد اهدا می کنند. همین خدمت رایگان می تواند بهترین مشوق برای افراد جهت ماندگاری در سایت و ثبت اطلاعات شخصی آن ها باشد.

صفحه opt-in page

مشخصه ی اصلی صفحات فرود یک سایت عدم وجود هدر، فوتر و سایدبار می باشد. برخی از سایت ها اما نوعی از صفحات Landing Page را استفاده می کنند که این صفحات علاوه بر وجود هدر، فوتر و … در مکانی از سایت قرار می گیرند که کاربر هنگام بازدید از تمامی صفحات سایت می تواند آن ها را به راحتی مشاهده نماید.

Landing Page استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

در ابتدای متن در مورد نوع جذابیت متن و تصاویر در Landing Page صحبت کردیم. اکنون می خواهیم عوامل تاثیر گذار در ساخت یک Landing Page استاندارد را بیان نماییم.

استفاده از تصاویر و متن محتوا باید طبق اصول سئو در سایت صورت پذیرد تا بتواند علاوه بر جذابیت برای مخاطب سایت را نیز از نظر بهینه سازی بهبود ببخشد. علاوه بر تصاویر و متن محتوا، یکی از عوامل تأثیر گذار دیگر در بازدید از صفحه فرود بیان درد مشتری است.

وقتی در یک صفحه فرود عنوانی مناسب و در جهت پاسخگویی به نیاز های مخاطب به کار برده شود مطمئناً آن محتوا و Landing Page می تواند مخاطب را به خود جذب نماید.

محتوا و تصاویری که در صفحه فرود یک سایت استفاده می شوند باید ارزش پیشنهادی بالایی داشته باشند. یک محتوای معمولی و یا تصاویر تکراری نمی تواند برای مخاطب ارزشمند باشد و آن را نسب به ماندگاری در سایت یا خرید از صفحات دیگر تشویق نماید.

من و شما و بسیاری از افراد دیگر وقتی ببینیم تعداد بالایی از مشتریان از یک محصول راضی هستند قطعاً برای خرید آن اقدام می نماییم. پس ایجاد یک بخش برای مشتریان راضی سایت می تواند یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ایجاد یک Landing Page جذاب برای کاربر باشد.

پس می توان گفت خلاقیت در کنار رعایت قوانین و چارچوب کلی ایجاد یک صفحه فرود در سایت می تواند به راحتی کاربر را جذب نماید.

بهینه سازی صفحه فرود

برای اینکه نرخ خروج کاربران از سایت و صفحه فرود آن بالا نرود و در واقع بتوانیم یک صفحه فرود بهینه داشته باشیم باید از روش های مختلفی استفاده نماییم. بررسی سرعت لود صفحه برای کاربران، ایجاد هماهنگی بین صفحه فرود و بنر تبلیغاتی، نشان دادن کاملاً نمایان ارزش پیشنهادی سایت، حذف گزینه های بسیار زیاد کاربر در صفحه فرود . … از مهم ترین راه های ممکن برای بهینه سازی هر چه بیشتر Landing Page جهت افزایش رتبه بندی در موتور های جستجوگر گوگل می باشند.

پس می توان نتیجه گرفت که Landing Page نقش اساسی و مهم در رتبه بندی سایت و ماندگاری کاربران در سایت دارد.

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

نظرات شما را با گوش دل می شنویم

ارسال دیدگاه