مقالات سئو

معرفی و آموزش بخش Acquisition در گوگل آنالیتیکس

1

Acquisition در گوگل آنالیتیکس یکی از بخش های بسیار مهم است که می تواند به شما نشان دهد کدام ویژگی های سایت شما می تواند موجب شود کاربران بیشتری برای بازدید از سایت به آن مراجعه نمایند. دانستن این ویژگی ها می تواند به مدیران سایت کمک کند تا برنامه ریزی های بهتری برای بهبود وضعیت سئو سایت داشته باشند. در ادامه قصد داریم شما را با ویژگی های بخش Acquisition در گوگل آنالیتیکس بیشتر آشنا نماییم.

آشنایی با ویژگی های Acquisition در گوگل آنالیتیکس

برای استفاده بهتر از Acquisition در گوگل آنالیتیکس لازم است با بخش های مختلف و امکانات آن آشنا شوید تا بتوانید از آن بهره بیشتری ببرید.

۱ آموزش جامع گوگل آنالیتیکس

آموزش جامع گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای رایگان گوگل برای بررسی و تحلیل آمار وب سایت است،یکی از ابزارهای ضروری ...

۱۰

بخش Overview در Acquisition

این بخش به نمای کلی از آمار ها و اطلاعات به شما می دهد. در واقع نمودار هایی که در این بخش قرار گرفته اند گزارشی کلی از وضعیت سایت را به مدیران می دهند. یکی از نمودار های اصلی در این بخش channel نام دارد. این نمودار مقادیر Direct، Referral، Paid Search، Organic Search، Social، Email را به مدیران سایت نشان می دهد. در Direct به شما نشان می دهد چه تعداد از بازدیدکنندگان شما مستقیما وارد سایت شده اند.

بخش Overview در Acquisition

اعداد Referral نمایان گر بازدید هایی است که حاصل از لینک های موجود در سایت های دیگر است. به بیان دیگر بازدید کنندگان سایت های دیگر از طریق به سایت شما ارجاع شده اند. Paid Search نشان دهنده تعداد بازدید هایی است که حاصل از ورود کاربران از طریق انواع تبلیغاتی است که شما برای سایت خود در نظر گرفته اید. در واقع با استفاده از اطلاعات این بخش می توانید متوجه شوید هزینه هایی که برای تبلیغات کرده اید تا چه حد برای سایت شما بازدید به همراه داشته است.

در Organic Search تعداد کاربرانی که از طریق جستجو وارد سایت شده اند به نمایش در می آید. در بخش های Social و Email نیز می توانید نتایج حاصل از ورود کاربران به سایت از طریق شبکه های اجتماعی یا ارسال ایمیل هایی نظیر خبر نامه و تبلیغات ایمیلی را مشاهده نمایید.

از دیگر نمودار هایی که در این بخش می توانید مشاهده کنید نمودار User است که به شما آماری دقیق از تعداد کاربرانی می دهد که در یک بازه زمانی یا تاریخ مشخص جذب سایت شده اند. به این ترتیب می توانید در نظر بگیرید در صورتی که کمپین تبلیغاتی داشته اید آیا در آن بازه زمانی نتیجه تبلیغات و برنامه ریزی های شما مثبت بوده یا خیر؟

بخش Conversion در Acquisition

در Acquisition در گوگل آنالیتیکس این بخش در جداول پایینی قرار گرفته است و نمایان گر Conversion rate برای هر کدام از Goal های ثبت شده می باشد. هر چه این عدد بالاتر باشد به این معناست که فعالیت و عملکرد سایت شما در مسیری درست قرار گرفته است.

بخش Behavior در Acquisition

در جداول Acquisition ستون های دیگری نیز وجود دارد که هر یک اطلاعات مفیدی را به شما می دهد. ستون Behavior برای نشان دادن رفتار بازدیدکنندگان سایت شما است. منظور از رفتار کاربران این است که عملکرد آن ها در زمان ورود به سایت شما چگونه بوده و چه کارهایی کرده اند.

بخش Treemaps در Acquisition

اگر علاقه دارید وضعیت سایت خود را از طریق گزارش های تصویری مورد بررسی قرار دهید باید از بخش Treemaps در Acquisition استفاده نمایید. این بخش با استفاده از نموداری رنگی برخی از متغیر های و معیار های قابل اندازه گیری در خصوص سایت شما قابل بررسی می باشد.

 بخش های مختلف در Acquisition گوگل آنالیتیکس

این معیار ها ۴ دسته اصلی دارند که شامل موارد زیر است:

  1. تعداد هدف هایی که برای سایت تعریف شده و تکمیل شده اند که به آن goal completion گفته می شود.( آموزش ساختن Goal در گوگل آنالیتیکس )
  2. ارزش گذاری اهدافی که برای سایت تعیین کرده اید که goal value نام دارد.
  3. کاربران جدیدی که وارد سایت شما شده اند با عنوان new users
  4. بازدید هایی که از سایت شما انجام شده است که به آن sessions می گویند.

در واقع هر کدام از فاکتور ها یا معیار ها نمایانگر ورودی های سایت هستند. در نمودار رنگی بخش Treemaps در Acquisition شما می توانید از هر کدام از این فاکتور ها را به یک رنگ مشخص مشاهده نموده و به سرعت و آسانی نتایج حاصل را مورد بررسی قرار دهید.

معیارهای دیگر Acquisition در گوگل آنالیتیکس

علاوه بر مواردی که ذکر شده که به آن ها معیار های اولیه نیز گفته می شد. دسته ای دیگر از فاکتور ها را می توانید از این بخش مورد بررسی قرار دهید که به آن ها فاکتور های ثانویه گفته می شود. فاکتور های ثانویه دارای ۵ دسته بندی هستند که شامل موارد ذیل می باشد:

  1. درصد بازدید های جدیدی که از سایت به عمل آمده است (new sessions)
  2. میانگین مدت زمانی که بازدید های انجام شده از سایت به طول انجامیده است. با استفاده از این عدد می توانید متوجه شوید کاربران چه مدت زمانی در سایت شما بوده اند (session duration)
  3. نرخ پرش یا خروج کاربران از سایت (bounce rate)
  4. نرخ تبدیل هدف که بر اساس هدف گذاری های مدیران سایت مشخص می شود (goal conversion rate)
  5. نسبت صفحاتی که توسط کاربران در ورود به سایت مورد بازدید قرار گرفته است (pages/ sessions)

در واقع می توان بیان کرد این معیار های ثانویه بیان گر کیفیت بازدید های انجام شده از سایت هستند. یعنی تنها به آمار و ارقام ورودی های سایت اکتفا نکرده و رفتار و عملکرد کاربران را نیز مورد بررسی قرار داده است.

اگر بخواهیم از لحاظ وضعیت رنگی نتایج نمایش داده شده روی این نمودار را بررسی کنیم باید اشاره کنیم که هر چه نمودار شما متمایل به رنگ سبز باشد یعنی کیفیت بازدید هایی که از سایت انجام شده بهتر بوده است. اگر رنگ نمودار صورتی باشد یعنی کیفیت بازدید ها مورد قبول نبوده و به معنای ضعف عملکرد کاربران در بازدید از سایت است.

علاوه بر مواردی که ذکر شد شما می توانید با استفاده از امکانات موجود در Acquisition وضعیت تبلیغات گوگلی، تعداد کلیک های مربوط به آن و وضعیت بازدیدکنندگان از سایت از طریق این تبلیغات را نیز مورد بررسی قرار دهید. همچنین بخش های مهم دیگری نظیر Search Console، Campaigns و … نیز در Acquisition در اختیار مدیران سایت قرار گرفته که می توانند از آن ها برای بهبود وضعیت عملکرد وب سایت خود استفاده نمایند.

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

نظرات شما را با گوش دل می شنویم

ارسال دیدگاه

5 − چهار =