مقالات سئو

بازاریابی محتوا تاریخچه و تاثیر آن بر فروش

2

بازاریابی محتوا : با گسترش فضای مجازی به تمام وجه های زندگی مدرن امروزی،مردم دیگر به ندرت تحت تاثیر شیوه های قدیم بازاریابی و معرفی محصول قرار می گیرند.دیگر داد و بیداد های تبلیغاتی، و یا حتی بنر های بزرگ نصب شده در کوچه و خیابان تاثیر چندانی بر انتخاب محصول و خرید آن ها ندارد.

صرف نظر از اینکه چه محصول یا خدمتی را ارائه می دهید مثلا یک فست فود دارید،تولیدی پوشاک و یا مرکز فروش همه کسانی که با شما در ارتباط هستند به دنبال دریافت یک حس مثبت و خوب از خدمات و محصولات شما هستند و اینکه بتوانند با اطمینان خاطر آن را انتخاب کنند.می توان گفت بازاریابی محتوا در واقع منتقل کننده این حس خوب و اطمینان بخش است.

بازاریابی محتوا

امروزه اینترنت چنان به زندگی مردم رسوخ کرده که شاید بتوان گفت برای کوچکترین تصمیمات خود به آن رجوع می کنند. برای انتخاب یک مقصد مسافرت،انتخاب شرکت و یا وسیله رفت و آمد،خرید وسایل روزمره و خوراک و پوشاک انتخاب هتل و رستوران و .. تنها وسیله مورد اطمینان برای تحقیق اینترنت است.افراد اطلاعات را از سایت های مختلف خواننده و محتواها را باهم مقایسه می کنند و سپس تصمیم خود را برای انتخاب می گیرند.بنابراین نحوه تولید محتوا برای معرفی خدمت و یا برند خود بسیار باید هوشمندانه و مردم پسند باشد،که بازاریابی محتوا وظیفه این مهم را بر عهده دارد.

طبق تحقیقات و نظرسنجی که سایت مارکتو از مردم انجام داده است مشخص شد که افرادبه طور متوسط ۷۹ روز قبل از خرید یک محصول تحقیقات خود را برای دریافت اطلاعات در اینترنت شروع می کنند و ۸۱ درصد مصرف کنندگان خرید خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا از جزئی از استراتژی کسب و کار و توسعه بازاریابی و یکی از روش های مهم دیجیتال مارکتینگ است.بازاریابی محتوا با درنظرگرفتن محیط انتشار محتوا روش های متفاوتی دارد اما اصول در همه آن ها یکسان است و آن تولید محتوای با کیفیت است.مهم ترین محیط انتشار با توجه به فراگیر شدن اینترنت ،امروزه فضای مجازی و صفحات وب است که در آن محتوای تولید شده در ابتدا سعی می کند با کاربر ارتباط درستی برقرار کرده و در مرحله بعد آن را تبدیل به مشتری کند.

در بازاریابی محتوا شما سعی می کنید اطلاعات خدمت و یا برند خود را با یک محتوای منطقی و جذاب تولید و به اشتراک بگذارید که هم بتوانید مشتریان قبلی خود را حفظ کرده و هم آنکه مشتریان جدیدی را به به دست آوردید.این محتوا می تواند به شکل های مختلفی مانند ویدئو،پیام صوتی،پیام متنی،کتاب الکترونیکی،مقاله،تصاویر و یا پرسش و پاسخ تولید شود،این روش ها رابطه مستقیمی با نوع کسب کار و مشتریان برند دارد و باید کاملا هوشمندانه انتخاب شود.بنابراین قبل از تولید محتوا و یا انتخاب شیوه آن سوالات زیر را بررسی کنید:

  1. محتوا قرار است در چه فضا و یا مکانی منتشر شود؟
  2. محتوای مورد نظر با چه شیوه ای خاص و منحصر به فرد می شود؟
  3. مشتریان مورد نظر چه گروهی از جامعه هستند و با چه شیوه ای راحت تر ارتباط برقرار می کنند؟
  4. نسبت هزینه های تولید محتوا به میزان فروش را بسنجید
  5. آیا این محتوا برای گروه خاص و مورد نظر شما جالب است و یا به بیان دیگر نیاز خاصی از آن ها برطرف می کند؟

تاریخچه بازاریابی محتوا

شاید فکر کنید بازاریابی محتوا تنها مربوط به چندسال اخیر است با توجه به پیشرفت و همه گیر شدن اینترنت و استفاده کاربران،فروشندگان و خریداران خدمات مختلف.اما این نظر کاملا اشتباه است.سال های بسیار قبل تر جارچی هایی که اخبارهای مختلف را در کوچه و خیابان به گوش مردم می رساندند و آن ها را از یک رویداد مطلع می کردند را می توان به عنوان اولین تولید کنندگان محتوا درنظر گرفت.تصور کنید در همان عصر هم مبلغان قطعا از واژه های جذاب و مردم پسند برای جذب بیشتر مردم استفاده می کردند.

تبلیغاتی که بعدها در نشریات،روزنامه ها و مجلات چاپ می شد گام بعدی تولید محتوا شمرده می شود.تبلیغات تلویزیونی که بعدها با استفاده عموم مردم بسیار مورد توجه و علاقه قرار گرفت گام بعدی در تولید محتوا و معرفی برند شد.

رادیو و ماهواره هم تبلیغات گسترده ای در جهت تولید محتوا و معرفی برند انجام دادند.و اما در چند سال اخیر اینترنت و صفحات مجازی را شاید بتوان کامل ترین و تاثیرگذارترین شیوه تولید محتوا و تبلیغات دانست.بازاریابی محتوا تنها برای فروش نیست،روانشناسی که با ایجاد یک صفحه شخصی پرسش های افراد را پاسخ می دهد در واقع در حال تولید محتواست،دندان پزشکی که در صفحات مختلف نمونه کارهای انجام شده خود را در معرض دید قرار می دهد در واقع برای شغل خود تولید محتوا می کند و یا معلمی که درصد قبولی دانش آموزان خود را در کنکور منتشر می کند هم به طور هوشمندانه ای در حال تولید محتواست.

تمایز بازاریابی محتوا با تبلیغات

با وجود اینکه هر دو بازاریابی و تولید محتوا یک هدف را دنبال می کنند اما تفاوت های اساسی باهم دارند.مهم ترین تمایز این دو این است که در بازاریابی محتوا هیچ گونه مزاحمت و فشاری بر کاربران اعمال نمی شود.بارها شده است که افراد از حجم زیاد پیامک هاو یا تماس های تبلیغاتی که تماس گیرنده با تمام تلاش خود سعی در فروش محصول خود دارند اعلام خستگی و تنفر می کنند.

اما در روش بازاریابی محتوا تنها محصول و خدمت خود را در یک فضای عمومی به اشتراک می گذارد و با یک شعار و محتوای مناسب سعی در جذب کاربران دارد.تمایز دوم در فضای انتشار است به این شکل که تبلیغات در یک فضای غیر شخصی مانند بنرهای تبلیغاتی و یا رادیو و تلویزیون انجام می شود اما در تولید محتوا شما محتوای خود را در یک فضای شخص مانند صفحه و یا وبلاگ خود قرار می دهید.

بنابراین اگر قصد شروع یا گسترش کسب و کار خود را دارید قبل از اقدام سعی کنید حتما با کارشناسان تولید محتوا مشورت کرده تا بتوانید به خوبی محصول و خدمت خود را معرفی کنید.

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

نظرات شما را با گوش دل می شنویم

ارسال دیدگاه

شانزده − 4 =