سئو محلی یا local seo مفهومی جدید در حوزهی بهینه سازی سایت در موتور جست و جوی گوگل می باشد. به این معنی که گوگل با استفاده از مکان جغرافیایی افراد و سوابق جست و جوهای آن ها در گذشته، نتایج را بر این اساس رتبه بندی مجدد می کند و در اختیار کاربر قرار می دهد.
در واقع سئو محلی به معنای بهینه سازی سایت شما برای استفادهی بهتر برای کسانی است که در منطقهی جغرافیایی شما زندگی می کنند. اگر شما یک کسب و کار محلی را اداره می کنید، قطعاً برای شما مهم است که کسانی که در نزدیکی شما زندگی می کنند، بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند و به کسب و کار شما سر بزنند.
اگر به دنبال این هستید که مراجعه کنندگان بیشتری در کسب و کار خود داشته باشید و در واقعیت این اتفاق نمی افتد، این بدان معناست که باید سایت خود را به صورت محلی بهینه سازی کنید یا همان کاری که ما به آن سئو محلی می گوییم. قانون اولیه و اساسی این بهینه سازی این است که دسترسی به وبسایت خود را برای کسانی که در منطقه یا شهر خود زندگی می کنند راحت تر کنید. یکی از ابزارهای در دسترس شما برای این کار محتواست.
|
با استفاده از محتوا می توانید نشان دهید که در چه محدوده یا محدوده هایی فعالیت دارید. خیلی ساده می توانید در مورد آن شهر یا محدوده بنویسید. گوگل با استفاده از آی پی کاربران می تواند به مکان جغرافیایی آن ها دست پیدا کند. مکان جغرافیایی شما نیز به وسیله هایی ساده نظیر همین نوشتن ساده در مورد آن می تواند مشخص شود. به این ترتیب گوگل در این جا به میان آمده و جست و جو گری را که در محدودهی جغرافیایی شما در حال جست و جوست را راحت تر به شما مرتبط می سازد.
نتایج محلی و معمولی در گوگل
اگر در گوگل جست و جوی سادهای نظیر «کافی شاپ های نزدیک من» را انجام دهید، با دو دسته از نتایج مواجه می شوید. نتایج اولیه در اصطلاح نتایج اسنک پک (snack pack results) نامیده می شوند و نتایج دوم نتایج معمولی یا طبیعی (organic results) هستند. اما این ها چه فرق هایی با هم دارند؟ دستهی اول در واقع همان نتایجی است که بر اساس سئو محلی شکل گرفته و در اختیار شما قرار گرفته است.
در این دسته از نتایج شما سه نتیجه از نزدیک ترین ها به خود از نظر جغرافیایی را ملاحظه می کنید. طبق آمارها، ۳۳ درصد کلیک ها به دستهی اول و ۴۰ درصد کلیک ها به دستهی دوم تعلق دارد. ذکر این نکته نیز مهم است که جست و جوی گوگل بر روی دستگاه های مختلف متفاوت عمل می کند. یعنی تعداد نتایج، فرم و نحوهی نمایش آن ها ممکن است بر روی موبایل، آی پد یا لپ تاپ شما متفاوت باشد.
برای شروع سئو محلی چه باید کرد؟
شما در ابتدا باید اساسی ترین نکات را رعایت کنید. مهم ترین چیزی که در ابتدا به نظر می آید این است که وبسایت شما برای کاربران موبایل قابل مشاهده باشد و در واقع سایت شما حالت نمایش در گوشی موبایل را دارا باشد. چرا که آمار ها نشان می دهد که کسانی که از طریق گوشی موبایل جست و جو می کنند، ۶۱ درصد بیشتر احتمال دارد که با کسب و کار محلی ای که در گوگل پیدا کردهاند، تماس بگیرند و این در صورتی است که وبسایت آن کسب و کار مناسب برای موبایل باشد.
می توانید از این ابزار گوگل به نام Google’s Mobile-Friendly Test Tool استفاده کنید که در آن می توانید با وارد کردن آدرس وبسایت خود متوجه شوید وبسایتتان برای موبایل مناسب است یا خیر. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که فقط تأیید سایت شما در این ابزار کافی نیست و ظاهر سایتتان نیز باید مناسب باشد و به عبارتی زشت نباشد. اگر کاربران با ظاهر نارآراستهی وبسایت شما مواجه شوند، به احتمال زیاد حاضر نخواهند بود که با شما تماس بگیرند.
استفاده از کلمات کلیدی در سئو محلی
فرض کنیم که شما صاحب کافی شاپی هستید که «باران» نام دارد. شما باید در محتوای سایت خود از کلمات کلیدی ای زیر استفاده کنید و تا کاربران بتوانند با جست و جوی چنین کلماتی به وبسایت شما دسترسی پیدا کنند:
- کافی شاپ نزدیک من
- کافی شاپ باران
- کافی شاپ باران تا کی باز است؟
- تا کافی شاپ باران چقدر راه است؟
- شماره تلفن کافی شاپ باران
گوگل نتایج چنین جست و جوهایی را در باکسی اختصاصی برای کاربر نمایش می دهد، همان طور که در ادامه نیز ملاحظه می کنید. گوگل چنین اطلاعاتی را از فهرست های Google My Business استخراج می کند.
فهرست های Google My Business
مکان های بینگ و فهرست های اپل مپ
به طور قطع مهم ترین امر در حوزه سئو محلی استفاده و بهینه سازی فهرست های Google My Business می باشد، هر چند استفاده از مکان های موتور جست و جوی بینگ و اپل مپ یا نقشهی اپل نیز ضروری و مهم هستند. استفاده و تنظیم آن ها اصلاً کار سختی است، کافی است تا دستور العمل هایی که خود گوگل، بینگ یا اپل در موردش ارائه کردهاند را بخوانید و مراحل آن را طی کنید.
رفرنس های محلی
رفرنس های محلی در واقع منشن های آنلاینی هستند که در آن ها نام کسب و کار شما، آدرس و شماره تلفن در آن ذکر می شود. دو نوع رفرنس وجود دارد: باساختار و بدون ساختار. این رفرنس ها در سئو محلی جایگاه مهمی دارند. نمونهی رفرنس با ساختار در ادامه آمده است.
در واقع در این نوع رفرنس از قاعدهی خاصی برای ارائه اطلاعات تماس شما استفاده می شود. نمونهی رفرنس بدون ساختار نیز در تصویر بعدی قابل مشاهده است.
در این نوع رفرنس در واقع قاعدهی خاصی برای ارائهی اطلاعات وجود ندارد. این نوع رفرنس معمولاً در پست های وبلاگ ها، در روزنامه ها، سایت ها و وبلاگ های بیزینسی دیده می شود. اما چرا این رفرنس ها در سئو محلی مهم هستند؟
بنا به اطلاعات و منابع موجود، این نوع رفرنس ها در اینترنت، مهم ترین و در واقع اولین ملاک برای رتبه بندی سایت شما در نتایج جست و جوی گوگل می باشد. خصوصاً در باکس اولیه که مخصوص نتایج محلی است.