کپی رایتینگ چیست؟ و کپی رایتر کیست ؟

کپی رایتینگ چیست؟

آیا تابحال این اتفاق برایتان افتاده است که از خواندن یک متن تبلیغاتی یا پیام تصویری تبلیغی میخکوب شوید و ذهن تان تا مدتها درگیر آن موضوع باشد؟ آیا فکر کرده اید که چه عاملی باعث دغدغه مندی شما شده و تا این اندازه توجه شما را به خودش جلب کرده است؟

تولید محتوای تبلیغاتی یا همان متن فروش کپی رایتینگ نام دارد حالا هدف می تواند فروش محصول، انتقال اطلاعات خبرنامه یا هر چیز دیگر باشد.

کپی رایتینگ

کپی رایتینگ چیست ؟

دنیای بازاریابی و فروش کارزار گسترده ای است که نقش آفرینان فراوانی دارد که هریک به فعالیت حرفه ای خودشان مشغول هستند. در این صحنه یکی از نقش آفرینان اصلی افرادی هستند که به کپی رایتینگ مشغول می باشند. کپی رایتینگ در واقعیت از دو قسمت copy و Writing تشکیل شده و به نوشته هایی اطلاق می شود که حالت ترویجی یا تبلیغی دارند و برای جلب توجه مشتریان در رسانه های متفاوت کاربرد دارد.

این فرآیند به شکل نوشتن متن های تبلیغاتی و مورد توجه مخاطب، با هدف انجام یک عمل خاص انجام می شود. با این توصیف کپی رایتر سعی می کند تا با یک متن ساده خواننده را به انجام فعالیت خاص، دریافت خدمات یا خرید به روش خاصی متقاعد کند.

به هر حال آنچه بیشترین اهمیت را دارد این است که تاثیر گذارترین ویدیوها یا تصاویر بدون متن نوشتاری یا دیالوگ نمی توانند تاثیر مورد نظر را روی مخاطب بگذارند. البته توجه داشته باشید که کپی رایتینگ با نویسندگی محتوا تفاوت دارد. هدف نویسنده محتوا اطلاع رسانی به خواننده است اما کپی رایتر فرد را به انجام عملی ترغیب می کند.

کپی رایتینگ در واقع یکی از اساسی ترین کارهایی است که باید برای بازاریابی یا فراخوانی فروش محصول یا اطلاع رسانی با هدفی مشخص انجام شود. در این مسیر باید کلماتی جذاب در پیام خود به کار ببرید تا مخاطب به سمت شما جذب شود. به عبارتی می توان گفت کپی رایتینگ پیام یک فروشنده را در قالب کلمات منتقل می کند.

البته که این کار آنچنان که به نظر می رسد ساده نیست و برای موفقیت آمیز بود آن باید نکات و ظرافت های زیادی را به کار برد تا فرآیند موثری انجام شود. در این پروسه به کار بردن دقت و خلاقیت برای ایجاد یک اثر ماندگار با کمک جادوی کلمات، هنر فرد کپی رایتر محسوب می شود.

کپی رایتر چه کسی است؟

کپی رایتر فردی است که با کمک ذهن خلاق و با ترفندهایی از چینش کلمات سعی می کند مردم را به درک یک مفهوم یا فکر کردن به موضوعی جلب کند و در نهایت آنها را برای انجام فعالیتی یا دنبال کردن مسیری از قبل تعریف شده سوق دهد. این فرد با کمک راهکارهای روانشناسی بر روند تصمیم گیری مخاطب برای خرید کالا تاثیر می گذارد. تنها ابزار و دست مایه کپی رایتر برای رسیدن به این هدف انتخاب هوشمندانه جملات است.

کپی رایتر چه کسی است؟

چگونه کپی رایتینگ موثری داشته باشیم؟

سبک متفاوتی را انتخاب کنید

همه ما روزانه با حجم عظیمی از تبلیغات تلویزیونی، نوشتاری و صوتی بمباران می شویم و پیوسته عادت کرده ایم توجه زیادی به آن نداشته باشیم.خیلی از ما با اینکه به تبلیغات تلویزیونی نگاه می کنیم اما هیچ توجهی به آن نداریم اینجاست که می توانیم به اهمیت کپی رایتینگ موفق پی ببریم.

پیام تبلیغاتی که حرف جدیدی با زبان گیرا برای مخاطب آماده کرده باشد می تواند توجه مخاطبان بی علاقه را جلب کند. هر برند یا محصولی ویژگی هایی منحصر بفرد دارد که می توانیم برای تبلیغ از جلوه دادن آن استفاده کنیم.

برای طراحی تبلیغات تاثیر گذار باید جنبه هایی از محصول را برجسته کنید که مخاطب را تحریک کرده و توجه او را جلب می کند. شما به عنوان یک کپی رایتر باید با ایجاد پیام های جذاب غیر منتظره و غیر عادی مخاطب را مشتاق کنید تا به پیام تان توجه کند. کپی رایتینگ موثر باید مخاطب را به تماشا و فکر کردن مجدد به پیام تبلیغاتی ترغیب کند.

در متن خود احساس تزریق کنید

به عنوان نمونه محصول تولیدی شما کفش است و می خواهید مشتریان بیشتری برای آن کسب کنید. برای بازاریابی به جای اینکه در مورد انعطاف پذیری و وزن کم محصولتان صحبت کنید، به بیان احساس و تجربه ای بپردازید که خریداران قرار است بعد از خرید آن را تجربه کنند. به آنها بگویید که چه ارمغانی برای آنها آورده اید و این گونه با آنها ارتباط برقرار کنید.

یک کپی رایتر هوشند این آگهی تبلیغاتی را به پیچیدگی های زندگی پیوند می دهد که به تدریج مشکلات از بین می روند و راحتی جایگزین می شود. در روند انتقال پیام از جملات ساده تر و کلمات ریتمیک استفاده کنید. اگر این احساس به درستی در کپی رایتینگ تزریق شود نرخ تبدیل سایت فروش شما تا حد زیادی بالا میرود.

حال چالش اصلی این است که کپی رایترها چگونه در صنایع مختلف احساسات مخاطب را درگیر پیام شان کنند.

برای کپی رایتینگ باید مخاطب و مشتری خود را بشناسید

کپی رایتینگ موفق روی هر فرد از جامعه تمرکز می کند و انگیزه ها، شرایط، چالشها و آرزوهای او را می شناسد. برای ایجاد تبلیغات موثر باید علایق مشتریان را کشف کنید. سپس متناسب با نیازهای هر دسته از مشتریان محتوای تبلیغاتی خلق کنید.

برای کپی رایتینگ باید مخاطب و مشتری خود را بشناسید

مختصر و مفید پیام را برسانید

هنگامی که نویسندگان محتوا در تکاپو هستند تا مخاطبان را با محصولات و یا خدمات شرکتی آشنا کنند گاهی از اصطلاحات تخصصی و مبالغه آمیز استفاد می کنند اما حقیقت این است که باید پیام تان را با زبان و اصطلاحات مخاطب تان به او منتقل کنید. پیام خود را به متن واضحی تبدیل کنید تا به سرعت بر ذهن مشتری بنشیند.

نوشته تبلیغاتی خوب باید در عین مختصر بودن پیام خود را به خوبی منتقل کند. همانطور که در تبلیغات بنرهای تبلیغاتی بزرگترین کمپانی ها مشاهده می کنید آنها شعار یا متن تبلیغاتی خود را با روش های فوق العاده هوشمندانه در عرض چند کلمه و یا چند جمله بسیار کوتاه منتقل می کنند.

هر چه تعداد کلمات در یک پوستر یا بنر تبلیغاتی کمتر باشد مخاطب در یک نگاه می تواند پیام را دریافت کند. بنابراین جملات کپی رایتینگ را پس از نوشتن چند بار بررسی کنید و کلمات اضافی را حذف کنید اما توجه داشته باشید که مفهوم پیامی که می خواهید منتقل کنید تغییر نکند.

اسماعیل فدائی
اسماعیل فدائی

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

۲ دیدگاه
نمایش همه مفید ترین بالاترین امتیاز کمترین امتیاز یک دیدگاه ارسال کنید
  1. باسلام و تبریک سال نو
    بنده سایت تخصصی دارم که با تخقیق و ترجمه مقالات رو تهیه و در وبسایتم میذارم.
    بتازگی سایتی رو پیدا کردم که از مطالب بنده با اندکی تغییر مطالب رو کپی برداری میکنه و در سایتش قرار میده در واقع شخص ادمین سایتش قبلا برای ما کار میکرد اما بدلایلی همکاریمون تموم شد الان بشدت با ما در رقابت و بهتره بگم در حسادت هست با ممبر فیک و تمام راههای غیر اخلاقی سعی در بالا آمدن داره.
    آیا افزونه ای برای این مورد هست که بنده از کپی کردن مطالب متنی و تصویری سایتم بتونم جلوگیری کنم؟
    در سرچ در گوگل به این افزونهWP Copy Protect رسیدم ولی نظر شما تخصصی تر هست و برام مهمتر…
    ممنون میشم در این رابطه راهنمایی بفرمایید.

    • سلام و عرض ادب
      سال نو شما هم مبارک باشه جناب بهرامی
      شما میتونید هر مطلب رو که در سایت خودتون منتشر می کنید رو با استفاده از ابزار URL inspection ایندکس سریع کنید،که در اینصورت گوگل متوجه میشه اون محتوا رو اولین بار شما منتشر کردید.
      ضمن اینکه حتما هر محتوایی رو که منتشر می کنید حتما در توییتر و فیسبوک پس از انتشار به اشتراک بذارید.
      راه دیگه اینکه شما سعی کنید راست کلیک رو روی سایت خودتون مسدود کنید که افزونه های زیادی برای اینکار هست که امکان کپی کردن محتوا شما نباشه،ولی بازم هم نمیشه صد در صد جلو اینکار رو گرفت ولی با دو روش فوق لااقل گوگل متوجه میشه محتوا اصلی متعلق به سایت شما هست.
      باتشکر

    دیدگاه شما

    16000+

    کاربران فعال سایت

    730+

    محصولات فارسی سایت

    21000+

    تیکت های مشتریان

    7

    سال فعالیت حرفه ای

    لرن دی ال
    Logo