ابزار URL Inspection – ابزار جدید سرچ کنسول گوگل

ابزار URL Inspection – ابزار جدید سرچ کنسول گوگل

ابزار URL Inspection به تازگی به نسخه جدید سرچ کنسول ( با نام قدیمی گوگل وبمستر تولز ) اضافه شده،به شما برای بررسی ایندکس بودن یا نبودن لینک های وب سایت در نتایج گوگل کمک می کند.این ابزار چندروزی است به صورت رسمی از طرف گوگل در توییتر معرفی شده است.

ابزار URL Inspection

این ابزار به شما برای بررسی خطاهای لینک های سایت خود در نتایج گوگل کمک می کند،هرچند در خود سرچ کنسول گوگل شما می توانید لینک هایی که در نتایج ایندکس نیستند یا حذف شده اند را در بخش Index coverage مشاهده کنید،اما این ابزار مواردی جزئی تری در مورد لینک ها را در اختیار شما قرار میدهد.

برای استفاده از ابزار ابزار URL Inspection شما باید سایت خودتان را در Google Search Console ثبت کرده باشید که پیرامون ثبت وب سایت و استفاده از بخش های مختلف گوگل وبسمتر یا سرچ کنسول در دوره ای جامع تحت عنوان آموزش جامع گوگل وبمستر تولز در لرن دی ال آموزش داده و در اختیار شما قرار داده ایم.

آموزش ابزار URL Inspection

برای مشاهده و استفاده از این ابزار در پنل سرچ کنسول خود در قسمت سمت چپ روی گزینه URL Inspection کلیک کنید،در اینجا شما با یک پنجره پاپ آپ روبرو خواهید شد که باید آدرس وب سایت خودتان یا لینکی که قصد بررسی آن را دارید وار کنید.

قبل اینکه لینک های وب سایت خودتان را بررسی کنید به چند نکته زیر دقت کنید :

  • URL که قصد بررسی آن را دارید باید با لینک ثبت شده در بخش Property مطابقت داشته باشد،بنابراین به www و http یا https لینک وب سایت خود دقت کنید.
  • دقت کنید که اگر در لینک وب سایت خود از قابلیت چندزبانه کردن وب سایت یا AMP استفاده می کنید.لینک ها باید با دقت وارد شوند.

ابزار URL Inspection اطلاعات را به صورت زنده به شما نمایش نمی دهد و اطلاعاتی که از این ابزار دریافت می کنید در زمان حال نیستند.اطلاعات این ابزار بر اساس آخرین ایندکس URL موردنظر شما است و ممکن است بعد از آخرین ایندکس صفحه یا لینک شما تغییرات زیادی را داشته باشد که برای این منظور باید به صورت مداوم از این ابزار استفاده کنید و به اطلاعات لحظه ای خیلی اعتماد نکنید.

بررسی products در گوگل سرچ کنسول

بررسی products در گوگل سرچ کنسول مزایای خاص خود را دارد که این شرایط را گوگل فراهم کرده تا دو طرف مشتری و فروشند از این ...

بررسی breadcrumbs در گوگل سرچ کنسول

breadcrumbs ها مسیر جستجویی که تابحال انجام داده اید را به شما نشان می دهند .برد کرامب ها انواع مختلفی دارا می باشند ، ...

زمانی که شما یک لینک را در این ابزار وارد می کنید در صورت عدم مشکل با گزینه URL is on Google مواجه خواهید شد که این نشان از نمایش حتمی لینک شما در نتایج گوگل نخواهد بود.چراکه نمایش یک لینک از وب سایت شما در نتایج گوگل مستلزم رعایت استانداردهای زیادی است که گوگل برای بررسی و نمایش لینک یک وب سایت در نتایج خود از ۲۰۰ فاکتور برای بررسی استفاده می کند.

گزینه URL is on Google

نکته ی دیگری که در مورد این ابزار باید به آن دقت کنید در مورد سایت هایی است که مورد جریمه گوگل قرار گرفته است و اصطلاحا پنالتی شده اند.این ابزار تنها برای سایت  هایی مورد استفاده قرار می گیرد و اطلاعات لینک های بررسی شده را به شما می دهد که جریمه ای از طرف گوگل نداشته باشند برای مشاهده جریمه های گوگل در مورد وب سایت خود در نسخه قدیمی گوگل وبمستر تولز از بخش manual actions اقدام و مشاهده کنید.

ابزار URL Inspection از سه بخش تشکیل شده است :

  • Presence on Google ظاهر روی گوگل
  • Index coverage صفحات ایندکس شده
  • Enhancements ارتقاء

بخش های مختلف ابزار URL-Inspection

بخش اول Presence on Google

در این بخش گوگل نتایج پیرامون نمایش لینک وارد شده در نتایج خود را برای شما بررسی می کند،که آیا لینک وارد شده در نتایج گوگل نمایش داده خواهد شد یا نه.که این بخش شامل مواردی است که در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم.

URL is on Google

همانطور که در اول مقاله به این نکته اشاره کردیم این گزینه به شما نمایش می دهد که لینک وارد شده توانایی نمایش در نتایج گوگل را دارد یا نه و این موضوع به این معنا نیست که لینک شما حتما در گوگل نمایش داده خواهد شد.چراکه شما برای این منظور باید از استانداردهای گوگل درون وب سایت خود استفاده کنید.

URL is on Google, but has issues

اگر هنگام بررسی با این پیغام مواجه شدید به این معنا است که لینک شما دارای یک یا چند خطا بوده که برای نمایش در نتایج گوگل شما باید به بررسی و رفع این خطاها بپردازید.در مورد این موضوع اگر لینکی از وب سایت شما دچار خطا باشد می توانید در بخش Index coverage به بررسی آن پردازید.

URL is not on Google: Indexing errors

این پیغام به شما از  وجود یک خطا در لینک مورد بررسی هشدا می دهد،که شما باید بررسی کنید که در این لینک چه نوع خطایی وجود دارد.

URL is not on Google

اگر با این پیغام مواجه شدید همانطور که از اسمش پیداست لینکی که در حال بررسی آن هستید در نتایج نمایش گوگل وجود ندارد،که این موضوع می توانید علت های مختلفی را داشته باشد.ممکن است که دسترسی ربات های گوگل را برای این لینک از طریق فایل robots.txt مسدود کرده باشید و یا اینکه از تک noindex در این صفحه استفاده کرده باشید که باید حتما بررسی کنید.

آموزش ایجاد یک فایل robots.txt بهینه برای وردپرس

همانطور که میدانید فایل robots.txt برای وردپرس و دیگر cms ها برای دسترسی دادن و یا اجازه ندادن به موتور های جستجو گر ...

URL is an alt version

در این پیغام گوگل به شما می گوید که لینک مورد بررسی دارای یک صفحه فرعی است و در واقع alternate است،که این مورد ممکن است برای صفحات AMP  یا تگ canonical مورد استفاده قرار گیرد.به جز در موارد خاص نیازی به بررسی این نوع لینک نیست.

بخش دوم Index coverage

در این بخش گوگل جزئیات بیشتری را در پیرامون لینک مورد بررسی در اختیار شما قرار می دهد که این اطلاعات شامل : آخرین خزش،سایت مپ،وضیعت ارجاع لینک ها و موراد دیگری که در بابررسی هر لینک به آنها دست پیدا خواهید کرد.

این بخش هم دارای موضوعات مختلفی است که در ادامه پیرامون آنها صحبت خواهید کرد :

Index coverage status

در این موضوع شما با بررسی ایندکس شدن یا نشدن لینک مواجه خواهید شد که برای شما وضعیت های مختلفی را رقم می زند و در کل وضعیت ایندکس لینک شما در نتایج گوگل را نمایش می دهد.که برای بررسی و آشنایی با این وضعیت ها به این لینک مراجعه کنید.

Sitemaps

این بخش همانطور که از نامش پیداست پیرامون نقشه وب سایت شما اطلاعاتی را به نمایش می گذارد.که اگر با مقدار N/A روبرو شدید یعنی اینکه نقشه وب سایت شما در دسترس نبوده و می توانند علت های مختلفی را داشته باشد که باید نقشه وب سایت خودتان را مورد بررسی قرار دهید.

Referring page

این بخش به شما اطلاعاتی پیرامون صفحات پدر یا اینکه برای بررسی لینک مورد نظر گوگل مسیر یا لینکی را طی کرده باشد که در این بخش مشخص است.

Last crawl

این ابزار به شما برای بررسی آخرین خزش های روبات های گوگل در لینک اطلاعات خوبی را می دهد،که هرچقدر وب سایت بهینه تری داشته باشید و لینک سازی شبکه ای را در سایت خود رعایت کرده باشید این ابزار  خزش بیشتری در وب سایت شما انجام می دهد،که نتیجه این خزش بیشتر ایندس شدن سریعتر محتوا شما در گوگل خواهد بود.

Crawl allowed ؟

این گزینه به این معناست که آیا روبات گوگل به این لینک دسترسی دارید یا نه که ما برای قطع هر دسترسی از روبات های موتورهای جستجو به سایت خودمان از طریق فایل robots.tct اقدام می کنیم.

Page fetch

در این بخش روبات گوگل دسترسی را از سمت سرور بررسی می کند که آیا گوگل از طریق سرور به لینک شما دسترسی دارید یا نه این گزینه اگر برای لینک شما مثبت باشد شما با گزینه Successful مواجه خواهید شد که به معنی دسترسی کامل است و اگر دسترسی نداشته باشید با گزینه failure مواجه خواهید شد.برای بررسی دسترسی های سرور در نسخه قدیمی گوگل وبمستر تولز شما می توانید خطاهایی را که از سمت سرور روی وب سایت شما اعمال می شود را مشاهده کنید.

Indexing allowed ؟

این گزینه به متا تگ Noindex اشاره دارد که یکی از متا تگ های سئو است و زمانی از این متاتگ استفاده می کنیم که قصد قطع ایندکس لینک یا صفحه را در نمایش موتورهای جستجو داریم که اگر شما در لینک مورد بررسی از این تگ استفاده کرده باشید گوگل به شما خواهد گفت.

User-declared canonical

اگر شما از تگ canonical استفاده کرده باشید در این بخش به شما خواهد گفت،معموملا ما از این تگ برای صفحات کپی در وب سایت استفاده می کنیم.که در این گزینه اعتبار لینک از دید کاربر سنجیده می شود.

Google-selected canonical

این بخش هم مهفوم بخش قبلی را دارد با این تفاوت که در این  بخش اعتبار از دید روبات های موتورهای جستجو سنجیده می شود.استفاده ما از تگ canonical برای معرفی صفحات کپی به گوگل است و ممکن است گاهی خود گوگل آدرس دلخواه خودش را به عنوان لینک اصلی تشخیص دهد.

بخش سوم Enhancements

اگر شما در وب سایت خود از امکانی استفاده کرده باشید که مورد تایید گوگل است و این امکان باعث ارتقاء سئو وب سایت شما شود در این بخش مشاهده می کنید که این موضوع بیشتر برای وب سایت های بزرگی که یک تیم متخصص سئو و برنامه نویس دارند شاید مورد استفاده قرارگیرید چرا که برای وب سایت های معمولی گوگل هیچ گزینه ای را در این بخش به شما نمایش نمی دهد.

اما مواردی که ممکن است که در این  بخش برای لینک مورد بررسی خود مشاهده کنید به شرح زیر می باشند:

صفحات AMP

اگر شما در وب سایت خود از قابلیت AMP برای بهینه سازی سایت در صفحات موبایل استفاده کرده باشید این امکان را به شما نمایش می دهد.

Various rich result types

Rich Snippet یا داده های غنی که اگر شما از این داده ها برای وب سایت و لینک مورد بررسی خود استفاده کرده باشید در این بخش گوگل به شما خواهد گفت.

Canonical URL

اگر شما در وب سایت خود یا لینکی که در حال بررسی آن هستید از یک آدرس فرعی استفاده کرده باشید یا این گزینه روبروخواهیدشد که معموملا از این تگ برای جلوگیری از نمایش محتوای کپی در موتورهای جستجو استفاده می کنیم.

اسماعیل فدائی
اسماعیل فدائی

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

۴ دیدگاه
نمایش همه مفید ترین بالاترین امتیاز کمترین امتیاز یک دیدگاه ارسال کنید
  1. ممنون مهندس فدائی عزیز
    ما خیلی مشکلات در وب سایت داشتیم
    با همکاری شما و اموزشهای شما تقریبا ۵۰ درصد از مشکلات ما بر طرف شده امید است باز از وجود شما بزرگوار و اموزشهای خوبی که در اختیار کاربران میگذارید بیشتر بتوانیم مشکلات وب سایت خود را بر طرف کنیم
    شما باعث شدید تا خیلی هزینه هایی که پرت میدادیم تا نتیجه بگیریم ولی با توجه به عدم اگاهی برخی از کارشناسان
    کارمان پیشرفت که نمیکرد بلکه پسرفت هم میکردیم وهزینه های هنگفتی هم ما میکردیم
    خدارو شکر با شما اشنا شدیم
    و مشکلات گام به گام با راهنمایی های شما واموزشهای شما برطرف کردیم خیلی پیشرفت داشتیم.
    کاش زودتر با شما اشنا میشدیم و اینقدر هزینه پرت نمیدادیم
    لاذم هست از شما بزرگوار همینجا قدر دانی شود بابت حسن نیت خوبتان که دانش گران بهایتان را به اشتراک میگذارید
    ممنون مهندس فدائی عزیز

    • سلام و عرض ادب
      از لطف و عنایت شما بی نهایت سپاسگذارم و خوشحالم که شما با استفاده از محتوای سایت ما تونستید تا این اندازه مشکلات سایتتون رو حل کنید.
      توی بحث بررسی خطاهایی که توی سرچ کنسول بوجود میاد باید یکم صبور باشید و کلا برخی از اینها خطا نیستند و برخی از این لینک ها کلا باید از نتایج حذف بشه و اینکه توی نسخه جدید یعنی سرچ کنسول گوگل در حال بررسی های مختلف هست و گاها ما دیدیم که خیلی از این موارد رو به مرور زمان خودشون برطرف می کنند و برای بررسی خطاها هم باید یکم با صبر و حوصله کارکنید.
      گاها خیلی از مشکلاتی که به وجود میاد بخاطر قالب و افزونه های وردپرس هست که در حال استفاده هستیم و این مورد رو بنده تذکر دادم که از قالب های استاندارد استفاده کنید و اگر مشکلی بوجود میاد صبرکنید مخصوصا توی بحث داده های ساختاریافنه تا اینکه توی نسخه های جدید قالب این خطاها رفع خواهند شد.
      بازهم از لطف و عنایت شما صمیمانه تشکر میکنم.
      موفق باشید

  2. سلام
    مهندس
    یک سوال
    د ربخش
    coverage
    قسمت
    excluded
    وب سایت ما تعداد
    ۳.۹۳k
    مشکل ثبت کرده
    حال
    سوال اینجاست
    ایاد محدویتی وجود دارد تا این تعداد در ۲۴ ساعت یا کمتر با چند سیستم و یا چند صفحه متواری در یک سیستم
    ایندکس شود در ثبت گوگل اگر رگباری این تعداد درخواست ثبت گردد به مشکل نمیخوریم.

    سوال بعدی

    چقدر زمان بر میباشد این دستورات ایندیکس در گوگل ثبت گردد و خطاها ی ایندکس دیگر نداشته باشیم.

    • سلام و عرض ادب
      اول اینکه نیازی نیست که شما همه این موارد رو ریکوئست ایندکس کنید،چون برخی از این مواردی که گوگل حذف کرده به صورت کلی نباید توی گوگل ایندکس بشند.مثلا برخی از لینک های مربوط به rss سایت یا اینکه برخی رشته ها مربوط به بخش های مختلف ووکامرس و یا اینکه لینک هایی رو ریدایرکت ۳۰۱ داشتید و الان لینک های قدیمی رو گوگل حذف کرده.
      حالا با توجه به این توضیحات شما باید لینک ها رو تک تک بررسی کنید و درخواست ایندکس بدید که این درخواست هم یک محدودیت برای شما در روز داره و ربطی به سیستم نداره این محدودیت برای حساب کاربری شما لحاظ میشه.
      در مورد اینکه این خطاها چقدر زمان میبره تا توسط گوگل بررسی بشند هم از چند روز گاها تا یک ماه هم ممکن این زمان طولانی باشه و باید صبرکنید ولی حتما لینک ها رو بررسی کنید که لینک های نباید ایندکس بشند رو درخواست ارسال نکنید.
      باتشکر

    دیدگاه شما

    14000+

    کاربران فعال سایت

    730+

    محصولات فارسی سایت

    18000+

    تیکت های مشتریان

    6

    سال فعالیت حرفه ای

    لرن دی ال
    Logo