مقالات سئو

الگوریتم RankBrain گوگل را بشناسید

3

شاید برایتان جالب باشد که بدانید الگوریتم RankBrain به رتبه بندی با هوش مصنوعی، بسیار معروف است. الگوریتم RankBrain برای ارائه نتایج و موضوعات مرتبط با کلمات جستجو شده توسط کاربران، از دریافت معنا و مفهوم جملات و کلمات جستجو شده استفاده می کند. و برای نمایش ویدئوها و تصاویر جستجو شده، همچنین کلمات کلیدی طولانی، از هوش مصنوعی استفاده کرده و بهترین نتایج را به کاربران ارائه می دهد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با الگوریتم RankBrain آشنا سازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

الگوریتم RankBrain چیست

معرفی الگوریتم RankBrain

الگوریتم RankBrain گوگل نتایج جستجو را همواره بر اساس تجربه کاربر ارائه می کند. جدیدا با توجه به بکارگیری هوش مصنوعی در نتایج جستجو توسط الگوریتم RankBrain، و پیشرفت در پوشش نقاط ضعف این موتور جستجو، تکنیک های سئو کلاه سیاه تاثیرشان را از دست می دهند.

طبق یک قاعده کلی، همواره تمرکز بر اصول اولیه سئو کلاه سفید می تواند جایگاه بهتری را در نتایج جستجو به سایت های باکیفیت ارائه کند.

الگوریتم RankBrain با بکارگیری هوش مصنوعی در نتایج جستجو، به کاربران کمک می کند تا براساس کلمات و عبارات جستجو شده، نتایج نزدیک تری به جستجوهایشان را پیدا کنند. و دقیقا این ویژگی باعث محبوبیت روز افزون موتور جستجوی گوگل در سطح جهانی شده است.

آشنایی با بقیه الگوریتم های گوگل :

برای الگوریتم Rankbrain دو عامل تاثیرگذار تعریف شده است که مورد توجه هوش مصنوعی در این الگوریتم هستند.

  • عامل اول آن است که کاربران چه مدتی در سایت شما حضور دارند. این عامل اصلی ترین فاکتور در تشخیص سایت های باکیفیت و مفید است.
  • عامل دوم آن است که چند درصد از کاربران هنگام جستجو در موتور جستجوی گوگل روی لینک سایت شما کلیک می کنند.

اگر یک سایتی با محتوای غیرمرتبط و نامناسب در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد و کاربران بسیاری پس از کلیک بر روی آن به صفحه اصلی جستجوی گوگل برگشته و عبارت مشابهی را جستجو کنند، در این بازه زمانی، گوگل با استفاده از هوش مصنوعی، به این نکته پی می برد که سایت پیشنهاد شده ای که در صدر نتایج جستجو قرار دارد، منطبق با جستجوی کاربران نبوده است و رتبه ۱ جایگاه واقعی آن سایت نیست. در این حالت گوگل سریعا دست به کار شده و رتبه سایت موردنظر را تغییر می دهد.

اخیرا تحقیقات اینترنتی نشان داده است زمان حضور کاربران برای صفحات ارزشمند به طور متوسط حدود ۳ دقیقه و ۱۵ ثانیه می باشد.

به عبارتی هنگامی که کاربر یک سایت با کیفیت از نتایج گوگل پیدا می کند حداقل تا ۳ دقیقه پس از گشت و گذار در سایت، نیازی به جستجوی عبارت مشابه دیگر نخواهد داشت و به احتمال زیاد در مدت ۳ دقیقه در حال مطالعه محتوای سایت است.

مدت زمان حضور کاربران در سایت، فاکتوری بسیار مهم است که میتواند نقشی تعیین کننده در رتبه بندی سایت ها توسط موتور جستجوی گوگل داشته باشد.

از دیگر فاکتورهای اصلی الگوریتم RankBrain گوگل، این است که در فواصل زمانی مختلف، هوش مصنوعی اقدام به بررسی میزان رضایت کاربران از صفحات سایت شما کرده و نتایج را دچار تغییرات خواهد کرد.

به عنوان مثال هوش مصنوعی الگوریتم RankBrain می داند که در یک ماه گذشته ۳۰۰۰ کاربر از طریق جستجو در گوگل به سایت شما وارد شده اند. همچنین می داند که به صورت متوسط هر ۱۲۰۰ کاربر بازدید کنند از سایت تان یک دیدگاه ثبت می کنند و یا حتی یک بار نیز آن صفحه از سایتتان را در شبکه های اجتماعی مختلف بازنشر می کنند.

ویژگی های الگوریتم RankBrain

الگوریتم RankBrain در بازه های زمانی متفاوتی، رفتار کاربران را در سایتتان مورد بررسی قرار می دهد تا میزان رضایت کاربران و نحوه برقراری ارتباط با محتوای سایت تان را تخمین بزند. همچنین بررسی میزان رضایت کاربران سایت، براساس فعالیت آن ها و نحوه عملکردشان در سایت تعیین می شود. که جزء اصلی ترین فاکتور برای بررسی امتیازدهی کاربران، تعداد نظرات ارسال شده در سایت و میزان اشتراک گذاری محتوای سایت در شبکه های اجتماعی می باشد.

اجرای الگوریتم RankBrain به موتور جستجوی گوگل کمک می کند تا با استفاده از هوش مصنوعی، عبارات جست و جو شده توسط کاربران را بهتر درک کند و بر اساس پردازش عبارات جستجو شده، نزدیک ترین نتایج به عبارات جستجو شده را به کاربر ارائه دهد.

قبل از اجرای الگوریتم RankBrain توسط گوگل، عملیات پردازش و درک عبارات جست و جو شده توسط انسان ها برنامه نویسی و انجام می شد که با اجرای این الگوریتم از هوش مصنوعی استفاده می شود.

به بیان دیگر الگوریتم RankBrain گوگل، با توجه به کلمات کلیدی جست و جو شده، کیفیت محتوا، اعتبار دامنه وب سایت و از همه مهم تر تعداد بک لینک های سایت، جایگاه های وب سایت ها رادر نتایج جستجو تغییر می دهد.

گذشته از این موارد، وظیفه اصلی الگوریتم RankBrain این است که به رفتار کاربران در سایت شما دقت می کند. یعنی اگر کاربران از سایتی که در صدر نتایج جست و جو به آنان نمایش داده شده است راضی نباشند الگوریتم رنک برین تغییراتی را در نتایج جستجو اعمال خواهد کرد و سایت های بهتری را جایگزین سایت قبلی خواهد نمود.

الگوریتم RankBrain دقیقا می داند شما از جستجو در گوگل دنبال چه چیزی هستید. هوش مصنوعی بکار رفته شده در این الگوریتم دقیقا مانند یک انسان عمل می کند. الگوریتم RankBrain گوگل همواره تلاش می کند تا عبارات جست و جو شده شما را با نتایجی که قبلا به کاربران دیگر ارائه داده است مطابقت دهد و بهترین نتیجه را برای شما به نمایش بگذارد.

به طور کلی می توان گفت الگوریتم RankBrain مجموعه ای از نتایج را که فکر می کند با عبارت جستجو شده توسط کاربر مطابقت دارد، ارائه می کند. همچنین طبق بررسی های این الگوریتم، اگر در نتایج جست و جو شده توسط کاربران از سایتی استقبال بیشتری شود و تعداد کلیک هایی که بر روی لینک سایت در نتایج گوگل انجام می شود بیشتر باشد، طبق معمول آن سایت بهتر از بقیه بوده است بنابراین رتبه بهتری نسبت به سایر سایت ها نیز در نتایج گوگل، باید داشته باشد.

الگوریتم RankBrain با بررسی پارامترهایی چون میزان ماندگاری کاربران در سایت، تعداد کلیک، نرخ پرش پایین در سایت، در نتایج جست و جو به سایت ها بهترین رتبه را ارائه می کند.

الگورتیم رنک برین گوگل

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

نظرات شما را با گوش دل می شنویم

ارسال دیدگاه

هفده − 10 =