مقالات سئو

الگوریتم پنگوئن گوگل را بهتر بشناسید + پادکست

4

الگوریتم پنگوئن در ماه آپریل سال ۲۰۱۲ بر هسته گوگل قرار گرفت و به طور رسمی شرکت گوگل این الگوریتم را به عنوان الگوریتم جستجوی خود معرفی کرد.بعد از استفاده از این الگوریتم بسیاری از سایت ها تغییر رتبه داده گاها از رتبه های آخر به اول و یا برعکس تغییر مکان دادند و حتی بسیاری از سایت ها با کیفیت پایین از نتیجه جستجو حذف شدند.

گوگل به عنوان یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در سراسر دنیا هر ساله سعی در به روز کردن الگوریتم های جستجوی خود برای بهبود عملکرد و سهولت در پیدا کردن سایت های مطلوب دارد.از جمله الگوریتم هایی که تا کنون مورد استفاده قرار داده شده عبارتند از الگوریتم گوگل پاندا،الگوریتم پنگوئن،کبوتر و مرغ مگس خوار که هر کدام مزایای خاص خود را داشته و گوگل را در برهه ای از زمان برای رسیدن به هدف خود کمک شایانی کرده است.

آشنایی با الگوریتم پنگوئن گوگل

چگونگی پیدایش الگوریتم های برای موتورهای جستجو:

در ابتدا موتور های جستجو فرایند یافتن سایت های مورد نظر را برای یک محتوا یا مضمون خاص بر اساس کلمات کلیدی انجام می دادند به این صورت که هرچه کلمه کلیدی موردنظر در یک سایت بیشتر مورد استفاده قرار داده شده بود موتور جستجوگر ارزش آن صفحه را بالاتر دانسته و در نتایج بالای خود آن صفحه را به نمایش می گذاشت.

اما بعد از مدتی متخصصان در شرکت گوگل متوجه شدند که این مکانیزم چندان شیوه دقیقی برای رای دهی به صفحات نیست زیرا کاربران تنها با چندین بار کپی پیست کردن کلمات کلیدی بدون در نظر گرفتن کیفیت و محتوا به رتبه بالاتری نسبت به سایر سایت ها و صفحات دست پیدا کنند.

آشنایی با بقیه الگوریتم های گوگل :

بنابراین گوگل به دنبال روش و الگوریتمی بود که بتواند همزمان کیفیت سایت مورد جستجو را نیز بررسی کند.

بعد از استفاده از کلمات کلیدی گوگل به استفاده از لینک ها روی آورد. استفاده از لینک به معنای تعداد مراجعه و معرفی یک سایت به سایر صفحات بود.برای مثال اگر شما دارای یک صفحه شخصی و یا وب سایت بودید که حاوی اطلاعات مفیدی بود به هر تعداد که سایر صفحات و وب سایت ها را شما را به دیگران معرفی می کردند و یا به اصطلاح صفحه شما را لینک می کردند رتبه سایت شما در رده بالاتری قرار می گرفت.

این شیوه نیز تا مدت ها مورد استقبال و استفاده گوگل قرار گرفت اما پس از مدتی متاسفانه کاربران شیوه هایی برای دور زدن این روش رتبه بندی نیز پیدا کردند که باعث شد گوگل باز هم به دنبال شیوه جدیدتری برای جستجوی خود بگردد.

شما می توانید محتوای این مقاله را در قالب پادکست زیر گوش دهید.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

قبل از الگوریتم پنگوئن گوگل از الگوریتم پاندا برای جستجوی خود استفاده می کرد اما اخیرا استفاده از الگوریتم پنگوئن معایب الگوریتم های مورد استفاده شده را برطرف کرده و اکنون در گوگل یکه تازی می کند.این الگوریتم همزمان چند عمل را انجام می دهد.وب سایت های با کیفیت را شناسایی کرده و رتبه آن ها را افزایش می دهد از طرفی وب سایت هایی با کیفیت پایین و آن هایی که با ترفندهایی قصد دور زدن شرایط سئو و گوگل را دارند را شناسایی و رتبه آن ها را کاهش می دهد.

این الگوریتم در ماه آپریل سال ۲۰۱۲ بر هسته گوگل قرار گرفت و به طور رسمی شرکت گوگل این الگوریتم را به عنوان الگوریتم جستجوی خود معرفی کرد.بعد از استفاده از این الگوریتم بسیاری از سایت ها تغییر رتبه داده گاها از رتبه های آخر به اول و یا برعکس تغییر مکان دادند و حتی بسیاری از سایت ها با کیفیت پایین از نتیجه جستجو حذف شدند.

مدتی بعد از عملکرد این الگوریتم شرکت گوگل اعلام کرد که این الگوریتم پنگوئن تنها نزدیک به ۳ درصد نتایج را تحت تاثیر خود قرار داده است.البته بعد از آپدیت و به روز رسانی این الگوریتم در ماه می همان سال این درصد به حدود ۱۱ رصد افزایش پیدا کرد.

از جمله عواملی که باعث کاهش رتبه سایت شما در الگوریتم پنگوئن می شود می توان خرید و فروش لینک،داشتن محتواهایی با کیفیت پایین،داشتن لینک های اسپم،بهینه سازی بیش از حد ، رعایت نکردن اصول لینک بیلدینگ و استفاده از روش سئو کلاه سیاه نام برد.بنابراین اگر شما مدیریت یک وب سایت را برعهده دارید بدانید که الگوریتم پنگوئن بسیاری از روش های دور زدن رتبه بندی گوگل را به راحتی می تواند شناسایی کند.

فیلترینگ توسط الگوریتم پنگوئن:

الگوریتم پنگوئن در ابتدا به عنوان یک فیلتر کننده جداگانه در ارائه نتایج جستجو گوگل معرفی شداما در سپتامبر ۲۰۱۶ شرکت گوگل رسما اعلام کرد که این الگوریتم جزئی از هسته اصلی الگوریتم رتبه بندی گوگل شده است.

الگوریتم پنگوئن شیوه کلی رتبه دهی سایت ها در جستجوی گوگل را اصلاح کردو توانست سایت هایی که با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و یا بک لینک های پولی رتبه های بالایی به دست آورده اند را حذف یا کاهش رتبه دهند بنابراین اگر می خواهید در دام فیلتر این الگوریتم قرار نگیرید باید تمام مطالبی را که منتشر می کنید و سیستم لینک سازی شما اصولی و درست باشد.

در صورت پنالتی شدن توسط گوگل(پنالتی شدن تنها برای سایت هایی اتفاق می افتد که گوگل آن را به عنوان اسپم شناسایی کند.) باید ابتدا مشکلات سایت خود را بررسی کرده و درخواستی برای تجدید نظر گوگل درباره سایت خود به شرکت گوگل ارائه دهید،اما چنانچه توسط الگوریتم پنگوئن سایت شما جریمه شد نیازی به ارائه درخواست نیست تنها کافی است مشکلات احتمالی سایت خود را برطرف کرده و منتظر بمانید تا گوگل در پایش مجدد خود سایت شما را از فیلتر خارج کند.

الگوریتم پنگوئن ۴:

یکی از نقدهای وارد شده به این الگوریتم توسط کارشناسان سختگیری بیش از حد آن در شناسایی سایت های بی کیفیت و فیلتر آن ها و فاصله زمانی برای برطرف شدن فیلتر یک سایت خاص بود.با به روز رسانی الگوریتم پنگوئن به نسخه ۴ این ایرادها هم تا حدی برطرف شد به طوریکه این نسخه یک الگوریتم بلادرنگ ( (real time است یعنی بعد از فیلتر شدن سایت و برطرف شدن نواقص نیازی نیست مدت زیادی منتظر رفع فیلتر سایت خود بمانید این الگوریتم در کوتاهترین زمان آن را انجام می دهد.

از دیگر مزایای این نسخه جدید الگوریتم این است که در گذشته اگر وب سایت شما توسط گوگل جریمه می شد کل وب سایت شما شامل فیلتر و جریمه می شد اما در نسخه ۴ الگوریتم پنگوئن گوگل تنها صفحه مورد نظر را جریمه کرده و صفحات خوب دیگر رتبه خود را حفظ می کنند.البته این الگوریتم گوگل به طور پیوسته در حال به روز رسانی و ارتقا عملکرد خود است.

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

نظرات شما را با گوش دل می شنویم

ارسال دیدگاه

دوازده − دو =