آموزش فارسی SEO – سئو چیست؟
آموزش SEO
بخش اول – تعریف سئو
SEO در اصل مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است.
سئو یک شیوه بازاریابی است که بر روی قابلیت دیده شدن وب سایت در نتایج جستجوی طبیعی موتورهای جستجو تمرکز می کند.این فرایند مستلزم داشتن خلاقیت،به کارگیری عناصر فنی و تولید محتوا است که به ربته بندی بهتر،افزایش ترافیک و معرفی برند شما از طریق موتورهای جستجو کمک می کند.
[aparat id=’h496U’]
فرایند سئو تنها به طراحی یک وب سایت برای کسب رضایت موتورهای جستجو ختم نمی شود و شما باید مواردی همچون تولیدمحتوا،لینک بیلدینگ را هم پوشش دهید که از طرف کاربرپسند بودن وب سایت شما هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
انجام این فرایند یک پروسه زمان بر است که شما باید با توجه به توان تخصصی و تولیدمحتوا بتوانید جایگاه خوبی را در نمایش موتورهای جستجو کسب کنید که اگر به تمام مراحل انجام سئو به صورت طبیعی و مثبت طی کنید،جایگاه شما در نمایش موتورهای جستجو همیشگی خواهد شد.
چرا وب سایت ما به سئو نیاز دارد ؟
بیشترین ترافیک ورودی به وب سایت ها از طریق جستجو کاربران در موتورهای جستجو بزرگ دنیا همچون گوگل،بینگ و یاهو است،هرچند این سال ها ترافیک ورودی شبکه های اجتماعی هم به این ورودی افزوده شده است،اما همچنان بیشترین ترافیک طبیعی با کسب رتبه های بالا از طریق موتورهای جستجو انجام می شود در این میان گوگل بیشترین سهم را در ترافیک ورودی وب سایت ها دارد.
به این نکته هم باید دقت کنیم که همه کاربران اینترنت برای رفع نیاز های خود به دنبال موتورهای جستجو هستند و روزانه چندمیلیارد جستجو در سراسر دنیا در موتورهای جستجو اتفاقی می افتد،که بازهم سهم بیشتر این جستجو متعلق به موتورجستجوگر گوگل است.
موتورهای جستجو بدون دریافت هیچ هزینه ای از مدیران وب سایت ها،روزانه چندصد یا چندهزار یا چندمیلیون کاربرا را به سمت وب سایت ها هدایت می کنند،که این هدایت براساس کوئری های کاربران در نتایج این جستجوها اتفاق می افتد،اما باید به این نکته هم دقت کنید که سایت شما باید پاسخگوی کوئری های کاربران در موتورهای جستجو باشد.
کوئری چست ؟
Search Query کلماتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو وارد می کنند و هرکدام از وارد کردن این کوئری ها یک هدف را دنبال می کنند،تجربه نشان داده که موتورهای جستجو نقش مهمی در موفقیت سایت،شرکت و حتی سازمان های بزرگ دنیا داشته اند و در برندسازی های بزرگ سهم بزرگی را داشته اند.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند ؟
موتورهای جستجو به صورت کلی دو عملکرد بزرگ دارند که یکی از این عملکردها خزش (Crawling) و دیگری ایندکس (Indexing) است،که شاید برای شروع کار این اصطلاحات برای شما گنگ باشند،ولی نگران این موضوع نباشید که پیرامون سئو حالا حالاها باهم کار داریم.
موتورهای جستجو از الگوریتم های پیشرفته ای برای بررسی وب سایت شما استفاده می کنند،که در طول این سالها پیشرفت های خوبی هم داشتنه اند،این الگوریتم ها با ورود به وب سایت شما از طریق لینک ها تمام وب سایت شما را بررسی کرده و محتوا قابل نمایش را در پایگاه داده موتورجستجوگر خود ذخیره می کند و بر اساس کوئری های کاربران انها به نمایش می گذارند،این روند بررسی و نمایش محتوا شما در موتورجستجویی مانند گوگل شاید برای من و شما کارسخت و زمان بری باشد ولی برای الگوریتم های این موتور جستجو بزرگ به سرعت انجام می شود.
Crawling یا خزش چیست ؟
فرایندی که طی آن الگوریتم ها یا ربات های موتورهای جستجو تمام لینک های وب سایت شما را بررسی کرده و طبق استانداردهای موجود در سئو دسته بندی کرده و آماده نمایش در نتایج موتورهای جستجو می کنند،این فرایند طبق تکنیک های که شما باید روی وب سایت خود پیاده کنید،با سرعت بالا یا پایینی صورت می گیرد.
شما اگر بتوانید به بهبود سرعت حزش ربات های گوگل و دیگر موتورهای جستجو نظیر بینگ و یاهو کمک کنید،این فرایند با سرعت بالاتری انجام می شود و این موضوع به نمایش سریع تر وبهتر محتوا شما در نمایش نتایج موتورهای جستجو براساس کوئری های کاربران صورت می گیرد.
Indexing یا ایندکس چیست ؟
فرایندی که پس از بررسی و خزش وب سایت شما توسط ربات های موتورهای جستجو صورت می گیرد،که منجر به نمایش محتوا شما در نمایش نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجو می شود،زمانی که الگوریتم های این موتورهای جستجو وب سایت شما را بررسی کردند بر اساس استانداردهای موجود در سئو محتوا شما را در پایگاه داده های خود ذخیره می کنند و آماده نمایش به کاربران می کنند.
فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجو چیست ؟
در سال های شروع به کار موتورهای جستجو مرتبط بودن محتوا ایندکس شده با کلماتی که کاربران در این سایت ها جستجو می کردند،خیلی قابل توجه نبود و گاها از محبوبیت خوبی برخوردار نبودند،اما با توجه به گذشت زمان ربات های موتورهای جستجو باهوش تر شدند و شروع به بررسی محتوایی نمودند که این محتوا از استانداردهای خوبی در تولید خود استفاده کرده بود.این الگوریتم ها با معادلات ریاضی پیچده ای که روز به روز هم پیشرفته تر می شوند به محتوا امتیازی را می دهند که بر اساس این امتیاز محتوا در نمایش نتایج موتورهای جستجو جایگاهی را کسب می کند.این معادلات را می توان در قالب فاکتورهای تعریف کرد که امروزه به فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجو معروف هستند.
آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل دوم موتورهای جستجو
ابزار Search Console Google
گوگل از بین تمام موتورهای جستجو در دنیا در ایران از کاربرد و محبوبیت بالایی برخوردار است و تقریباً همه کاربران اینترنت در ایران از این موتور جستجو استفاده می کند. گوگل یک ابزار رایگان را در اختیار ما قرار می دهد که با استفاده از این ابزار می توانید رفتار وب سایت خودمان را در نتایج گوگل بررسی کنیم.
گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان و کاربردی از طرف شرکت گوگل است که هر وبسایت اینترنتی باید از این ابزار برای بررسی رفتار وب سایت خود استفاده کنند، آماری که این ابزار در اختیار ما قرار میدهد بسیار به ما کمک میکند تا بتوانیم وب سایت بهینه و کاربردی برای نمایش در موتور جستجو گر گوگل داشته باشیم.
ما در رسانه آموزشی لرن دی ال به صورت کامل این ابزار را آموزش داده ایم که با استفاده از این آموزش شما می توانید به صورت کامل با گوگل سرچ کنسول آشنایی پیدا کنید.