آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل دوم موتورهای جستجو

آموزش سئو 2020 - فصل دوم موتورهای جستجو

موتورهای جستجو : در فصل دوم، شما می آموزید که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند، چگونه افراد از آنها استفاده می کنند و چه نوع جستجو و پرسش هایی را در موتورهای جستجو ثبت می کنند. ابتدا نگاهی به پیشینه فنی پشت گوگل خواهیم انداخت.

بیایید نگاهی دقیق تر به موتورهای جستجو و معمول ترین عوامل رتبه بندی که باید روی آنها تمرکز کنید، داشته باشیم.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو شامل سه جزء اصلی هستند:

  1. خزیدن ( بررسی سایت شما توسط موتور جستجو از نظر شناسایی محتوا )
  2. نمایه سازی ( اضافه شدن یک سایت به لیست سایت های موتور جستجو )
  3. انتخاب نتایج

موتورهای جستجو شامل سه جزء اصلی هستند

خزیدن (پیمایش)

خزیدن یا همان حرکت عنکبوتی به معنای اسکن وب سایت، اجزای آن، محتوا، کلمات کلیدی، عناوین، لینک ها و تصاویر توسط هزاران ربات کوچک است. اطلاعاتی که در وب سایت یافت می شود، همه مورد پیمایش قرار گرفته اند.

ربات های خزنده ها، همه لینک ها ابر متن (هایپر تکست) موجود در وب سایت را، مورد شناسایی قرار می دهند. آن ها بارها و بارها آن صفحات را تجزیه وتحلیل می کنند. ربات ها در جهت به روزرسانی داده ها به صورت مرتب کل اینترنت را پیمایش می کنند.

فهرست سازی (نمایه کردن)

پس از خزیدن وب سایت، نمایه سازی صورت می گیرد. یک فهرست را به عنوان یک کاتالوگ غول پیکر یا کتابخانه ای پر از وب سایت ها از سراسر جهان تصور کنید. نمایه شدن (فهرست شدن) وب سایت معمولا مدتی طول می کشد. مطابق تجربه ما، به ۱ تا ۱۰ روز نیاز است.

علاوه بر این، هر بار که محتوا یا سایر اجزا تغییر کند، دوست خوب خزنده ما، دوباره آن را بررسی می کند. به خاطر داشته باشید تا زمانی که به روزرسانی ها در وب سایت فهرست نشوند، در موتورهای جستجو قابل مشاهده نیستند.

انتخاب نتایج

نتایج جستجو برای توسعه دهندگان و کاربران بسیار مهم است. هنگامی که کاربر اینترنت یک مطلبی را جستجو می کند، موتور جستجو در فهرست های خود کاوش می کند و نتایج مناسب را بیرون می کشد. این عمل، یک فرآیندی برای بررسی موضوع جستجو شده در برابر میلیاردها وب سایت بر اساس الگوریتم های مختلف است.

شرکت هایی که موتورهای جستجو (گوگل، مایکروسافت، یاهو) را اجرا می کنند، محاسبات دقیق الگوریتم های خود را مخفی نگه می کنند. با این وجود، بسیاری از عوامل رتبه بندی کاملا شناخته شده هستند.

مولفه های رتبه بندی موتورهای جستجو

تاثیرگذاری بیشتر این مولفه ها اثبات شده است، اما برخی از آنها فقط گمانه زنی یا حتی افسانه هستند. علاوه بر این، برخی مولفه ها از دیگران مهمتر هستند. ساروس شپارد لیست خوبی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل را تهیه کرده است.

برای یادگیری سئو حتما لازم نیست همه عوامل رتبه بندی را از حفظ باشید، بهتر است که حداقل یک اطلاع و نگرش کلی از آنها داشته باشید.

مولفه های رتبه بندی موتورهای جستجو

یکی از مهمترین فاکتورها، پروفایل بک لینک است که بر اساس تعداد و کیفیت بک لینک های منتهی به یک وب سایت بنا می شود. این فاکتور، یک معیار بسیار ساده از تخمین گوگل نسبت به اعتبار و ارزش وب سایت را به دست میرسد. اساسا اعتبار هر بک لینک همانند یک استناد علمی است.

برخی از عوامل مهم رتبه بندی شامل موارد زیر هستند (بدون رعایت ترتیب خاص) :

  • استفاده از کلمات کلیدی و عبارات مناسب
  • HTTPS (پروتکل امن انتقال ابر متن)
  • ارتباط دهی از طریق لینک
  • رعایت قواعد دستور زبان و املاء
  • اعتبار موضوعی
  • فعالیت در رسانه های اجتماعی
  • قدمت دامنه
  • AMP

الگوریتم Page layout

فاکتورهای رتبه بندی را میتوان به فاکتورهای سئو داخل سایت (شامل سئو تکنیکال) و لینک سازی یا همان فاکتورهای سئو خارج از سایت تقسیم کرد.

نحوه استفاده افراد از موتورهای جستجو

برای یادآوری : نکته اصلی در سئو، رفتار دوستانه با کاربران و موتورهای جستجو است. اگر شما تمام پول و وقت خود را در سئو کامل تکنیکال صرف کنید، هرچند کار خوبی است. اما اگر بازخورد کاربر ضعیف باشد، موقعیت شما تضعیف می شود. بدین ترتیب اینگونه شروع به از دست دادن پول خود می کنید. اولویت شماره یک، دیدگاه کاربر است.

نحوه استفاده افراد از موتورهای جستجو

تعامل با موتورهای جستجو در طی سال ها تغییر پیدا کرده است. با این وصف، اصول همان است:

  1. نیاز به راه حل، اطلاعات یا پاسخ
  2. تایپ نیاز در قالب یک پرسش (کلمه مدنظر) در موتور جستجو
  3. مرور و بررسی از طریق اولین نتایج
  4. کلیک بر روی یک یا چند نتیجه (وب سایت)
  5. پویش وب سایت برای پاسخ
  6. بررسی نتایج بیشتری در ردیف اول SERP و یا تغییر موضوع مورد جستجو، اگر به پاسخ نرسیدید

سهم هریک از موتورهای جستجو در بازار

در نمودارهای زیر می توانید مشاهده کیند که مردم از کدام موتورهای جستجوگر بیشتر استفاده می کنند. داده ها از گزارش Netmarketshare است.

درباره محبوب ترین موتورهای جستجو و تاریخچه آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سهم هریک از موتورهای جستجو در بازار

چگونه می توان موضوعات جستجو شده را طبقه بندی کرد؟

  1. کوئری جستجو های پیمایشی (بخش Search queries در گوگل وبمستر، کلمات کلیدی سایت شما را که در گوگل مورد جستجو قرار گرفته، نشان می دهد)
  2. کوئری جستجو های اطلاعاتی
  3. کوئری جستجو های تراکنشی

کوئری جستجو های پیمایشی

آنها نمایانگر مقصود جستجو بر مبنای یک نام تجاری یا وب سایت خاصی هستند. افراد تمایل دارند به جای استفاده از تاریخچه یا نشانک های مرورگر، وازهایی مانند “youtube” یا “google” را در موتورهای جستجو کنند.

برمبنای تحقیق موردی ما که در آن ۱.۶ میلیارد کلمه کلیدی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم، برندهایی مانند YouTube ، Facebook و Google به همراه سایر سؤالات جستجوی پیمایشی به بالاترین اندازه جستجو می رسند.

کوئری جستجو های اطلاعاتی

این کوئری جستجو ها برای وقتی هستند که کاربران در جستجوی اطلاعات اند. کاربران به دنبال یک وب سایت خاص نیستند، بلکه به دنبال پاسخ یا راهنمایی در مورد چگونگی انجام کاری هستند. به عنوان مثال: “نحوه پخت پیتزا”.

کوئری جستجو های تراکنشی

هدف این نوع از کوئری جستجو ها ایجاد تراکنش است. معمولا با نام یک محصول (مانند Nike Airmax) یا یک گونه (مانند کفش ورزشی) همراه می شود. علاوه بر این، می توان آن را با “کجا بخریم …”، “… قیمت” یا با سایر روش های مشابه نیز نوشت.

تعداد زیادی پست های وبلاگ در مورد چگونگی هدف قراردادن نیل به یک نتیجه معین وجود دارد. با این وجود، این دسته مطالب، به دلیل محبوبیت روزافزون دستیارهای صوتی مانند Siri، Google Now و الکسا، ممکن است در آینده به راحتی به کار شما نیاید.

کوئری جستجو های اطلاعاتی می توانند با بازکردن یک برنامه جدید یا ارائه گزینه ای برای خرید، سریعا به کوئری جستجو تراکنشی تبدیل شوند.

به روزرسانی های صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)

قرارگرفتن در صفحه اول نتایج ارگانیک جستجو خوب است، امتیاز گیری از سه چیز عالی (سه نوع کوئری جستجو)، مهم است، اما تنها یک برنده وجود دارد، درست است؟ یا اینکه غیر از این است؟ این تنها یک موضوع از این منظر ست.

تمام وب سایت های جهان به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به روزرسانی می شوند، خوب، بعضی سایت ها اینگونه نیستند که البته یک موضوع متفاوت با بحث ماست. مسئله این است که اینترنت هر روز رشد می کند. هنگامی که وب سایت ها و تغییرات جدید توسط موتور جستجو فهرست می شوند، نتایج طبیعی هم ممکن است جابجا شوند.

به روزرسانی های صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)

یکی دیگر از مولفه های بسیار مهم، الگوریتم گوگل است که همواره در حال تغییر است. تغییرات جزئی ممکن است به هیچ وجه باعث ایجاد مشکل نشود، اما یک به روزرسانی بنیادین الگوریتم میتواند به یک زمین لرزه منتهی شود.

آنچه ما می خواهیم بگوییم آن است که حتی اگر شما رقابت را ببرید، جایگاه شما احتمالا در روز دیگر با دیگر رقبا جایگزین شود و بالعکس.

در نمودار زیر، شما برمبنای توزیع میزان نرخ کلیک طبیعی (CTR) برای ماه مه سال ۲۰۱۹ (بر اساس داده های Advanced Web Ranking) اهمیت بالاترین رتبه در گوگل را مشاهده می کنید.

رمبنای توزیع میزان نرخ کلیک طبیعی (CTR)

نتایج نمایش داده شده در قالب غیرمعمول (SERP features)

البته داشتن رتبه اول مهم است، اما امروزه، باید به موضوعی توجه کنید که نام آن zero position یا لینک ابتدایی و سرآغاز لینک ها در صفحه اول موتور جستجو (یا همان موقعیت صفر) است.

بیایید نگاهی به نتایج جستجوی “نحوه پخت سیب زمینی” بیاندازیم. نتیجه ابتدایی یک قطعه تکه برگزیده Google با تمام یا مهم ترین اطلاعات است، بنابراین نیازی به بررسی نتایج دیگر وجود ندارد.

نتایج نمایش داده شده در قالب غیرمعمول (SERP features)

چندین قالب نتیجه SERP وجود دارد (که به آن ها Rich snippets گفته می شود). چرا باید به ریچ اسنیپت (کد های html ای هستند که برای نمایش داده¬شدن متفاوت در گوگل استفاده می شوند) اهمیت داد؟

ریچ اسنیپت ها بر رفتار کاربران هنگام دیدن SERP تأثیر گذارند. به عبارتی، نتایج جستجوی طبیعی عمومی (بدون ریچ اسنیپت) ممکن است در چندین مورد، (سایت هایی) با نرخ کلیک (CTR) پایین را نشان دهند.

به همین خاطراست که قالب های نتایج SERP جذابیت دیداری بیشتری دارند و اغلب اطلاعات کافی را در اختیار شما می گذارند. بنابراین کاربران در موتور جستجو گوگل اصلا لازم نیست روی سایر نتایج کلیک کنند یا فقط بر روی نتایج برجسته (featured results) کلیک کنند.

موارد زیر از رایج ترین ریچ اسنیپت هستند که در SERP مشاهده خواهید کرد :

  • باکس‌های ابتدای صفحه و بالای اولین لینک پاسخ (Featured snippet)
  • باکس نتایج (Answer box)
  • اسلاید (تصاویر، فیلم ها، محصولات)
  • پکیج تصاویر
  • پکیج نفشه
  • قالب های اسپانسرینگ (مانند Google Ads, flights, shop on Google)
  • گراف دانش
  • روایات برتر
  • رویدادها
  • سایت لینک

خوب است بدانید روش هایی برای بررسی و تحلیل تاثیر این نتایج پیشرفته وجود دارد. به عنوان مثال، SERP Checker این کار را انجام می دهد.

شما صرفا کلمه کلیدی را تایپ کنید، مکان و نوع دستگاه را انتخاب کنید. این ابزار، نتایج جستجو و قالب های SERP را در صورت وجود به شما نشان می دهد و تاثیر را در مقیاس ۰ تا ۵ تخمین می زند.

برای اطلاعات بیشتر، روی قالب SERP کلیک کنید. اگر روی ” Preview snapshot” کلیک کنید، می توانید ظاهر واقعی SERP را مشاهده کنید.

اطلاعات بیشترSERP

اسماعیل فدائی
اسماعیل فدائی

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

ما از شنیدن دیدگاه های شما خوشحال خواهیم شد

      دیدگاه شما

      16000+

      کاربران فعال سایت

      750+

      محصولات فارسی سایت

      21000+

      تیکت های مشتریان

      7

      سال فعالیت حرفه ای

      لرن دی ال
      Logo