مقالات سئو

Rich snippets کلید طلایی در سئو ۲۰۱۹

5

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند در وضعیت سئو سایت اثرگذار باشد محتواها و داده های موجود در سایت است. روش هایی برای کمک به موتور های جستجو برای درک صحیح داده های موجود در سایت وجود دارد که یکی از این روش ها Rich snippets است.

استفاده از این قابلیت می تواند در تمام صفحات سایت و یا یک صفحه خاص باشد اما آن چه مشخص است این است که هر چه میزان استفاده از این روش ها در صفحات مختلف سایت بیشتر باشد موتور های جستجو عملکرد بهتری در مقابل سایت خواهند داشت و به دنبال آن اثرات مثبت و مفید تری بر روی سئو سایت مشاهده خواهد شد.

اهمیت استفاده از Rich snippets در سایت علاوه بر موضوع سئو سایت در خصوص شناساندن شما و فعالیت هایی که انجام می دهید به مخاطبان نیز نقش پر رنگی دارد. در ادامه به معرفی Rich snippets و تاثیر آن بر روی وضعیت سئو سایت توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

Rich snippets چیست؟

مفهوم Rich snippets را می توان به این صورت توضیح داد که Rich snippets برای وصف داده های نشانه گذاری شده سایت استفاده می شود. این مفهوم به توسعه دهندگان وب سایت کمک می کند تا داده های مورد نظر را به صورت کد های HTML در سایت مورد استفاده قرار دهند. به بیان دیگر می توان گفت که Rich snippets روشی است که به موتور های جستجو کمک می کند تا داده هایی موجود در سایت را بهتر درک نمایند.

به طور کلی محتواهای نشانه گذاری شده ای که موتور های جستجو می توانند آن ها را شناسایی و مورد استفاده قرار دهند در سه دسته اصلی تقسیم می شود که هر سه نوع محتوا توسط HTML پشتیبانی می شود. سه دسته اصلی محتواها شامل Microdata، Microformats و RDFa هستند. در این میان Microdata پرکاربردترین و مرسوم ترین روش برای نشانه گذاری محتواها می باشد.

Rich snippets را نباید با کد های Schema اشتباه گرفت زیرا نتایج استفاده از کد های Rich snippets برای کاربران و موتور های جستجو به نمایش در می آید. به عبارتی به موتور های جستجو کمک می کند تا نتایج را برای کاربران به خوبی نمایش دهند اما در Schema عملکرد صرفا برای موتور های جستجو قابل درک بوده و کاربران امکان مشاهده نتایج آن را ندارند. همین تفاوت موجب می شود که استفاده از Rich snippets ها بسیار کاربردی تر بوده و نتایج قابل توجهی بر روی میزان بازدید سایت و بهبود وضعیت سئو سایت داشته باشد.

تاثیر Rich snippets رو سئو سایت

تاثیر Rich snippets رو سئو سایت

همان طور که اشاره گردید کد های Rich snippets می تواند در درک بهتر داده ها به یاری موتور های جستجو بیاید اما مزیت استفاده از Rich snippets تنها به این موضوع خلاصه نمی شود بلکه باعث می شود موتور های جستجو اطلاعات موجود در سایت را به شکلی کاربردی تر و قابل دسترس تر در اختیار مخاطبان و افرادی که در اینترنت به جستجو می پردازند قرار دهد.

برای اینکه که این ویژگی قابل فهم تر باشد لازم است بیان کنیم در شرایطی که از Rich snippets استفاده نمی شود در نتایج جستجو می توان عنوان سایت، آدرس و متا دسکریپشن مربوط به آن صفحه را مشاهده نمود اما استفاده از Rich snippets موجب می شود اطلاعات جزئی تری مربوط به داده های آن صفحه در اختیار افراد قرار گیرد.

به عنوان نمونه امتیازی که کاربران به یک صفحه داده اند در صورت استفاده از Rich snippets به شکل ستاره هایی در زیر عنوان صفحه نمایش داده می شود. بسیاری از اطلاعات جزئی تر نیز می تواند در این بخش نمایش داده شود.

استفاده از این قابلیت می تواند باعث افزایش بازدید از وب سایت شده و با افزایش تعداد کلیک ها روی صفحات مختلف سایت به سادگی موجب بهبود وضعیت سئو سایت گردد. بر اساس برخی تحقیقات انجام شده در خصوص استفاده از قابلیت Rich snippets، این روش می تواند تا ۳۰ درصد ترافیک سایت را افزایش دهد. لذا افزودن این کد ها برای سایت هایی که نیاز به مخاطبان زیادی دارند و یا تجارت های آنلاینی که بر پایه وب سایت بنا شده اند امری ضروری تلقی می گردد.

داده های ساختاریافته گوگل

روش های استفاده از Rich snippets در وب سایت

برای اینکه از داده های نشانه گذاری شده در وب سایت استفاده کنید می توانید روش های گوناگونی را به کار گیرید. روش هایی نظیر Breadcrumbs، استفاده از نظرات انتقادی و بررسی های تخصصی (اسنیپت Reviews) ، معرفی اشخاص یا اسنیپت Person، محصولات یا اسنیپت Products و ویدئو ها یا اسنیپت Videos، اطلاعات تکمیلی مربوط به سازمان ها و اداره ها یا Business box و بسیاری موارد دیگر در این دسته بندی ها قرار می گیرند.

در برخی موارد در زیر عنوان وب سایت در نتایج جستجو می توانیم مسیر رسیدن به صفحه مورد نظر را از صفحه اصلی سایت مشاهده نمود. به بیان دیگر شما با استفاده از این اطلاعات متوجه می شوید که در کجای سایت مورد نظرتان قرار گرفته است. این روش در واقع همان روش Breadcrumbs است.

پیش تر اشاره کردیم که ممکن است ستاره های حاصل از رای و نظر افراد در خصوص یک صفحه در زیر عنوان در نتایج جستجو نمایش داده شود. این روش یکی از روش های نمایش نقد و نظرات افراد است.

علاوه بر این موارد در برخی نتایج جستجو می توانید اطلاعات مربوط به اشخاص خاصی و یا محصولات ویژه ای که اطلاعات آن ها در داخل صفحه مورد نظر قرار گرفته است را مشاهده نمایید. این موضوع نیز روشی رایج برای استفاده از Rich snippets به حساب می آید.

علاوه بر عکس و مشخصات افراد و محصولات در برخی موارد می توان محتواهایی مبتنی بر ویدئو را در نتایج جستجو مشاهده نمود که این محتواها نیز کمک شایانی به مخاطبان جهت یافتن موارد مورد نیازشان می نماید.

گاهی اوقات شرکت ها و سازمان ها از قابلیت Rich snippets برای ارائه اطلاعات جزئی تری نظیر اطلاعات تماس و مشخصات سازمان به مخاطبان استفاده می نمایند.

سایر روش هایی که برای بهره گیری از قابلیت Rich snippets مورد استفاده قرار می گیرد می تواند در خصوص بیان دستورالعمل ها (اسنیپت Recipes) یا اطلاعات نظیر رویداد های مهم (اسنیپت Events) و حتی قرار دادن فایل های صوتی و موزیک (اسنیپت Music) باشد.

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

نظرات شما را با گوش دل می شنویم

ارسال دیدگاه

12 + 1 =