مقالات سئو

گوگل آنالیتیکس چیست

2

اگر شما نیز از جستجو گران بازار اینترنت و وب سایت هستید و یا یک وبلاگ شخصی یا یک فروشگاه اینترنتی دارید،قطعا بارها نام گوگل آنالیتیکس را شنیده اید.ما در این بخش به چند سوال کلیدی راجع به این ابزار پاسخ می دهیم تا اطلاعات کاملی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار داده و هرگونه ابهامی برایتان برطرف شود.پس با ما همراه باشید.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست و چه تاثیری بر گسترش و رونق سایت دارد؟

گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان تجزیه و تحلیل وب است که به طور رایگان توسط شرکت گوگل ارائه شده است و به شما کمک می کند ترافیک و میزان بازدید از سایت خود را بررسی کنید.گوگل آنالیتیکس یک تیم قدرتمند در تجزیه و تحلیل است که اطلاعات بسیار مهمی راجع به سایت و بخصوص فروشگاه اینترنتی شما در اختیارتان قرار می دهد تا از آن اطلاعات برای ارتقا و افزایش فروش استفاده کنید.با استفاده از این ابزار می توانید:

بفهمید کاربران سایت بیشتر و کم تر از چه طریق هایی به آدرس شما لینک شده اند؟

محبوب ترین بخش سایت خود را بشناسید.

موثرترین تاکتیک های تبلیغاتی برای معرفی سایت خود به مشتری را بشناسید.

جنسیت و سن میانگین بازدید کنندگان سایت را بفهمید.

کمپین های ایمیلی،گوگل ادوردز و تبلیغات کلیکی را به صورت حرفه ای بررسی کنید.

بهترین راه افزایش سرعت سایت چیست؟

و…

بنا به دلایل بالا امروزه بیش از ۵۰ میلیون وب سایت در سراسر دنیا از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنند.بنابراین اگر از این ابزار قدرتمند تا کنون استفاده نکرده اید دست به کار شوید.

آموزش ویدئویی جامع گوگل آنالیتیکس به زبان فارسی

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

به عبارت ساده، گوگل آنالیتیک چند خط کد ردیابی را در کد وب سایت شما قرار می دهد. این کد فعالیتهای مختلف کاربران را هنگامی که از وب سایت شما بازدید می کند، همراه با صفات و ویژگی های مختلفی مانند سن، جنس و دلایل استفاده از سایت ، ثبت می کند. پس از آنکه کاربر از وبسایت شما خارج شد، تمام این اطلاعات را به سرور GA Google Analytics ارسال می کند.

سپس گوگل آنالیتیکس اطلاعات جمع شده از سایت شما را به ۴ سطح مختلف دسته بندی می کند.

  1. سطح کاربر : با درنظر گرفتن اقدامات هر کاربر
  2. سطح جلسه : هر بازدید فردی
  3. سطح بازدید از سایت : با در نظر گرفتن تعداد بازدید ها از سایت
  4. سطح رویداد : با درنظرگرفتن تعداد کلیک ها،دانلودها نمایش ویدئو ها و غیره

بعد از سطح بندی اطلاعات هر سایت گوگل آنالیتیکس شروع به تجزیه و تحلیل اطلاعات کرده و تفسیرهای خوبی را برای بهبود و ارتقا سایت در اختیارتان قرار می دهد.

تفاوت بین Metrics متریک و Dimension دایمنشن

متریک آمارهای دقیقی هستند که گوگل از رفتار کاربران در سایت شما جمع آوری می کند و دایمنشن راه های گوناگون برای بررسی بازدید کنندگان سایت از طریق سوال های متفاوت است.

به عنوان مثال فقط دانستن تعداد کلی بازدید کنندگان از سایت شما چندان اطلاعات مفیدی در اختیار قرار نمی دهد اما اگر بدانید ماکسیمم افرادی که از سایت شما بازدید می کنند در چه رنج سنی هستند و یا موقعیت مکانی و محل زندگی آن ها را بدانید،می توانید مخاطبان اصلی خود در اینترنت و علایق آن ها را شناسایی کنید.

برای مثال ممکن است بعد از آنالیز متوجه شوید ۸۰ درصد کاربران سایت شما جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال هستند سپس می توانید تغییراتی متناسب با اطلاعات به دست آمده در سایت ایجاد کنید.در این مثال تعداد بازدید کنندگان پارامتر متریک و سن و محل زندگی آن ها پارامتر دایمنشن است.اساسا تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس سوال های مهم در کسب و کار و هر دو پارامتر دایمنشن و متریک انجام می شود.

چه نوع اطلاعاتی در گوگل آنالیتیکس موجود بوده و چگونه می توان از آن ها استفاده کرد؟

در گوگل آنالیتیکس دو نوع اطلاعات وجود دارد که می توانید آن ها را جمع آوری کنید:

  1. داده های جمع آوری اطلاعات: اطلاعات کاربران قبل از بازدید از سایت شما
  2. داده های رفتار کاربر:اطلاعات کاربران هنگام استفاده از سایت

داشبورد گوگل آنالیتیکس

داده های جمع آوری اطلاعات

اطلاعات جمعیتی مانند سن و جنسیت را بررسی می کند.همچنین نشان می دهد که کاربران از چه طریقی فیس بوک،توئیتر و یا وب سایت های دیگر وارد سایت شما شده اند؟این اطلاعات جمعیتی مربوط به خود کاربران است و شما توانایی تغییر آن را ندارید.با دانستن این اطلاعات می توانید گروه های کاربری خاصی را در اینترنت که دارای ویژگی هایی هستند که می خواهید آنها را هدف قرار دهید، انتخاب کنید. شما می توانید با تبلیغات هدفمند از طریق فیس بوک، گوگل و سایر پلتفرم های تبلیغاتی، تعداد بیشتری از گروه هدف را به سایت خود معرفی کنید.

داده های رفتار کاربر

این اطلاعات رفتار کاربران را هنگام بازدید از سایت بررسی می کند برای مثال مشخص می کند که کاربر چه مدت در سایت بوده است و یا اولین و آخرین صفحه ای که در

سایت باز کرده است چیست؟

برخلاف اطلاعات نوع اول اطلاعات رفتار کاربر به راحتی و با تغییراتی که شما در سایت خود انجام می دهید قابل تغییر است.گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند که بفهمید مورد استقبال ترین صفحه و موضوع در سایت و کم بازدید ترین آن چیست وسپس به رفع مشکلات و تمرکز بر نقاط قوت سایت خود بپردازید.

ایجاد حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس:

ثبت نام در گوگل آنالیتیکس بسیار آسان است.کافی است به سایت Google Analytics مراجعه کنید. در قسمت sign in ایمیل یا جی میل خود را وارد کنید و اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به سایت خود را پر کنید.بعد از پر کردن اطلاعات و پایان ثبت نام گوگل آنالیتیکس به شما یک کد شناسایی برای فعال سازی می دهد.

نحوه نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس

حتما بعد از آشنایی با گوگل آنالیتیکس و فهمیدن مزایا و کاربرد آن علاقه مند به نصب این ابزار و استفاده از آن شده اید.نصب گوگل آنالیتیکس بسیار ساده است شما می توانید آن را به دو روش انجام دهی

۱.می توانید کد مربوطه را به طور مستقیم در هاست درج کنید.

  • فایل header .php تم اصلی را بیابید.
  • کدی را که هنگام ثبت نام در آنالیتیکس به شما داده شده است را بعد از تگ <body> کپی کرده و صفحه را سیو کنید تا گوگل آنالیتیکس شما در وردپرس نصب شود.

۲.در روش دوم می توانید به سایت wordpress رفته و افزونه گوگل آنالیتیکس را دانلود و روی وردپرس خود نصب کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشیم به شما برای آشنایی با گوگل آنالیتیکس کمک قابل توجهی کرده باشیم.

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

نظرات شما را با گوش دل می شنویم

ارسال دیدگاه

هفده + یک =