زمان تخمین زده شده مطالعه: ۷ دقیقه
صفحه نتایج موتور جستجو یا serp مخفف عبارت (Search Engine Results Page) بوده و صفحه ای است که کاربر پس از ارسال درخواست و جستجوی عبارات و کلیدواژه های خود در موتورهای جستجوی گوگل، بینگ، یاهو یا سایر موتورهای جستجو می بیند.
نقش serp در سئو
serp در سئو نیز نقش بسیار مهمی دارد چرا که موقعیت رتبه بندی صفحات وب در serp می تواند به جذب ترافیک بیشتر، کمک نماید. بنابراین دانستن اینکه serp چیست و چگونه می توان رتبه خوبی در آن بدست آورد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تا جایی که رقابت بر سر قرار گرفتن در رتبه های اول serp به دلیل افزایش نرخ کلیک کاربران بر روی نتایج بالای صفحه، بسیار بیشتر است.
در صفحه serp علاوه بر نتایج جستجوی طبیعی و ارگانیک، بخش های دیگری نیز قابل مشاهده است. در ادامه در این مقاله می خواهیم نگاه کاملی به معنی serp، ویژگی ها و بخش های مختلف آن، داشته باشیم. پس با ادامه مطلب، همراه ما باشید.
serp چیست و چه بخش هایی دارد؟
معنی serp در موتورهای جستجوی مختلف، یکسان است اما ظاهر این صفحه در هر موتور جستجو به یک شکل متفاوت است؛ از آنجا که بیش از ۸۰ درصد کاربران از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند، ما در این مقاله به ویژگی ها و بخش های serp در گوگل می پردازیم.
امروزه serp از نظر بصری نسبت به سال های گذشته متحول تر شده است. اکنون این صفحه در گوگل از چندین بخش مختلف تشکیل شده و علاوه بر نمایش ساده نتایج جستجوی عمومی، جستجوها می توانند شامل تصاویر، پیشنهادات خرید، توییت ها، تبلیغات پولی پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) و … باشند.
به طور کلی هر serp دارای پنج بخش مختلف نتایج ارگانیک، نتایج جهانی، گراف دانش، ریچ اسنیپت و نتایج تبلیغات پولی است و هر کدام از ویژگی ها در یکی از این بخش ها و دسته ها قرار می گیرد.
نتایج ارگانیک
نتایج ارگانیک همان نتایج جستجوی طبیعی و عمومی هستند که شامل نام سایت و موضوع جستجو شده، لینک صفحه وب و متای توضیحات است.
گراف دانش
گراف دانش Knowledge Graph باکس یا پنلی است که در سمت راست نتایج serp ظاهر شده و اطلاعات بیشتر و کامل تری از کلیدواژه درخواستی کاربر را شبیه به صفحه ویکی پدیا با ابعاد کوچکتر نشان می دهد. گوگل این اطلاعات پنل دانش را از منابعی با بیش از ۳.۵ میلیارد داده متمرکز بیرون می کشد.
ریچ اسنیپت
ریچ اسنیپت ها Rich Snippet، اطلاعات خلاصه نشانه گذاری شده یا امتیازی هر نتیجه را نشان می دهد مانند علامت پنج ستاره در محصولات یا عکس نتایج اخبار.
نتایج تبلیغات پولی
تبلیغات کلیکی حاوی برچسب Ad در بالای نام سایت و سمت چپ لینک هستند.
نتایج جهانی
نتایج جهانی از نتایجی مانند دسته تصاویر و ویدئو هستند که در کنار نتایج ارگانیک ظاهر می شوند.
ویژگی های serp چیست؟
در ادامه به تعدادی از ویژگی های serp که در این صفحه ظاهر می شود پرداخته شده است.
گوگل ادز
گوگل ادز Google Ads در serp، معمولاً در بالا یا پایین صفحه ظاهر می شود. اینکه چطور می توان به بالای serp رسید بستگی به میزان رقابت در کلمات کلیدی جهت پیشنهاد قیمت برای هر کلیک و ساختار مناسب سایت دارد.
پاسخ برجسته
پاسخ برجسته Featured snippet در serp جعبه و کادری است که نکات مهم محتوای سایت شما را که شامل کلمات کلیدی مورد نظر کاربر است نشان می دهد.
یک سایت برای اینکه بتواند یک فیچر اسنیپت دریافت کند، باید از قبل بر روی استراتژی های serp در سئو خود کار کرده و در صفحه اول نتایج جستجو باشد.
دسته تصاویر
- نام فایل های تصویری خود را به صورت دقیق و توصیفی بنویسید.
- متن جایگزین تصاویر alt را بنویسید.
- عنوان صفحه دقیق و جذاب انتخاب کنید.
- به url صفحه خود دقت کنید که قابل خواندن باشد.
ویدئو
نقشه محلی
نقشه محلی مشاغل
نقشه محلی مشاغل نوع دیگری از نقشه محلی است که اطلاعات بیشتری از آن کسب و کار مانند اطلاعات تماس، قیمت، ساعت کاری و … را نشان می دهد. در کنار نام مشاغل، تصویری نیز وجود دارد که اگر بر روی آن کلیک کنید می توانید جزئیات بیشتری از آن کسب و کار را مشاهده نمایید.
جعبه خبر
نتایج جستجوهایی که مربوط به زمان خاص، موضوع خاص یا اخبار جدید باشند، در جعبه اخبار Top Stories ظاهر می شوند.
پرسش های مرتبط
با هر جستجوی کاربر، تعدادی از جستجوهای مشابه Related questions و مرتبط با کلیدواژه های درخواستی کاربر در زیر عنوان “People also ask” در serp ظاهر می شود.
بررسی ها
داده های بررسی Reviews به صورت رتبه بندی ستاره ای در زیر متای توضیحات در serp نشان داده می شوند. برای ظاهر شدن این ویژگی، باید در وب سایت خود قابلیت رتبه بندی ستاره داشته باشید یا از زبان های نشانه گذاری اسکیما schema markup استفاده نمایید.
نتایج خرید
نتایج خرید Shopping results در بالا یا سمت راست صفحه serp قرار دارد و از طریق جستجوهای مربوط به کسب و کارهای تجاری در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود. نتایج خرید از تبلیغات cpc یعنی پرداخت به ازای هر کلیک بوده و برای اینکه محصولات شما در این ویژگی نمایش داده شود باید فروش بالا، تصاویر با کیفیت، قیمت مناسب و پیشنهادهای بالا برای پرداخت به گوگل بدهید.
سایت لینک ها
سایت لینک ها Sitelink، برخی از لینک های مهم سایت هستند که در زیر url اصلی آن سایت قرار می گیرند و به کاربران کمک می کنند صفحات مهم یک سایت را به راحتی پیدا کنند.
توییت ها
گوگل از سال ۲۰۱۵ تنها توییت هایی که موضوع های پرطرفداری دارند را در serp ها قرار می دهد. این ویژگی جالبی است که می تواند کاربران را به فید توییتر شما ارسال کند.
با آموزش ساخت اکانت توییتر، به جمع پرنده های خبر رسان، بپیوندید
در این مقاله با مفهوم serp چیست، بخش ها و ویژگی های مختلف آن و همینطور serp در سئو آشنا شدید. امیدوارم با استفاده از این مطالب بتوانید طراحی سایت خود را سازماندهی کنید.