جستجوی معنایی و اهمیت آن در سئو چیست؟

جستجوی معنایی و اهمیت آن در سئو چیست؟

در سال ۲۰۱۰، بهینه سازی برای موتورهای جستجو به معنای به دست آوردن تعداد زیادی از لینک ها بود که در دسترس بودند و شامل کلمات کلیدی بیشتری بودند و بعد از تحقیقات بیشتر جهان گوگل به سمت جستجوی معنایی رفت.

جستجو معنایی : جستجوگری که امروزه بسیار مهم است

در سال ۲۰۱۰، بهینه سازی برای موتورهای جستجو به معنای به دست آوردن تعداد زیادی از لینک ها بود که در دسترس بودند و شامل کلمات کلیدی بیشتری بودند و بعد از تحقیقات بیشتر جهان گوگل به سمت جستجوی معنایی رفت. در آن زمان، SEO به معنای درک اینکه موتورهای جستجو چگونه نتایج را تولید می کنند، بوده است به طوری که هر سایتی که محتویات بیشتر داشته باشد دارای رتبه بالاتری است.

اما امروزه همه چیز تغییر کرده است و نتایج بهینه سازی می شوند زیرا موتور جستجوگر تکامل یافته است. دیگر شناسایی کلمات کلیدی به تنهایی کافی نیست. در حال حاضر شما باید درک کنید که این کلمات کلیدی دارای چه درک معنایی است و ارائه اطلاعاتی در متن با توجه به کلمات کلیدی داده شده به طوری که با توجه به مفهوم متن کاربر هدف خود را دنبال کند.

تمام این موارد برای جستجوگرها در عصر جستجو معنایی حیاتی هستند. این مقاله درباره جستجوی معنایی است و اینکه برای جستجوگرها چه اهمیتی دارد و چگونه محتوا شما با جستجوی معنایی بهتر خواهد شد.

جستجوی معنایی (Semantic Search) چیست؟

جستجو معنایی به این شکل شرح داده می شود، تلاش موتور جستجو برای تولید دقیق ترین نتایج ممکن است با توجه به معنا ، هدف محقق ، و زمینه پرس و جو، روابط بین کلمات از اجزای اصلی جستجو معنایی است. در شکل عام، جستجوی معنایی به دنبال یافتن زبان طبیعی به شیوه ی انسان است.

به عنوان مثال اگر از دوستتان بپرسید بزرگترین پستاندار کدام است؟

از شما می پرسند چقدر بزرگ؟ پاسخ به سوال اول راحت است و اگر شما در اینترنت سرچ کنید همان لحظه برای شما نهنگ آبی را نشان می دهد. اما درمورد سوال دوم ،تا سال ۲۰۱۳ موتورهای جستجوگر قادر به پاسخ نبودند.

گوگل در پاسخ به سوال نهنگ آبی چقدر بزرگ است؟

در جستجوی کلمه خاصی با عنوان چقدر بزرگ؟ صفحات وب را با یک کلمه کلیدی دقیق باز می کند. پس جستجوی معنایی به گوگل امکان می دهد (افراد، مکان ها و چیزهای دیگر) با توجه به قصد و نیت جستجوگر بر اساس عوامل مختلفی که بیان می شوند ارائه شوند. عواملی همانند:

  • سابقه جستجوی کاربر
  • مکان کاربر
  • سابقه جستجوی جهانی.
  • تغییرات املا

برای مثال اگر شما بخواهید در باره مارها جستجو کنید و این مارها از نو زنگی باشد هنگام سرچ در گوگل با نوشتن کلمه زنگی ممکن است موارد دیگر نیز برای شما آورده شود.

تاریخچه مختصری از جستجوی معنایی:

در سال ۲۰۱۲ علم گرف اولین گامی بود که گوگل برای توسعه و گسترش کلمات کلیدی بکار برد. نمودار گرف برای تغییرات الگوریتمی در مقیاس بزرگ آمده است. یک پایگاه داده عظیم که شامل نمودار گرف و اطلاعات جمع اوری شده ای است که به عنوان مثال اطلاعات مربوط به (دوران ریاست جمهوری آبراهام لینکن و یا بازیگران جنگ ستارگان و ..) را نیز نشان می دهد. و ویژگی های هر نهاد (افراد، روزهای تولد ، خواهر و برادر، والدین، شغل، و غیره) را نشان می دهد.

Hummingbird (الگوریتم مرغ مگس خوار):

به روز رسانی Hummingbird (الگوریتم مرغ مگس خوار) گوگل که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، احتمالا آغاز دوره جستجوی معناشناختی است،. الگوریتم مرغ مگس خوار تضمین می کند که “صفحات مطابق با معنی کار می کنند، نه صفحاتی که تنها چند کلمه را مطابقت می دهند”بلکه به این معنی است که متن و نیت و قصد جستجوگر باید با هم مطابقت داشته باشند و کلمات کلیدی کمتر تکرار شود.

Rank Brain (الگوریتم رنک برین) :

در سال ۲۰۱۵، گوگل الگوریتم Rank Brain را وارد بازار کرد. این سیتم، یک سیستم یادگیری ماشینی است که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده است. هر دو عامل رتبه بندی و تجزیه و تحلیل به شکل هوشمند و تحت تاثیر هوش مصنوعی است. رنک برین مانند الگوریتم مرغ ماهی خوار به دنبال درک کاربر با توجه به پاسخگویی به سوالات بود تفاوت اصلی این دو در نوع مفهوم یادگیری است.

رنک برین همیشه در جستجوی نتایج جستجو بهتر با توجه به تجزیه تحلیل است و به دنبال شباهت ارزشمندی است که بین صفحات کاربران وجود دارد. به عبارت دیگر رنک برین یک الگوریتم بسیار عالی در زمینه( پاسخ دادن خوب) است حتی اگر کلمات جستجو دقیق نباشند.

درباره جستجوی معنایی بیشتر بدانید:

جستجو معنایی جستجو (Semantic Search) را با معنا مشخص می کند، متمایز از جستجو واژگانی است که موتور جستجو به دنبال کلمات منطقی کلمات واژگان یا انواع آنها است. جستجو معنایی به منظور بهبود دقت جستجو با درک هدف گیرنده بوده و معنای متنی از اصطلاحات مورد نظر در محدوده جستجو قابل مشاهده است، چه در وب و یا در یک سیستم بسته، برای تولید نتایج بهتر عمل می کند.

سیستم های جستجوی معنایی نقاط مختلفی از جمله زمینه جست و جو، موقعیت، قصد، تنوع واژه ها، مترادف ها، نمایش های عمومی و تخصصی کلمات، تطبیق مفهوم و پرس و جوهای طبیعی را برای ارائه نتایج مربوطه جستجو می کند.

متخصصان جستجو گر تلاش بسیار زیادی می کنند تا گوگل بتواند به نیازهای ما پاسخ درستی بدهد.نتایج گوگل گاهی که بر اساس یک الگوریتم خاص بدست می آیند واقعا جادویی است. ما هر روزه از گوگل استفاده می کنیم بنابراین نیاز است که درباره بعضی از مسائل در گوگل اطلاعات داشته باشیم.

این مقاله به دنبال این است که انچه گوگل انجام می دهد تا کاربرانش راحت تر با او ارتباط برقرار کنند را نشان دهد و هم چنین جستجوی معنایی در اصل به دنبال مفهوم اصلی ان چیزی است که کاربر می خواهد. در سئو جستجوی معنایی اهمیت زیادی دارد. زیرا بیشتر با منطق معنایی و مفهومی کلمات کلیدی سرو کار دارد.

کلمه “معنایی” به معنای یا ماهیت چیزی اشاره دارد. “معناشناسی” به کار گرفته شده برای جستجو، اساسا مربوط به مطالعه کلمات و منطق آنها است. جستجو معنایی به دنبال بهبود دقت جستجو با درک یک هدف جستجوگر از طریق معنای متنی است.

از طریق تطبیق مفهوم، مترادف ها و الگوریتم های زبان طبیعی، جستجو معنایی نتایج جستجوی تعاملی بیشتری را از طریق تبدیل داده های ساخت یافته و غیر ساختاری به یک پایگاه داده بصری و پاسخگو فراهم می کند. جستجو معنایی به باعث می شود درک بهتر از قصد جستجوگر، توانایی استخراج پاسخ ها و ارائه نتایج شخصی تر صورت گیرد. نمودار دانش(گرف) گوگل نمونه ای از مهارت در جستجوی معنایی است.

اسماعیل فدائی
اسماعیل فدائی

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

ما از شنیدن دیدگاه های شما خوشحال خواهیم شد

      دیدگاه شما

      16000+

      کاربران فعال سایت

      730+

      محصولات فارسی سایت

      21000+

      تیکت های مشتریان

      7

      سال فعالیت حرفه ای

      لرن دی ال
      Logo