مقالات سئو

بررسی Sitelinks searchbox در گوگل سرچ کنسول

2

گذشته برای جستجو در یک سایت از طریق گوگل ، باید انتهای متن مورد نظرتان آدرس سایت را نیز وارد می کردید تا گوگل درک کند که شما برای یافتن محتوای مورد نظر، قصد دارید تنها در یک وب سایت جستجو نمایید.اما از سال ۲۰۱۷ به بعد گوگل در ابزار وبمستری خود ، ویژگی جدیدی معرفی نموده است که به Sitelinks searchbox معروف شده است، که در این مقاله به آن می پردازیم.

Sitelinks Searchbox چیست ؟

در گذشته برای جستجو در یک سایت از طریق گوگل ، باید انتهای متن مورد نظرتان آدرس سایت را نیز وارد می کردید تا گوگل درک کند که شما برای یافتن محتوای مورد نظر، قصد دارید تنها در یک و بسایت جستجو نمایید.اما از سال ۲۰۱۷ به بعد گوگل در ابزار وبمستری خود ، ویژگی جدیدی معرفی نموده است که به Sitelinks searchbox معروف شده است.

در این حالت اگر وبمستر وب سایت این گزینه را فعال کرده باشد ، با یافتن وب سایت در گوگل ،نوار جستجویی در نتیجه مربوط به آن وب سایت نمایانگر می شود که برای جستجوی بهتر در بین محتوای همان سایت مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد. برای مشاهده این قضیه می توانید به عکس زیر نگاه بیندازید.

 

Sitelinks searchbox برای سایت پینترست، در این تصویر گوگل ، سرچ باکسی برای سایت پینترست در نظر گرفته است.

در تصویر بالا مشاهده می کنید که گوگل ، برای وب سایت پینترست ، Sitelinks searchbox طراحی نموده است تا در بین محتواهای موجود در پینترست از قبیل تصاویر ، نمونه کارها و … بتوانید به محتوای مورد نظرتان رجوع نمایید. سایت لینک سرچ باکس گوگل علاوه بر کاربردی که در سئوی وب سایت و راحتی کاربران دارد می تواند برای وبمستر ها ، ابزاری کاربردی و منطقی باشد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

نحوه فعالسازی Sitelinks searchbox در گوگل سرچ کنسول

Sitelinks searchbox که در گوگل به عنوان یکی از فیچرهای نتایج قوی (rich results) معرفی شده است، از طریق گوگل سرچ کنسول می تواند فعالسازی شود .

برای شروع کار وارد Google webmaster tools شوید ، برای این کار نیاز به اکانت جیمیل در گوگل دارید. در صورتی که قبلا اکانت گوگل را ساخته اید ، می توانید از جیمیل قبلی تان نیز بهره ببرید.

در صفحه اصلی این وب سایت ، برروی SEARCH CONSOLOE کلیک کنید تا وارد صفحه بعدی شوید.

اسکرین شات از سایت google webmaster ، ورود به سرچ کنسول

در صفحه بعدی در قسمت URL prefix ، آدرس URL وب سایت خودتان را وارد نمایید. توجه داشته باشید که اگر وب سایت شما با WWW. باز می شود ، آن را فراموش نکنید که تایپ کنید وگرنه بعدها در بحث سئو دچار مشکل خواهید شد.

بعد ثبت نام وب سایتتان ، گوگل از شما می خواهد برای تایید اینکه مالک وب سایت هستید ، کد HTML ای را در بخش هدر وب سایتتان قرار دهید . در انجام این کار می توانید از افزونه های سئو که در وردپرس نصب کرده اید کمک بگیرید، مانند Yoast ، All in one seo pack و .. و اگر افزونه سئو ندارید و یا اینکه وب سایت شما وردپرس نیست ، می توانید با ویرایش کد های HTML صفحه اصلی وب سایتتان این کار را انجام دهید.

با این کار گوگل سرچ کنسول برای شما فعال می شود، حال گوگل تا مدتی نیاز دارید که وب سایت شما را از حالت سندباکس خارج کرده و محتوای وب سایت شمارا به خوبی آنالیز نماید. به همین دلیل Sitelinks searchbox نیاز به حداقل ۴ ماه همراه با فعالیت مستمر شما در امر تولید محتوا دارد تا بتواند بهترین نتیجه را برای شما در پی داشته باشد.

در نهایت برای فعال شدن این قضیه ، میتوانید با کمک گرفتن از افزونه های وردپرس و یا کد های متا دیتایی که گوگل در اختیار شما میگذارد این قابلیت را فعال کنید. توجه کنید که با استفاده از افزونه های Sitelinks searchbox میتواند کنترل بهتری به شما جهت بررسی های بیشتر بدهد.

حالا این Sitelinks searchbox دیگر چه کاربردی دارد؟

در مورد Sitelinks searchbox میتوان گفت که می تواند علاوه بر تاثیر مثبت در UX و همچنین سئوی وب سایت شما، می توانید شمارا در بحث بهینه سازی بهتر و همچنین بررسی کیفیت سئوی فعلی ؛ که نتیجه آن داده های بیشتر برای تحقیقات کاربری می باشد یاری برساند. به چه صورت؟

با بررسی بهتر جستجوی هایی که در وب سایت شما صورت گرفته می توانید بررسی کنید که کاربر شما از وب سایت شما چه انتظاری دارد و آن را به چه صورت می شناسد . برای مثال ممکن است در گوگل سرچ کنسول مشاهده کنید که کاربران در Sitelinks searchbox شما در مورد یک کلمه کلیدی بیشتر تحقیق کرده است و یا کم تر . با استفاده از این داده می توانید تمرکز بیشتری برای تولید محتواهایتان داشته باشید .

همچنین Sitelinks Searchbox می تواند علاوه بر موردی که ذکر شد ، جایگزین جستجوی داخلی و بسایت شما شود ، چرا که گوگل معمولا به صورت مفهومی به محتواهای شما توجه می کند و می تواند کاربر شما را بهتر با موضوعی که درگیر آن است آشنا سازد.

بررسی آمارهای Sitelinks Searchbox

روش بررسی آمارهای Sitelinks Searchbox در گوگل سرچ کنسول

در پنل google webmaster tools ، آماری از کلماتی که کاربران در گذشته در سرچ باکس مخصوص وب سایت شما جستجو کرده اند در بخش Sitelinks نمایش داده می شود ، با استفاده از این ابزار شما می توانید این کلمات را مشاهده نمایید.

برای بررسی این آمار های Sitelinks searchbox ، در بازه های زمانی مشخص این کلمات کلیدی را مشاهده کنید ، و یادداشت نمایید و با توجه به تشابه مفهوم عبارت جستجو شده در Sitelinks Searchbox آن ها را دسته بندی کنید . برای مثال : اگر در Sitelinks searchbox عباراتی مانند ، نرم افزار طراحی،فتوشاپ ، photoshop و… وجود داشت ، آن ها را در یک دسته بندی یادداشت نمایید.

با استفاده از این داده های Sitelinks searchbox ، میتوانید بررسی کنید که کاربران شما ، سایت شما را به عنوان چه نوع سایتی می شناسند و از آن چه انتظاری دارند. اگر مفهوم جستجوهای انجام شده توسط کاربران در Sitelinks searchbox با مفهوم کلمات کلیدی که شما در پلن و بسایتتان معرفی می کنید ،مشابه بود ، پس کار خود را خوب انجام داده اید و با تولید محتواهای بیشتر نیز می توانید گوگل و کاربران را بیشتر به خود جذب نمایید.

اما اگر آمارعبارت جستجو شده در Sitelinks searchbox با چیزی که شما مد نظر دارید متفاوت بود ، پس شما هنوز نتوانسته اید که کاربرد وب سایتتان را درست به کاربرانتان تفهیم کنید و آن ها درک صحیحی از کاربری وب سایت شما ندارند ، پس باید سریع تر به فکر بهینه سازی دقیق تری در وب سایتتان باشید. این نوع از بررسی Sitelinks searchbox یکی از مهمترین و دقیق ترین راه ها در بررسی سئوی سایت و تحقیقات کاربری می باشد.

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

ما از شنیدن نظرات شما خوشحال خواهیم شد

      نظر بدهید

      4 + ده =