مقالات سئو

Google lighthouse چیست و چه کاربردی دارد ؟

4

Google lighthouse چیست : گوگل ابزارهای زیادی دارد که می توانید برای بهبود وب سایت خود از آن ها استفاده کنید. Google ads، Google My Business، و Merchant center مثال هایی از این ابزارها هستند. Google Lighthouse یکی دیگر از این ابزارهاست که در انجا می خواهیم شما را با آن آشنا کنیم.

با این ابزار می توانید اعتبار و صحت وب سایت خود را چک کنید. با Google Lighthouse این امکان برای شما ایجاد می شود تا با بررسی دسته های مختلف، امتیاز وب سایت خود را بالا ببرید. در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که Google Lighthouse دقیقاً چیست و با استفاده از آن چه امتیازهایی به دست خواهیم آورد.

Google Lighthouse چیست

Google Lighthouse

Google Lighthouse ابزاری است که با آن می توانید ایرادهای وب سایت خود را پیدا کنید. می توانید از این ابزار به عنوان یک پسوند Google Chrome ساده یا به همراه chrome Devtools استفاده کنید. ما در اینجا قصد داریم راجب پسوند Chrome صحبت کنیم.

اگر پسوند chrome را نصب کرده باشید، مرورگر شما به این ترتیب خواهد بود. به صفحه ای بروید که می خواهید آن را بررسی کنید. روی آیکون ابزار کلیک کرده و بعد روی ” Generate report” نیز کلیک کنید.

این پسوند یک صفحه ی جدید باز می کند که در آن وب سایت به شکل های مختلفی بارگذاری می شود و در نتیجه به حالت های مختلفی می توان آن را تست کرد. بعد از بارگذاری صفحه، Google Lighthouse صفحه ی جدیدی را با یک گزارش باز می کند.

وب سایت به ۵ حالت مختلف تست می شود:

  • عملکرد
  • بنامه وب در حال توسعه
  • دسترسی
  • بهترین قابلیت ها
  • سئو

گزارش Google Lighthouse

بخش اول گزارش به این صورت خواهد بود:

بلافاصله قسمت های مختلف را خواهید دید و خواهید یافت که برای هر قسمت چه رتبه ای دریافت کرده اید. این رتبه چیزی بین صفر تا صد خواهد بود. ( صفر بدترین و ۱۰۰ بهترین نمره است) در هر دسته بندی که به آن بر می خورید، صفر کمترین رتبه ای است که می توان دریافت کرد.

گزارش Google Lighthouse

رتبه ی صفر معمولاً نمایانگر یک خطا در Google Lighthouse است. اگر به طور مداوم و پشت سر هم، رتبه ی شما در این دسته بندی ها صفر باشد، شاید بتوانید یک باگ در گزارش Google Lighthouse پیدا کنید.

حال می خواهیم هر بخش را به تفصیل توضیح دهیم و منظور آن ها را بیان کنیم:

امتیاز عملکرد Google Lighthouse

بررسی performance شامل چندین نکته است که با Google Lighthouse چک می شوند. به طور مثال، بررسی First Meaningful Paint) FMP) که مربوط به زمانی است که محتوای تصویری صفحه ی شما به نمایش در می آید. چیزی که در اینجا بررسی می شود، زمان میان شروع بارگذاری صفحه و تبدیل عکس هاست. بر اساس داده های وب سایت های گوگل، وب سایت های خوب که رتبه ی بالا دارند، FMP را تقریباً در ۱۲۲۰ هزارم ثانیه تبدیل می کنند. این زمان برای سایت هایی با رتبه ی ۹۹ است.

امتیاز عملکرد Google Lighthouse

بارگیری یک صفحه وب در واقع همیشه راهی است که در تصویر زیر نشان داده شده است. در ۷ مرحله ابتدا گرافیک ها بارگیری می شوند ، سپس در واقع می توانید از اولین دکمه هایی که در صفحه و موارد مشابه ظاهر می شوند استفاده کنید و در آخر اینکه کل وب سایت بارگیری می شود. این روند اساس Google Lighthouse است.

تمام نکات در امتیاز عملکرد تاثیر یکسانی ندارند. در اینجا می توانید تاثیر هر نکته را ببینید.

اگر چندین بار بررسی Google Lighthouse را انجام دهید، احتمالاً نتایج مختلفی را برای اجزای Performance مشاهده می کنید. دلیل آن این است که وب سایت همیشه به چندین حالت و با سرعت های مختلفی بارگذاری می شود. بنابراین این امر کاملاً طبیعی است.

امتیاز برنامه ی وب در حال توسعه

Progressive Web App یا PWA یک وب سایت عادی است که قابلیت های یک APP را داراست و به صورت آفلاین در دسترس است. این یعنی وب سایت شما قابلیت این را دارد که به صورت یک APP ساده مورد استفاده قرار گیرد.

این یک ویژگی مهم برای هر وب سایتی است زیرا امروزه همه از گوشی های موبایل برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند. این ویژگی را می توان با Google Lighthouse چک کرد.

امتیاز PWA بر اساس Baseline Progressive Web App Checklist از گوگل است. این خود شامل ۱۴ نکته است که وب سایت شما باید آن ها را رعایت کند. Google Lighthouse به طور خودکار ۱۱ نکته از آن ها را چک می کند. بر خلاف امتیاز Performance، هر نکته در امتیاز PWA از اهمیت یکسانی برخوردارند.

امتیاز دسترسی Accessibility Score

با Accessibility Score، نکته های مختلف تاثیر مختلفی در رتبه ی سایت می گذارند. با این وجود تنها در صورتی به رتبه ی این بخش می رسید که تمام شرایط آن را رعایت کرده باشید. در Performance Score، با رعایت بخشی از شرایط، به امتیاز مورد نظر دسته پیدا خواهید کرد. اما در این قسمت، باید تمام شرایط را رعایت کنید.

شرایط Accessibility کاملاً مشخص هستند: تصاویری با متن های جایگزین، زبان قابل فهم هر صفحه، عناصری که کاملاً ساختار یافته هستند.

رتبه ی بهترین تمرین ها

با Best Practices Score، عوامل مختلفی در وب سایت امتحان می شوند. مثل استفاده از HTTPS، و مسائل فنی دیگر.

اینها مواردی هستند که اغلب در وب سایت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و خوب کار می کنند. این استاندارد امروزه برای وب سایت ها است. با Google Lighthouse، این امتیاز به شما نشان می دهد که وب سایت شما چگونه در این استاندارد قرار می گیرد.

رتبه ی سئو

سئو امتیاز وب سایت شما را در میان وب سایت های موتور جستجوگر گوگل نشان می دهد و مشخص می شود وب سایت شما چقدر راحت در گوگل یافت می شود.آیا وب سایت شما با محیط موبایل سازگار است؟ آیا اندازه قلم طبیعی است؟ آیا تمایزی بین عناوین H1 و H2 وجود دارد؟ با Google Lighthouse به جواب این سوال ها پی خواهید برد.

نتیجه گیری از Google Lighthouse

آیا وب سایتی دارید که می خواهید آن را از هر نظر بهبود ببخشید؟ اجازه دهید Google Lighthouse یک گزارش روزانه و رایگان بسازد.به این ترتیب، تمام جزئیات عناصری که می خواهید روی آن کار کنید را به همراه قسمت هایی که قبلاً بهبود یافته اند را مشاهده کنید. به این روش می توانید وب سایت خود را برای گوگل کاملاً بهینه کنید و آن را تا حد امکان برای استفاده بر روی هر دستگاهی آماده کنید.

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

نظرات شما را با گوش دل می شنویم

      ارسال دیدگاه

      بیست − نه =