آموزش فارسی SEO – سئو داخلی چیست؟
در بخش اول آموزش پیرامون سئو صحبت کردیم و توضیح داده که سئو چیست و ما چرا به سئو نیاز داریم،که تعریف کردیم سئو یکی از روش های بازاریابی دیجیتال هست که امروز به عنوان طبیعی ترین و بهترین راه بازاریابی دیجیتال شناخته می شود.
سئو
سئو به صورت کلی به دو بخش عمده تقسیم می شود،که این دو بخش مکلمل هم هستند برا رسیدن به برندسازی و فروش بیشتر و حتی کسب درآمد از طریق وب سایت که در این بخش از آموزش سئو قصد داریم به معرفی این دوره بخش بپردازیم.اما این نکته را مدنظر داشته باشید که مباحث گسترده ای پیرامون این دوبخش وجود دارد که هرکدام از اینها به صورت جداگانه در لرن دی ال بررسی خواهد شد.
به صورت کلی سئو به دو بخش سئو داخلی ( On Page SEO ) و سئو خارجی ( Off Page SEO ) تقسیم می شود.
سئو داخلی یا On Page SEO چیست ؟
سئو داخلی به مجموعه فرایندی گفته می شود که به صورت استاندارد روی وب سایت برای جذب ترافیک از موتورهای جستجو اعمال می شود،که در سئو داخلی به دو مورد عمده می توان اشاره کرد،یکی پیاده سازی یک وب سایت براساس استانداردهای جهانی وب و دیگری تولید محتوا کابرپسند است.
آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل سوم سئو داخلی سایت و تکنیکال
در سئو داخلی به دو موضوع مهم اشاره کردیم،اول به موارد فنی وب سایت و پیاده سازی یک وب سایت براساس استانداردهای جهانی وب که این موضوع در CMS های آماده مانند وردپرس به خوبی رعایت شده است.در بحث برنامه نویسی وب سایت تنها استفاده از کدنویسی مرجع برای ما کارسازنیست و شما باید در کدنویسی خود از سئو هم استفاده کنید،چراکه بخشی از سئو وب سایت در برنامه نویسی وب سایت پیاده سازی می شود.
یکی دیگر از موارد فنی در سئو داخلی استفاده از ابزارهای موجود در دنیا برای بهبود کیفیت سئو وب سایت است،که برخی از این ابزارها را باید در درون وب سایت استفاده کنیم به عنوان مثال افزونه Yoast SEO برای سایت های وردپرسی و برخی از ابزارها برای بررسی و آنالیز رفتار وب سایت شما در موتورهای جستجو بکار می روند که یکی از بهترین این ابزارها گوگل سرچ کنسول است.
مواردفنی وب سایت برای On Page SEO به همین چندتا مورد ختم نمی شود و مباحث گسترده تری برای این موضوع وجود دارد که در ادامه مقالات سئو به آنها خواهیم پرداخت،ولی در اینجا به نکته ی دیگه ای هم اشاره کنیم و آن هم داده های ساختاریافته یا غنی شده است که در نمایش موتورهای جستجو به شما کمک زیادی می کند.
از سال ۲۰۱۲ تا الان همکاری بین Schema.org و شرکت گوگل ایجاد شد که نتیجه این همکاری منجر به استفاده از داده های ساختاریافته یا کدهای Schema در نتایج گوگل است که این داده ها شامل امتیاز،قیمت،تاریح انتشار،نویسنده و مواردی بیشتری حتی در نمایش نتایج گوگل برای ویدئوها،خبرها،تصاویر است.
افزونه WP Schema Pro – داده های ساختاریافته وردپرس بروزرسانی شده
محتوا پادشاه است
تولید محتوا یا بازاریابی محتوا یکی از موضوعات مهم در سئو است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود،با پیشرفت الکوریتم های موتورهای جستجو دیگر شما نمی توانید از محتوای سایت های دیگر استفاده کنید چراکه کپی محتوا یکی از روش های سئومنفی شناخته می شود و باید به صورت حرفه ای تولیدمحتوای اختصاصی داشته باشید برای تولید یک محتوای خوب باید به چندنکته دقت کنید.
تشخیص نیاز کاربر برای محتوا
اولین نکته ای که برای تولیدمحتوا باید به آن دقت کنید تشخیص نیازکاربران است که برای تولیدمحتوای اختصاصی باید در نظر داشته باشید،چراکه شما باید برای کاربران محتوا تولید کنید نه برای موتورهای جستجو و به این موضوع دقت کنید که شاید محتوا شما در نمایش موتورهای جستجو جایگاهی را پیدا کند اما اگر محتوا شما نتواند پاسخ گوی کوئری کاربران باشید نرخ پرش وب سایت شما افزایش پیدا کرده و محتوا شما جایگاه خودش را در نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجو از دست می دهد.
تگ عنوان
هرمقاله ای یا محتوایی که شما در سایت منتشر می کنید حاوی یک عنوان است که این عنوان در یک تگ Title قرار می گیرد.چرا که موتورهای جستجو براساس کدنویسی زبان HTML بخش های مختلف وب سایت شما را بررسی می کند و تا زمانی که شما عنوان مقاله را در تگ title قرار ندهید ربات ها قادر به تشخیص آن نیستند،در انتخاب عنوان برای محتوا باید دقت کنید که دربرگیرنده مفهوم محتوا شما باشد و حتما از کلمه کلیدی در عنوان استفاده کنید.
تگ H1 و کاربردهای آن در سئو سایت
عنوان شما باید بین ۶۵ تا ۷۵ کارکتر باشد و سعی کنید کلید واژه کانونی محتوا در اول تا نزدیک اول عنوان بکارگرفته شود،علاوه بر عنوان مقاله یا محتوا در هر عنوان نام برند شما یا همان نام سایت شما هم قرار می گیرد،که بهتر است در آخر عنوان از نام برند خودتان استفاده کنید.
تگ توضیحات
یکی دیگر از تگ های مهم برای سئو محتوا استفاده از متاتگ توضیحات است،که این تگ تنها برای روبات های موتورهای جستجو قابل نمایش است و برای کاربران شما در مقاله نمایش داده نمی شود و زمانی که کاربران در گوگل و دیگرموتورهای جستجو کوئری مرتبط با مقاله شما جستجو می کنند این متای توضحیات به کاربران نمایش داده می شود.
در بروزرسانی جدید الگوریتم های گوگل ما باید تا حداکثر ۳۰۰ کارکتر برای متای توضحیات خود وارد کنیم که این توضیح برگرفته از مفهوم محتوا شما است که باید از کلمات کلیدی هم در متای توضیحات استفاده کنید،دقت کنید که این توضیح کوتاه نرخ تبدیل کاربران شما را افزایش می دهد و باید این توضیح را با دقت انتخاب کنید.
سرعت وب سایت با افزونه WP Rocket
بخش مهمی از سئوی داخلی که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید افزایش سرعت وب سایت است، اگر شما از وردپرس استفاده می کنید به راحتی می توانید با استفاده از افزونه WP Rocket این کار را انجام دهید. ابزارهایی که در اختیار شما قرار می دهد می توانید تا چندین برابر سرعت وبسایت خود را افزایش دهید.
افزونه راکت با فشرده سازی کدهای قالب وردپرس شما و همچنین سیستم کش به شما کمک می کند تا وب سایت بهینه با سرعت بالا داشته باشید که ما توصیه می کنیم اگر شما از وردپرس استفاده می کنید حتما این افزونه کاربرد را در سایت خود نصب و از امکانات آن استفاده کنید.