پیشنهاد سردبیر
آموزش سئو 2020مقالات سئو

آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل سوم سئو داخلی سایت و تکنیکال

3

سئو تکنیکال سایت شامل لیست کاملی از کارهایی است که باید انجام شود. چند سال پیش، بیشتر موارد سئو داخل سایت، مربوط به برچسب های متا، مطالب بیش از حد بهینه شده و عناوین بود. اگر می خواهید سئو را در سال ۲۰۲۰ یاد بگیرید، با محتوای موجود در اینجا بسیار سرگرم خواهید شد. بیایید همراه شوید.

برای الگوریتم های موتور جستجو راه های طولانی ترسیم شده است و از این روش که صرفا داشتن محتوا، عناوین و توضیحاتِ پر از کلمات کلیدی برای دستیابی به رتبه های بالا در نتایج جستجو کافی بوده اند، پیچیده تر شده اند.

اگر می خواهید سئو را یاد بگیرید، نمی توانید در گذشته بمانید. یکی از بزرگترین پیشرفت های موتورهای جستجوگر آن است که آنها فاکتور انسانی و به عبارت دیگر کنش کاربر را در نظر میگیرند.

برچسب های متا

برچسب های متا بخشی از کد HTML هستند و بخشی محتوای وبسایت را تشکیل می دهند. مهمترین برچسب های متا شامل عناوین متا و توضیحات متا هستند.

متاتگ های سئو

برای کسب اطلاعات دقیق، تعاریف و نکات پیشرفته بهینه سازی را در سئو پدیا برای عنوان متا و توضیح متا مطالعه کنید.آنها (انواع برچسب متا) از دیدگاه بعد تکنیکال دارای اهمیتی نیستند.

هرچند عناوین متا و توضیحات متا، به همراه کلمات کلیدی تأثیر مستقیمی در رتبه بندی شما ندارند، اما آنها همچنان یک فاکتور روانی قدرتمند بر نرخ کلیک و تعامل کلی کاربر هستند. بنابراین، آنها هنوز هم برای سئو بسیار مهم هستند.

با این حرف وبلاگ نویسان دچار اشتباه نشوید که میگویند عنوان متا و توضیح متا اصلا مهم نیستند. از طرف دیگر، بخاطر داشته باشید که الگوریتم گوگل عناوین و توضیحات را دگرگون می کند تا در صورت عدم مطابقت کافی با الگو مدنظر شما، ارتباط آنها با کوئر سرچ (موضوع سرچ شده) بهتر نشان داده شود.

ابزارها و افزونه های بسیاری وجود دارند (مانند Yoast for WordPress) که محتوای شما را از بعد استفاده از کلمات کلیدی اصلی در عنوان متا، توضیحات متا، عنوان ها، چگالی کلمه کلیدی، ویژگی های تصویر جایگزین و موارد دیگر مورد تجزیه وتحلیل قرار می دهد.

استفاده از تگ عنوان در افزونه Yoast seo وردپرس

آن ابزارها و افزونه ها نکات زیادی را به شما ارائه می دهند، اما به سختی می توانند کانون الگوریتم گوگل را در هنگام حضور عامل انسانی درک و تبیین کنند. حتما به خاطر داشته باشید که هنگام ایجاد برچسب های متا، هم به بعد فنی و هم به نقطه نظر تجارب کاربر توجه داشته باشید.

لیست سئو تکنیکال سایت

بیایید همراه شوید با کارهایی که می توانید در وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگر انجام دهید.

۱.قبل از شروع به نوشتن، بفهمید که افراد چه موضوعاتی را سرچ می کنند.

آیا تصمیم دارید در مورد موضوعی که افراد جستجو می کنند بنویسید؟ آیا مطمئن هستید که دیدگاه شما متفاوت و منحصربه فرد است؟ آیا می توانید یک ارزش افزوده جدید به موضوع عرضه کنید؟ آیا زمان سنجی درستی دارید؟

موارد بالا سئوالات اصلی قبل از شروع نوشتن است و مهم نیست که برای یک وبلاگ باشد یا یک صفحه لندینگ پیج. روش های بسیاری برای دریافت و فهم آنها وجود دارد. جستجو کلمات کلیدی بخشی اجتناب ناپذیر از این فرآیند است. در مورد نحوه انجام جستجو کلمات کلیدی در فصل ۵ صحبت می کنیم.

آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل دوم موتورهای جستجو

در فصل دوم، شما می آموزید که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند، چگونه افراد از آنها استفاده می کنند و چه نوع جستجو و پرسش هایی را در موتورهای جستجو ثبت می کنند. ابتدا نگاهی به پیشینه فنی پشت گوگل خواهیم انداخت.

۲.تگ عنوان ها و سر تیترها (Title tags and headlines)

تگ عنوان، توضیح متا و سرتیتر جذاب ایجاد کنید. آنچه را که قبلا ذکر کردیم به خاطر بیاورید، کانون اصلی توجه شما باید آنجا باشد. به همین خاطر کاربران می فهمند که وبسایت شما درباره چیست. از توضیح متا به عنوان یک فرصت عالی برای پافشاری بر جذب مخاطب (call-to-action) استفاده کنید.

کاربران و موتورهای جستجو را ترغیب کنید که وبسایت شما از مواردی است که باید بر روی آن کلیک کرد.

یک بار دیگر، به دل مشغولی های کاربران توجه داشته باشید، بنابراین با استفاده از کلمات بی ارزش یا خیلی فانتزی جوگیر نشوید به وضعیت رقبای خود نگاه کنید، تجزیه و تحلیل کنید که آنها چه کارهایی انجام می دهند و استراتژی خود را تعریف کنید.

اشارات ساده و سریع برای تگ عنوان ها و سرتیترها :

  • گوگل، حداکثر ۷۰ کاراکتر و توضیحات متا تا ۱۵۵ کاراکتر (به روز شده در مه ۲۰۱۹) نشان می دهد.
  • از ساختار<h1> ، <h2> ، <h3> ،… برای خوانایی خوب متن و پیکربندی آن، حتما به شکل درست استفاده کنید.
  • از ابزارهایی مانند شبیه ساز SERP، افزونه های SEOSiteCheckup و WordPress برای بررسی پیش نمایش نتایج جستجو کنید.

نمایش عنوان ها در نتایج موتورهای جستجو

۳.استفاده از آدرس های مطابق با سئو (SEO-friendly URLs)

از آدرس های ایجادشده خودکار که همراه با ارقام و کاراکترها هستند استفاده نکنید :

www.example.com/2017/post318e7a349f6

از آدرس هایی که به مطالب و عنوان شما ارتباط دارد، استفاده کنید :

www.example.com/how-to-bake-pizza

اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید پیوند یکتا را در تنظیمات معمول (کامن ستیگ) قرار دهید.

استفاده از لینک های درست در سیستم مدیریت محتوای وردپرس

متخصصان سئو و وبلاگ نویسان معتقدند که در گوگل، آدرس های کوتاه رتبه برتر دارند. به نظر ما، این مسئله بسته به دیدگاه و تجربه کاربر است. البته این بدان معنا نیست که یک آدرس بیست کلمه ای، خیلی خوب است.

۴.چندرسانه ای

آیا درپی آنید که بازدیدکنندگان خود را بیشتر درگیر سایت خود کنید؟ بنابراین از تصاویر، اینفوگرافیک ها، نمودارها و فیلم ها استفاده کنید. این موارد باعث می شوند تا نرخ پرش کاهش و نرخ جذب کردن مخاطب بیشتر شوند. بعضی مطالب باید به شیوه قدیمی نوشته شود اما حضور چندرسانه ای یک ضرورت است.

به اشتراک گذاشتن ویدیو یکی از داغ ترین ترندهای بازاریابی طی چند سال اخیر بوده است. علاوه بر این، ویوئوها باعث می شوند تا افراد محتوای شما را لایک کنند، به اشتراک بگذارند و یا زیر آن کامت بنویسند.

اشارات ساده و سریع برای محتوای چندرسانه ای

  • تصاویر خود را با استفاده از نام مناسب فایل ها (how-to-bake-pizza.jpg) و متن جایگزین تصاویر (تگ alt ) و سایز فایل بهینه سازی کنید.
  • متحوای چندرسانه ای تعاملی مانند ویدیو و نمودار را در صفحه وب قرار دهید.
  • فراموش نکنید که متن چندرسانه ای را نیز قرار دهید، در این صورت کلمات کلیدی مهم را از دست نمی دهید (قرار دادن متن به این خاطر است که ربات های خزنده موتور جستجو نمی توانند ویدئو را بخوانند).

۵- Outbound and internal links

استفاده از لینک outbound (یعنی لینک دهی به سایت های دیگر)، سیگنال ارتباطی موضوع شما را به گوگل می دهد. حتما با سایت های مرتبط و معتبر پیوند برقرار کنید.

Internal links (لینک دهی به صفحه ای از صفحات وب سایت خود)، راهی مناسب برای تبلیغ سایر مقالات یا بخش های وب سایت شما هستند. بازدید از آن مطالب و بخش ها آسان تر می شود و منجر به درگیری بیشتر کاربر با وب سایت شما می شود. Internal links همچنین به ربات های گوگل کمک می کند تا ساختار وب سایت را بهتر درک کنند.

  • اشارات ساده و سریع برای Outbound and internal links
  • Outbound link ممکن است به طور مستقیم رتبه بندی شما را تقویت نکند، اما استفاده از آنها بسیار توصیه می شود.
  • بسته به طول محتوا، از دو یا سه internal link استفاده کنید.
  • خزنده های موتور جستجو این لینک ها را بررسی می کنند، بنابراین سعی نکنید آنها را فریب دهید و اینکه مواظب باشید از لینک های خراب استفاده نکنید.
  • برای internal link، از مدل خوشه ای موضوع (Topic Cluster) پیروی کنید.

تقسیم بندی محتوای

۶-.اجازه دهید افراد درگیری ذهنی پیدا کنند

محتوای فوق العاده خودش را به اشتراک می¬گذارد. بله، شاید آن محتوا مربوط به گذشته باشد. این روزها مردم کاهل هستند، بنابراین دکمه های اشتراک همیشه باید در وب سایت شما باشد. مطابق گفته BuzzSumo، اشتراک محتواهای اجتماعی از سال ۲۰۱۵ به نصف کاهش یافته است.

علاوه بر فیسبوک، توییتر و لینکدین، شبکه های اجتماعی خاص و مرتبط با موضوع مانند Reddit ، Pinterest و بسیاری دیگر را در نظر داشته باشید.

فهرست سئو داخل سایت تکنیکال (فنی)

ما می توانیم سئو تکنیکال را به عنوان قسمتی از سئو تکنیکال سایت که به موارد فنی بیشتری می پردازد، دسته بندی کنیم. برای این کار معمولا به صورت حداقلی به برخی مهارت های پیشرفته یا توسعه دهنده وب احتیاج است. اما زیاد نگران نباشید، بسیاری از کارها وجود دارد که می توانید به آسانی در وردپرس انجام دهید.

موارد زیر مهمترین فاکتورهای سئو فنی هستند که باید روی آنها تمرکز کنید :

۱- گوگل سرچ کنسول

متصل کردن سایت خود به کنسول جستجوی گوگل (یا همان ابزار قدیمی گوگل وبمستر تولز) یکی از اصول اولیه سئو است. این ابزار به شما کمک می کند تا حضور و عملکرد سایت خود را در جستجوی گوگل نظارت و حمایت کنید.

کنسول جستجو به شما یاری می کند تا رتبه بندی کلمات کلیدی، نرخ کلیک ها، جرایم احتمالی گوگل و بسیاری از داده های مفید دیگر برای سئو تکنیکال تجزیه وتحلیل کنید.دیگر ویژگی ها شامل قابلیت استفاده از موبایل،محتوا، انتخاب آنچه که می خواهید فهرست شود و آنچه که فهرست نشود، خطاهای سایت، خطاهای داده ساختاری و لینک هاست.

بخش نمایش کلیک ها در ابزار گوگل سرچ کنسول

• برای استفاده از ویژگی های کنسول جستجو، باید هر ویژگی (وب سایت) تأیید و بررسی شود.
• کنسول جستجو را به Google Analytics متصل کنید.

تایید وب سایت در گوگل سرچ کنسول

۲.سرعت وب سایت

سرعت وب سایت یکی از مولفه های رتبه بندی در سئو تکنیکال سایت است، بنابراین شما همیشه باید در پی بهبود سرعت باشید. معلوم است که ۵۰ درصد کاربران وب انتظار دارند یک سایت در ۲ ثانیه یا کمتر بارگیری شود. اگر در عرض ۳ ثانیه بارگیری نشود، آنها وب سایت را ترک می کنند.

  • سرعت وب را در Page Speed Insights تست کنید.
  • بهینه سازی تصاویر، فشرده سازی GZIP، فشرده سازی کد HTML، کوچک سازی JS و CSS را فعال کنید و سعی کنید زمان پاسخگویی سرور را کمتر کنید.
  • میزبانی وب باکیفیت نقش بزرگی در سرعت وب سایت دارد، در نتیجه حتما یک ارائه دهنده قابل اطمینان را انتخاب کنید.

بررسی سرعت وب سایت با استفاده از ابزار Page Speed Insights

۳- بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند

بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند یک ضرورت است. جهان از دسکتاپ به سمت موبایل در حال تغییر مسیر است. در واقع، اجرای وب سایتی که برای گوشی هوشمند بهینه سازی نشده باشد، بر رتبه بندی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

گوگل از الگوریتم mobile-first indexing در مارس ۲۰۱۸ رونمایی کرد. mobile-first indexing به این معنا است که گوگل از نسخه موبایل وب سایت شما به عنوان مولفه ای برای نمایه سازی (فهرست سازی) و رتبه بندی استفاده می کند.

  • ریسپانسیو بودن وب سایت خود را در Mobile-Friendly Test تست و آزمایش کنید.
  • رتبه بندی کلمات کلیدی خود را در نتایج جستجوی موبایل کنترل و بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که نسخه موبایل وب سایت شما مانند یک افسون و سحر عمل می کند.
  • هم چنین می توانید به AMP (صفحه های شتاب دهنده وب سایت در موبایل هوشمند) توجه بیشتری کنید. AMP یک کد HTML با ویژگی های معمول است که امکان ارائه سریع تر محتوای استاتیک را فراهم می کند. در سال ۲۰۱۷، AMP یکی از پروژه های اصلی جستجوی گوشی هوشمند Google بود. خواهیم دید که در آینده برای این پروزه چه اتفاقی می افتد.

۴.نقشه سایت

نقشه سایت به ربات های موتورهای جستجوگر کمک می کند تا محتوای شما را بخزند (کنایه از بررسی کردن). نقشه به مثابه یک فهرست است که در آن همه بخش های وب سایت ذکر شده است. بهتر است که هنگام اجرای یک وب سایت بزرگ با ساختار پیچیده یا هنگام استفاده از محتوای رسانه ای ارزشمند، یک نقشه در وب خود داشته باشید.نقشه سایت به معنای بهبود رتبه بندی شما نیست. طبق گفته های گوگل، نقشه سایت فایده دارد اما هرگز به خاطر نداشتن نقشه مجازات نمی شوید.

  • همه وب سایت ها به نقشه سایت نیاز ندارند.
  • انواع بیشتری از نقشه های سایت نسبت به نقشه سایت با فرمت XML وجود دارد.
  • نقشه سایت نباید مشتمل بر بیش از پنجاه هزار آدرس اینترنتی باشد و همچنین نمی تواند بیش از ۵۰ مگابایت باشد.
  • نقشه سایت را در فهرست اصلی وب سایت خود قرار دهید:

https://example.com/sitemap.xml

۵.فایل Robots.txt

Robots.txt فایلی است که به ربات های خزنده می گوید که به کدام بخش وب سایت دسترسی پیدا کنند. فایل مزبور به صورت https://example.com/robots.txt تعیین می شود و عمومی است.وقتی نمی خواهید اسکریپتها، فایلها یا تصاویر غیر ضروری فهرست شوند، Robots.txt یک ابزار سودمند است.

چیدمان Robots.txt :

User-agent: * (e.g. Googlebot)
Disallow: / (e.g. /images/pizza.png)

  • از robots.txt برای پنهان کردن محتوا از موتورهای جستجو استفاده نکنید.
  • ربات های خزنده و ربات های اسپم نباید قادر به نقض robots.txt باشند.

دیگر موارد هک سئو تکنیکال

بسیاری از موارد سئو تکنیکال سایت وجود دارد که باعث افزایش راندمان وب سایت شما می گردد. ابتدا با تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی آغاز کنید. این کار به شما کمک می کند تا فرصت ها را پیدا کنید.

SEOSiteCheckup :  ابزاری عالی برای تجزیه وتحلیل سئو داخل سایت است. شما می توانید یک آدرس (URL) را در یک روز آنالیز کرده و گزارش را بدون ثبت نام بارگیری کنید.

استفاده از ابزار SEOSiteCheckup برای بررسی سئو سایت

Google Tag Manager : را برای مدیریت پیشرفته تگ ها نصب کنید، در نتیجه نیازی به هیچ گونه کمکی برای توسعه وب ندارید.

استفاده از ابزار Google Tag Manager برای مدیریت تگ ها

HTTPS در مقابل HTTP : در سال ۲۰۱۴، گوگل اعلام کرد که آن ها رتبه وب سایت های دارای HTTPS / SSL را بهبود می دهند. امروزه، ما می دانیم که این کار یک عامل رتبه بندی ضعیف است که درصد کمی از کوئر سرچ ها را تحت تأثیر قرار می دهد.با این حال، امنیت یک فاکتور روانی قوی است. به عنوان مثال، گوگل کروم وب سایتی را که با SSL رمزگذاری نشده است با عنوان “امن نیست” معرفی می کند که بر رفتار کاربر تاثیر می گذارد.

HTTPS در مقابل HTTP

URL/IP canonicalization : کنونیکال IP زمانی مهم است که یک وب سایت تحت آدرس IP و نام دامنه خود فهرست شود. کنونیکال URL به این شکل است:

https://example.com and https://www.example.com/ should resolve to the same URL

اگر می خواهید سئو تکنیکال سایت را عمیق تر درک کنید، در صفحه ما راهنمای عملی سئو برای مبتدیان را بررسی کنید. این راهنما همه چیز را از موضوعات تکنیکال، بهینه سازی محتوا و نرخ کلیک تا بررسی و تجزیه و تحلیل پیشرفت شما پوشش می دهد.

سئو تکنیکال چیست ؟

به مجموعه اقدامات فنی که روی ساختمان اصلی سایت صورت می گیرد سئو فنی یا تکنیکال گفته می شود.

سئو داخلی چیست ؟

به مجموعه اقداماتی که در راستای بهینه سازی سایت از جمله تولید محتوا،سئو فنی،امنیت و… سئو داخلی گفته می شود

مهمترین ابزارهای سئو تکنیکال برای سایت کدام است ؟

ابزارهای گوگل سرچ کنسول،گوگل آنالیتکس،گوگل تگ منیجر،ابزار های برسی سرعت سایت نظیر جی تی متریکس و…

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

ما از شنیدن نظرات شما خوشحال خواهیم شد

      نظر بدهید

      2 + دو =