آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل ششم لینک سازی

7

در فصل ششم راهنمای سئو برای مبتدیان، در مورد لینک سازی، یکی از مهمترین نمودهای بهینه سازی موتور جستجو بحث خواهیم کرد. بیایید یاد بگیریم که چگونه می توانید پروفایل لینک باکیفیت بسازید.

لینک سازی

لینک سازی فرایندی برای دریافت لینک از وب سایت های دیگر است. از نقطه نظر فنی، بک لینک ها نوعی لینک فرامتن هستند که به عنوان پروسه دسترسی به مطالب مدنظر در میان وب سایت ها خدمت می کنند. لینک ها توسط ربات های موتورهای جستجو بررسی می شوند و به آنها این امکان را می دهد تا محتوای وب را فهرست کنند.

بک لینک چیست

چرا لینک سازی بسیار مهم است؟

موتورهای جستجو از لینک ها برای کاوش در وب سایت های جدید و مشخص کردن رتبه کلی وب سایت در صفحه نتایج جستجو استفاده می کنند. به عبارت دیگر، آنها محتوای جدید را کنکاش کرده و بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع خارجی، اعتبار یک وب سایت را معین می کنند.

این به آن معناست که پروفایل لینک وب سایت از مهم ترین مولفه های رتبه بندی است.

وقتی که گوگل در دهه ۱۹۹۰ PageRank را معرفی کرد، تعدادی از بک لینک ها به عنوان یک معیار مهم در رتبه بندی کلی محسوب شدند. هر چه تعداد لینک بیشتری کسب می کردید، رتبه شما بهتر می بود.

از آنجا که این امر به راحتی قابل سوءاستفاده بود، به روزرسانی متعدد الگوریتم گوگل بر مجازات تکنیک های متقلبانه لینک سازی متمرکز شده بودند.

امروزه، لینک سازی بیشتر در مورد تعداد بک لینک ها نیست، بلکه بیشتر مربوط به کیفیت و اعتبار است.

انواع بک لینک ها

به صورت کلی، دو نوع بک لینک وجود دارد :

Do-follow : بک لینک یعنی سایت موردنظر می‌تواند از این لینک برای کسب اعتبار و رتبه بندی سایت استفاده کند. به قدرت انتقال لینک از سایتی به سایت دیگر link juice نیز می گویند.

No-follow : بک لینک یعنی در روند لینک دهی هیچ امتیازی به وب سایت منبع داده نمی شود. این نوع بک لینک به دلیل برچسب rel = “nofollow” HTML که به ربات های خزنده می گوید روی آنها حساب نکنند، اعتبار و ارزشی برای صفحه موردنظر ندارد.

No-follow لینک از نقطه نظر سئو هیچ گونه ارزشی ندارد.

انواع بک لینک ها

انکر تکست (Anchor text)

انکر تکست همان کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن است که به سایت یا متنی دیگر لینک می‌شوند و قابل مشاهده و قابل کلیک با لینک است. انکر تکست به ربات ها خزنده کمک می کند تا صفحه لینک داده شده را مشخص کنند.

اگر صفات بیشتری با اتکا به استفاده از اصطلاحات خاص و به صورت انکر تکست به شما لینک دهند، ممکن است رتبه شما در ارتباط با آن اصطلاحات، در موتورهای جستجو ارتقا یابد.خوب، پس تنها آنچه نیاز دارم، بک لینک های متعدد روی کلمه کلیدی اصلی من به عنوان انکر تکست، است، درسته؟

به این راحتی ها نیست. پروفایل انکر تکست که بیش از حد بهینه سازی شده است، ممکن است توسط گوگل با مجازات الگوریتمی مواجه شود. بهتر است اجازه دهیم انکر تکست طبیعی جلوه داده شود تا اینکه سعی کنید آنها را به صورت تصنعی داخل متن بچرخانید.

انکرتست چیست

باید میان انواع انکرهای زیر تعادل وجود داشته باشد :

  • استفاده از کلمات کلیدی و عبارات به عنوان انکر تکست (“ابزارهای سئو”)
  • نام تجاری به عنوان انکر تکست
  • کلمه کلیدی به اضافه نام تجاری
  • انکر تکست عمومی (“صفحه”)
  • آدرس وب سایت به عنوان انکر تکست
  • CTA
استفاده از ابزار SiteProfiler برای بررسی انکرتکست ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انکر تکست و چگونگی بهینه سازی آنها ، مقاله انکرتکست یا Anchor Text چیست؟ را مطالعه کنید.

ابعاد کیفیت بک لینک

گوگا چندین جنبه کیفیت وب سایت های مراجعه شده را بررسی می کند :

  • اعتبار دامنه
  • ارزش صفحه
  • دیگر معیارهای کیفیت پروفایل لینک

چندین معیار توسط سایت های Moz و Majestic عرضه شده که به ما در ارزیابی یا تقریب زدن این ویژگی ها یاری می کند :

  • معیار ارزش صفحه Moz (PA)
  • معیار اعتبار دامنه Moz (DA)
  • معیار Majestic Trust Flow (TF)
  • معیار Majestic Citation Flow (CF)

هرچه مقدار عدد بالاتر باشد، کیفیت بک لینک نیز بالاتر است.

وقتی نگاهی به معیارهای “Trust Flow and Citation Flow” سایت Majestic می اندازیم، به ارزیابی دیگری از لینک ها می رسیم.

اولین مورد ذکرشده (Trust Flow) به ما می گوید، سایت هایی که از سایت مرجع معتبر لینک بگیرند، می توانند امتیاز بالاتری را دریافت کنند، در حالی که سایت هایی که ممکن است دارای برخی از لینک های مبهم باشند، نمره بسیار پایین تری خواهند گرفت. Citation Flow پیش بینی می کند که چگونه تاثیرگذاری و نفوذ یک URL، می تواند مبتنی بر تعداد سایت هایی که به آن بک لینک دارند، باشد.

ارتباط (Relevancy)

ارجاع لینک به سایترهای دیگر دیگر باید منوط به آن باشد که با محتوای آن سایت مرتبط باشد. مسلما چنانچه وبلاگی با موضع دستورالعمل پخت غذاها داشته باشید، بک لینک از فروشگاه اینترنتی لباس، برای شما مفید نخواهد بود.

محل قرارگرفتن لینک

لینک های درج شده در مقالات یا بخش های مهم بهتر از لینک های موجود در انتها و ستون های فرعی وب سایت است. لینک های مجزا (Single links) تمایل دارند از لینک های sitewide (لینک هایی که معمولا در بخش فوتر سایت یا ستون های کناری یک سایت قرار داده می شوند) با ارزش تر باشند.

لینک های sitewide در همه قسمت های صفحات یک وب سایت ظاهر می شوند. آنها معمولا در انتها، هدر، نوار کناری یا blogroll ( blogroll یک لیست از لینک ها در یک وبلاگ است) قرار می گیرند.

لینک Sitewide هم برای ایجاد لینک داخلی و هم لینک خارجی (internal and external link) عالی است.

لینک های sitewide می توانند ترافیک زیادی تولید کنند. از این لینک ها نترسید بلکه اطمینان یابید که فقط از لینک های طبیعی استفاده می کنید و به خاطر داشته باشید که پتانسیل سئو لینک های sitewide در مقایسه با لینک های مجزا ممکن است کمی پایین تر باشد.

علاوه بر موارد ذکرشده در بالا، باید تازه بودن لینک، کیفیت انکر، محبوبیت و مولفه های اجتماعی را نیز مدنظر قرار دهیم.

راهبردهای لینک سازی

رسیدن به بک لینک با کیفیت بالا کار آسانی نیست. تکنیک هایی که سابقا ساده ترین ( لینک های دوسویه (reciprocal link) و اضافه کردن سایت خود به فهرست سایت ها (directory submission) ) بودند دیگر اثرگذار نیستند، در نتیجه این، اتفاقات در سئوها وقت زیادی صرف تلاش برای پیداکردن رویکردهای متنوع می شود.

بیایید نگاهی به آنچه که امروزه بهترین کارها در زمینه لینک سازی است، بیاندازیم :

لینک پست مهمان

پست مهمان احتمالا محبوب ترین روش لینک سازی است. این دادوستد ساده است: شما محتوایی می نویسید و آن را در وب سایت دیگر منتشر می کنید. وب سایت میزبان، محتوای رایگان دریافت می کند و شما هم بک لینک مجانی دریافت خواهید کرد. درواقع یازی برد – برد.

البته همه اینها باعث افت کیفیت می شود. اگر می خواهید یک بک لینک خوب داشته باشید، باید بالاترین سطح کارایی خود را با توجه به کیفیت پست مهمان نشان دهید. عمومیت استفاده از این تکنیک به این خاطر است همه از آن استفاده می کنند و البته پست های مهمان بد و ایمیل های تبلیغاتی بد بسیار زیاد هستند. آنچه که شما باید به خاطر داشته باشید این است که هنگام اجرای پست مهمان مواردی از فعالیت های تبلیغی را مدنظر قرار دهید که در اینجا وجود دارد :

  • از قالب یا پوسته استفاده نکنید.
  • خودتان باشید
  • مباحث مرتبطی که به شکل خوب روی آن تحقیق شده است، ارائه دهید.

بک لینک های رقبا

یک استراتژی وقت گیر اما کاملا مؤثر، پیداکردن مواردی است که دیگران انجام داده اند. وب سایت هایی را که به رقبای شما لینک دادند، بررسی کنید، سپس محتوای بهتری تولید کنید و با افراد مرتبط با این وب سایت ها تماس بگیرید تا به جای سایت رقیب، به وب سایت شما لینک دهند.

آسان ترین روس برای یافتن بک لینک های رقبا، استفاده از ابزار بک لینک از قبیل LinkMiner است. تمام کاری که شما باید انجام دهید، این است که دامنه رقیب خود را وارد کنید و این ابزار بک لینک هایی را که در اختیار رقبایتان است، به شما نشان می دهد.

بررسی بک لینک های سایت های رقبا با استفاده از سایت LinkMiner

همین کار را می توانید با استفاده URL خاص رقیب خود، انجام دهید. این کار به ویژه هنگامی که به دنبال فرصت هایی لینک سازی برای یک پست ویژه وبلاگ هستید، مفید است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که صفحات دارای رتبه بالا در زمینه کلمات کلیدی اصلی خود را پیدا کنید و بک لینک های آنها را آنالیز کنید.

آنالیز بک لینک سایت های رقیب

هنگامی که بک لینک های رقبایتان را پیدا کردید، وقت آن رسیده که بهترین موقعیت ها را تحلیل کنید. شما باید در نظر بگیرید:

  • ارتباط لینک : آیا آن لینک به مطالب شما ارتباط دارد؟
  • ارزش لینک : ارزش و اعتبار آن صفحه به چه اندازه است؟
  • احتمال تکرار بک لینک : آیا من می توانم همان بک لینک را کسب کنم؟

مرحله بعدی، دسترسی ایمیلی است. برای تصاحب بک لینک رقبای خود ( که به نام تکنیک آسمان خراش معروف است : The Skyscraper Technique ) با صاحبان وب سایت تماس بگیرید یا اینکه بک لینک خود را به عنوان مرجع فرعی اضافه کنند.

در اینجا برخی دیگر از تکنیک های متداول لینک سازی آمده است :

لینک سازی بر مبنای محتوا : محتوایی ایجاد کنید که به طور طبیعی بک لینک، اشتراک گذاری اجتماعی و ترافیک ارجاعی را به سایت خود جلب شود.

بک لینک های اجتماعی : محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، آن را در فیس بوک تبلیغ کنید ، به بحث و گفتگو بگذارید، درباره پست های مرتبط نظر دهید و ارتباط بیشتری برقرار کنید.

لینک های شکسته : وب سایت هایی را با لینک های غیرفعال پیدا کنید و محتوای خود را به آنها بدهید تا در عوض به شما لینک دهند.

مقالات روابط عمومی که توسط متخصصان نوشته شده و در پورتال های خبری منتشر شده است، به شما بک لینک-های باکیفیت بالا می دهند. توجه کنید بودجه ای برای این کار مهیا کنید و اطمینان حاصل کنید که آن مطالب واقعا مرتبط با سایت شما هستند.

خرید بک لینک از طریق پست های وبلاگ

نوشتن یک توصیه برای محصول به همراه بک لینک به وب سایت شما.

بک لینک هایی از تالارهای گفتمان، سایت های پرسش و پاسخ، لیست های برتر، کامنت ها، جمع کننده های محتوا، حرفه جمعآوری لیست مشاغل و غیره (به خاطر داشته باشید که اکثریت آنها لینک های کم کیفیت یا no-follow هستند)

تکنیک های کلاه خاکستری / سیاه مانند PBN (مجموعه‌ای از وبلاگ‌ها و سایت‌هایی است که با هدف تقویت سایت اصلی و لینک سازی ایجاد شده‌اند).

تکنیک ها و مجازات های کلاه سیاه

بک لینک های پولی و لینک های PBN روش های دیگر لینک سازی هستند اما این تکنیک ها به عنوان کلاه سیاه (یا کلاه خاکستری) محسوب می شوند. گوگل ممکن است این الگو را شناسایی کرده و وب سایت شما را مجازات کند.

از طرف دیگر، این تکنیک ها کاربرد دارند. شما فقط باید خیلی مراقب باشید و قبل از طی کردن راه کلاه سیاه به تمام ریسک های احتمالی فکر کنید.

مجازات ها

با بروزرسانی الگوریتم Penguin گوگل از آوریل ۲۰۱۲، شناسایی و مجازات لینک های بد، اسپم و بی کیفیت شروع شد.

مجازات گوگل برای لینک سازی اشتباه

اما اگر لینک های مخرب یا کم کیفیتی دارید که خودتان ایجاد نکردید، وحشت نکنید! گوگل می فهمد که همه بک لینک-ها با سوءنیت ایجاد نشده اند و معمولا بدترین گزینه در حالت خوشبینانه این است که فقط این بک لینک ها را نادیده می گیرد. اگر می خواهید مطمئن شوید، می توانید مسئولیت چنین بک لینک ها را در کنسول جستجو انکار نمایید.

بهترین کارها

  • به طور منظم لینک سازی کنید، صرفا یکبار تلاش نکنید.
  • به جای داشتن چندین لینک های کم کیفیت، چند لینک باکیفیت بالا کسب کنید.
  • توزیع طبیعی انکر تکست را بر اساس نکاتی که در بخش “انکر تکست” ذکر کرده ایم، اجرایی کنید.
  • از بک لینک به دست آمده از وب سایت ها و نتورک های اسپم امتناع کنید.
  • تلاش کنید موقعیت بک لینک را به دست آورید که این کار می تواند ترافیک ارجاعی را به همان میزان مهیا کند.

آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل هفتم تجربه کاربر و سئو

تجربه کاربر و سئو دو جنبه بازاریابی دیجیتال هستند که پابهپای هم پیش می روند. در این فصل، ما بر روی مشارکت این دو تمرکز ...

آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل پنجم تحقیق در مورد کلمات کلیدی

تحقیق (روش انتخاب) در مورد کلمات کلیدی یکی از کارهای اساسی سئو است. در این فصل، نحوه یافتن جایگاه و موقعیت خود و نحوه ...

آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل چهارم سئو محتوا برای موتورهای جستجو

سئو محتوا : آیا محتوا و سئو دو اصطلاح مجزا هستند یا یک زوج آرمانی؟ بسیاری از بازاریابان فکر می کردند که آنها بازیگران ...

آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل سوم سئو داخلی سایت و تکنیکال

سئو تکنیکال سایت شامل لیست کاملی از کارهایی است که باید انجام شود. چند سال پیش، بیشتر موارد سئو داخل سایت، مربوط به ...

آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل دوم موتورهای جستجو

موتورهای جستجو : در فصل دوم، شما می آموزید که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند، چگونه افراد از آنها استفاده می کنند و ...

آموزش سئو ۲۰۲۰ – فصل اول آشنایی با مفاهیم بهینه سازی وب سایت

سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو، فرایندی برای بهبود رتبه های بالاتر نتایج طبیعی جستجو، در موتورهای جستجو است. هرچه ...

اسماعیل فدائی
اسماعیل فدائی

اسماعیل یک مدرس و نویسنده خلاق است،همچنین مدیر و توسعه دهنده لرن دی ال

ما از شنیدن دیدگاه های شما خوشحال خواهیم شد

      دیدگاه شما

      14000+

      کاربران فعال سایت

      730+

      محصولات فارسی سایت

      18000+

      تیکت های مشتریان

      6

      سال فعالیت حرفه ای

      لرن دی ال
      Logo