تجربه کاربر و سئو دو جنبه بازاریابی دیجیتال هستند که پابهپای هم پیش می روند. در این فصل، ما بر روی مشارکت این دو تمرکز می کنیم تا بفهمیم که چگونه می توانید با اجرایی کردن برخی کارها در وب سایت خود، رتبه خود را ارتقا دهید.
اگر در سال ۲۰۰۸ سئو را شروع کرده اید، وظایف اصلی شما پرکردن محتوا با کلمات کلیدی، انجام تبادل بک لینک دوسویه و ایجاد صفحات با کیفیت اندک به خاطر تفاوت در کلمات کلیدی بود.خوشبختانه، ما در سال ۲۰۲۰ هستیم و تکنیک های یاد شده کارایی ندارند و حتی برخی از آنها موجب مجازات وب سایت شما میشوند.
بیایید دوباره همه آنها را مرور کنیم و به عنوان یک انسان تفکر کنیم. آیا مورد مثبتی پیدا کردید؟ جواب منفی است. این چیز دقیقا همان چیزی است که برای مقابله با آنها اقداماتی منظور شده است :
فریب الگوریتم موتور جستجو و در اینجا تجربه کاربر (UX) است که در سمت مقابل قرار دارد…در حالی که سئو باید درک کند که تجربه کاربر تنها مربوط به رتبه بندی نیست، متخصصان UX باید قبول کنند که تجربه کاربر حتی پیش از استفاده از وب سایت آغاز می شود.
تجربه کاربر چیست؟
تجربه کاربر یعنی تعامل هر کاربر با کمپانی، وب سایت یا تولیدات آن است. این تجربه، یک تجربه کلی است که در توسعه محصول، طراحی بازاریابی و پشتیبانی مشتری موثر است.
در راهنمای پیش روی سئو، ما به تجربه کاربر “آنلاین” و ارتباط او با سئو توجه می کنیم. تجربه کاربر فقط در ارتباط با تحقق نیازهای مشتری نیست. تجربه کاربری در این راهنما فراتر از این نیازها است.
شما باید از بیرون نگاه کنید و وب سایتی مهیا کنید که به طور طبیعی نیازهای احتمالی مشتری را بدون آن که او را به زحمت بیاندازد، پوشش دهد.
به یاد داشته باشید :
تجربه کاربر با رابطه کاربر (UI) متفاوت است. بله ، رابطه کاربر بخشی از تجربه است اما باید این اصطلاحات را از هم متمایز کنیم. یک فروشگاه اینترنتی را تصور کنید. علیرغم اینکه رابط کاربری برای یافتن یک محصول، خوب و کافی است، اما اگر ما بر روی گزینه “سفارش و پرداخت” کلیک کنیم و به طور ناگهانی ارور دریافت کنیم که محصول موجودی ندارد، مشخص خواهد شد که تجربه کلی کاربر ضعیف خواهد بود.
امروزه تجربه کاربری بر جهان حاکم است.
اولین و مهمترین چیز آن است که درک کنیم تجربه کاربری یک فرآیند بی پایان از مشتری مداری است. این همان فلسفه ای است که کمپانی باید به آن اهتمام ورزد و وب سایت خود را بر این اساس توسعه دهد.
تجربه کاربر وب ترکیبی از محتوا و تجربه کاربری تکنیکال است. اگر می خواستیم این مطلب را ساده بیان کنیم، می-گفتیم تجربه کاربری همه چیز است. به همین دلیل باید پیچیدگی و تاثیر آن را بر روی همه افراد داخل و خارج از شرکت فهم کنیم. ما در حال صحبت کردن در مورد :
- ساختار و پروسه دسترسی (navigation) به وب سایت
- بهینه سازی قیف بازاریابی
- فرآیند آسان آشناسازی کاربر با محصول (onboarding)
- سرعت وب سایت
- ریسپانسیوکردن سایت
- بهینه سازی محتوا
- تگ عنوان و توضیحات متا
- حمایت بلادرنگ از مشتریان
- گردش کار شفاف (smooth workflow)
تجربه کاربر و چالش های سئو
وقتی به “تجربه کاربری و سئو” به جای “تجربه کاربری در مقابل سئو” فکر می کنیم، مجبوریم هر از گاه، با چالش ها کنار بیاییم. همه موارد ذکرشده به طور مستقیم به سئو مرتبط نیستند. بیایید نگاهی به برخی موارد بیندازیم:
ساختار و پروسه دسترسی (navigation) به وب سایت
بیایید همه چیز را در یک صفحه سفید قرار دهیم تا از تجربه کاربری شفاف اطمینان حاصل کنیم. این یک ایده معتبر در دنیای تجربه کاربری است. آسان و منطقی است اما سئوکاران می داند که ترافیک ارگانیک حداقل نیمی از مسیر نیل به موفقیت است.
بسیاری از مخاطبین باید یا از طریق جستجوی طبیعی به وب سایت شما برسند یا بر اساس تجربیات قبلی خود مستقیما به صفحه شما دسترسی پیدا کنند. سایر مخاطبین نیز از راه های مختلفی از جمله رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها یا کمپین های تبلیغات کلیکی استفاده می کنند.
آیا می توانید تجربه یک صفحه ای برای همه این اهداف و موضوعات جستجوشده متنوع تصور کنید؟ مردم از گوگل برای پیداکردن آنچه می خواهند استفاده می کنند. وب سایت شما پاسخی به همان سئوالات مردم باشد.
وقتی که نوبت به پروسه دسترسی (navigation) به وب سایت می رسد، تلاش نکنید همه صفحات ممکن لندینگ پیج را به خاطر سئو در آن بگنجانید. داشتن لینک به آخرین پست وبلاگ شما در فرآیند navigation، به گوگل نشان می دهد که URL مهم است اما ممکن است این امر ارتباطی بازدیدکنندگان وب سایت شما نداشته باشد.
سرعت وب سایت
هرچه وب سایت شما سریعتر باشد ، تجربه کاربری بهتر می شود. همانطور که در فصل ۳ ذکر کردیم، سرعت صفحه یکی از مولفه های رتبه ندی است. یک رابطه بارز بین سئو و تجربه کاربری وجود دارد. این جمله احتمالا ساده ترین راه برای توضیح مطلب است.
بهینه سازی محتوا
زبان جستجوگر متعارف را بشناسید و محتوای خود را با توجه به ذائقه وی منطبق کنید. به عبارت دیگر، در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و متناسب با آن محتوای خود را بهینه سازی کنید.
نکته ای که هست، آن می باشد که محتوای شما برای همه افرادی که به دنبال یک محصول، راه حل یا هر اطلاعات دیگری هستند که وب سایت شما ممکن است پاسخ آن را داشته باشد، در دسترس قرار دارد. البته ، تمام اهداف تاکتیک های جستجوی تحقیق در مورد کلمات کلیدی را که در فصل چهارم توضیح دادیم، فراموش نکنید، که در نتیجه آن، شما نباید کلمات کلیدی اشتباه را بهینه کنید.
تگ عنوان و توضیحات متا
هرچه در صفحه نتایچ جستجو بالاتر باشید، امکان کلیک روی سایت بیشتر وجود دارد. این قاعده ریاضی است.
با این حال، اگر شما تگ عنوان و توضیحات متا را صدمه بزنید، قاعده ریاضی ممکن است اشتباه باشد. هدف شما جلب توجه افراد با استفاده از هنر کپی رایتینگ است که آنها را تشویق می¬کند روی وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو کلیک کنند.
۳ عنصر مهم برای ایجاد تگ های عنوان و توضیحات متا باید مدنظر قرار گیرد :
- سئو : از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید تا ربات های خزنده بتوانند درک کنند وب سایت درباره چیست و مهمترین محتوای آن چیست.
- تجربه کاربر : به کاربران اطلاعات شفاف و هدفمند بدهید تا آنها را به سمت ایجاد انگیزه برای کلیک حرکت دهد، زیرا در این صورت آنها آنچه را که می خواستند پیدا می کنند.
- بازاریابی : کپی رایتینگ قوی به همراه درخواست شفاف از کاربر برای انجام یک فعل یا عمل منجر به ارتقا رتبه نرخ کلیک بالا می شود.
چگونه سئو و تجربه کاربری را بسنجیم؟
از Google Analytics با توجه به گزارش های تخصصی تا داده های داخلی، گزینه های متعددی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.
معیارهای درگیری کاربر و رفتار وی در Google Analytics
معیارهای Bounce rate، Pages per session و Avg. session duration، هریک دیدگاه بنیادینی را درباره درگیری کاربر ارائه می دهند. این معیارها تقریبا در هر گزارش Google Analytics وجود دارد، بنابراین می توانید از طریق آنها مبادی متنوع ترافیکی را مشاهده کنید.
اطلاعات دقیق تر در قسمت “Behavior” قابل دسترس است. در قسمت ” behavior flow “ نحوه تعامل مخاطبین با بخش های مختلف وب سایت به اطلاع شما می رسد. گزینه های پیشرفته دیگر به شما این امکان را می دهد تا گزارش ها را بر اساس مبادی ترافیکی، لندینگ پیج، کمپین ها و موارد دیگر بررسی کنید.
اگرچه این گزارش معمولا مبتنی بر درصد کمی از مخاطبین وب سایت است، اما همراه با یک توصیه سودمند است: این گزارش به شما می گوید که در بازدید از آن قسمت خاص، چه تعداد کاربر درگیر شده اند یا به خواب رفته اند (یعنی از کنار آن بخش گذشتند).
قیف بازاریابی در Google Analytics
این گزارش چگونگی رفتار مردم در صفحه پرداخت وب سایت شما را نشان می دهد. آیا سایت شما بیش از یک مرحله در روند پرداخت دارد؟ در این فرض، تنظیمات درست the goal tracking را در منوی ادمین فراموش نکنید.
با این گزارش، خواهید فهیمد که چه تعداد از افراد تمام مراحل را پشت سر گذاشتند و چه تعدادی از طی مراحل کنار رفتند. این مراحل می تواند شامل فرم ثبت نام، فرآیند خرید یا فرم خرید اشتراک در وبلاگ شما باشد. این مواردبه نوعی اطلاعات بسیار مفید برای بهینه سازی تجربه کاربر است.
اگر بیشتر کاربران وب سایت که از روند پرداخت بازدید کرده اند، حتی فرم اول را تکیمل نکردند، خواهید فهمید که احتمالا مشکلی وجود دارد.
نقشه حرارتی و رکوردینگ (recording)
نقشه حرارتی ضمن ارائه گزارش های سودمند، رفتار مخاطبین وب سایت را ارزیابی می کند. ابزارهای پیشرفته نقشه حرارتی مانند Hotjar یا Crazyegg همراه با رو ش های پیچیده آنالیز هستند، البته می توانند برای وبلاگ نویسان یا مشاغل کوچک بسیار هزینه¬بردار باشند. برای مبتدیان، یک ابزار رایگان محدود توسط Hotjar یا Ptengine می تواند آغاز خوبی باشد.
نقشه های حرارتی در مورد تجربه کاربر و سئو بسیار مفید هستند. قدرت نقشه های حرارتی در این است که دقیقا ببینند افراد در چه مواردی کلیک کردند، انتظار می رود چه مواردی را کلیک کنند و هم چنین شامل نحوه پیمایش داخل سایت، واکنش های کاربر، پرکردن فرم ها می شود.
ابزارهای برتر نقشه حرارتی، رفتار کاربر را نیز ثبت وضبط می کنند. آیا این اطلاعات ارزش دارند؟ بله، اما برای همه افراد نیست. مشاغل دارای صفحات پیچیده تر (پرداخت الکترونیکی) (و معمولا با هزینه های زیاد) باید به دنبال آن اطلاعات باشند، اما موارد مزبور هیچ فایده ای برای وبلاگ نویسان ندارد که هزینه گزافی را برای این ابزارهای حرفه ای خرج کنند. ابزارهای محدود رایگان، نیز همان کار را انجام می دهند.
داده های داخلی
آیا می دانید چه اطلاعات مفیدی درباره داده های داخلی وجود دارد؟ هیچ هزینه اضافی ندارد، بلکه شما همیشه این گزارش ها را به همراه پکیجی از اطلاعات مفید ایجاد می کنید :
- سئوالات مشتری
- فرم های بازخورد
- نظرات و واکنش ها
- خواسته ها و نارضایتی های مشتری
- گزارش های بازاریابی
- پاسخ های ایمیل
- گزارش های توسعه دهندگان وب
تست کردن و سرعت سایت
تست وب سایت قبل از راه اندازی آن الزامی است! Beta testers اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهند. آنها اولین کاربر واقعی وب سایت شما هستند. علاوه بر این، شما می توانید برخی از تست های قابلیت استفاده از وب را با همراهی همکاران، دوستان یا هواداران خود در روند مراحل توسعه انجام دهید.